Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Technika pracy biurowej II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika pracy biurowej II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot o charakterze przedmiotu wprowadzającego. Znajomość poprawnej polszczyzny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie specyfiki funkcjonowania biura i pracy biurowej
C-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-3Umiejętność tworzenia poprawnych językowo tekstów pism urzędowych. Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania czynności administracyjno-biurowych
C-4Uświadomienie studentom znaczenia poprawnej organizacji pracy biura dla efektywności realizacji zadań wspólnych zespołu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacja i techniki pracy biurowej4
T-W-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie2
T-W-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa3
T-W-4Obsługa urządzeń biurowych2
T-W-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd i studia literatury.15
A-W-3Poznanie urządzeń technicznych w pracy biura podróży.8
A-W-4Przygotowanie i udział w sprawdzianie zaliczeniowym.8
A-W-5Zapoznanie z treścią instrukcji urządzeń biurowych8
A-W-6Zapoznanie się z przykładami korespondencji biurowej, projektami pism urzędowych.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody eksponujące (urządzenia biurowe, mapy)
M-3Nowoczesne środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O2/1_W01
Ma wiedzę o specyfice funkcjonowania biura.
TiR_1A_W08S1A_W08C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1, M-3S-1, S-2
TiR_1A_O2/1_W02
Ma wiedzę o zasadach organizacji prac administracyjno-biurowych i dokumentacji w turystyce.
TiR_1A_W02S1A_W02C-2, C-3T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O2/1_U01
Potrafi zaplanować i zorganizować wykonanie rutynowych czynności codziennych biura firmy. Potrafi wypełniać druki dot. turystyki przyjazdowej i wyjazdowej i posługiwać się nimi.
TiR_1A_U02S1A_U02C-2, C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O2/1_K01
Ma świadomość znaczenia poprawnej organizacji codziennych czynności administracyjno-biurowych dla efektywności funkcjonowania kierownictwa zespołu i/lub firmy
TiR_1A_K03S1A_K03C-2T-W-5, T-W-3, T-W-2M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O2/1_W01
Ma wiedzę o specyfice funkcjonowania biura.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O2/1_W02
Ma wiedzę o zasadach organizacji prac administracyjno-biurowych i dokumentacji w turystyce.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O2/1_U01
Potrafi zaplanować i zorganizować wykonanie rutynowych czynności codziennych biura firmy. Potrafi wypełniać druki dot. turystyki przyjazdowej i wyjazdowej i posługiwać się nimi.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O2/1_K01
Ma świadomość znaczenia poprawnej organizacji codziennych czynności administracyjno-biurowych dla efektywności funkcjonowania kierownictwa zespołu i/lub firmy
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alejziak B., Organizacja i technika pracy biurowej w turystyce, Albis, Kraków, 2002
  2. E. Mitury., Technika biurowa, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pernal E., Taktowanie, profesjonalnie, elegancko, czyli etykieta w biznesie, ODDK, Gdańsk, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja i techniki pracy biurowej4
T-W-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie2
T-W-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa3
T-W-4Obsługa urządzeń biurowych2
T-W-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd i studia literatury.15
A-W-3Poznanie urządzeń technicznych w pracy biura podróży.8
A-W-4Przygotowanie i udział w sprawdzianie zaliczeniowym.8
A-W-5Zapoznanie z treścią instrukcji urządzeń biurowych8
A-W-6Zapoznanie się z przykładami korespondencji biurowej, projektami pism urzędowych.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_W01Ma wiedzę o specyfice funkcjonowania biura.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Poznanie specyfiki funkcjonowania biura i pracy biurowej
C-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
Treści programoweT-W-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
T-W-1Organizacja i techniki pracy biurowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_W02Ma wiedzę o zasadach organizacji prac administracyjno-biurowych i dokumentacji w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-3Umiejętność tworzenia poprawnych językowo tekstów pism urzędowych. Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania czynności administracyjno-biurowych
Treści programoweT-W-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
T-W-1Organizacja i techniki pracy biurowej
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące (urządzenia biurowe, mapy)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_U01Potrafi zaplanować i zorganizować wykonanie rutynowych czynności codziennych biura firmy. Potrafi wypełniać druki dot. turystyki przyjazdowej i wyjazdowej i posługiwać się nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-1Poznanie specyfiki funkcjonowania biura i pracy biurowej
Treści programoweT-W-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-W-4Obsługa urządzeń biurowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody eksponujące (urządzenia biurowe, mapy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_K01Ma świadomość znaczenia poprawnej organizacji codziennych czynności administracyjno-biurowych dla efektywności funkcjonowania kierownictwa zespołu i/lub firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
Treści programoweT-W-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy
T-W-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-W-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0