Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.2
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.2
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka2
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.1
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa1
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2opracowanie wskazanych zagadnień16
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-5objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
S-2Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A5_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
TiR_1A_W05, TiR_1A_W10P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A5_K01
student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
TiR_1A_K02, TiR_1A_K08, TiR_1A_K06, TiR_1A_K01, TiR_1A_K05P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K05, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
TiR_1A_A5_K02
zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K08, TiR_1A_K06P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A5_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A5_K01
student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy.
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia
4,5aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej
TiR_1A_A5_K02
zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje.
4,0potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
4,5potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej
5,0student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.,

Literatura dodatkowa

  1. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Drabik J., Aktywność, sprawność i wydolność fizyczna jako mierniki zdrowia człowieka, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 1997
  3. Drabik J, Styl życia w promocji zdrowia, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.2
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.2
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka2
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.1
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa1
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2opracowanie wskazanych zagadnień16
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A5_W01student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
TiR_1A_W10ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Treści programoweT-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A5_K01student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K08ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Treści programoweT-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-5objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
S-2Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy.
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
4,0potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia
4,5aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
5,0potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A5_K02zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K08ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-A-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-A-6ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-A-4zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
T-A-5przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa
T-A-3wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka
T-A-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-5objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy
3,0zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce
3,5zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje.
4,0potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych
4,5potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej
5,0student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.,