Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Animacja czasu wolnego w turystyce II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Animacja czasu wolnego w turystyce II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 21 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Jest to przedmiot, który nie wymaga żadnych wstępnych umiejętności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej.
C-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie planowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych, itp.,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Animacja czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki. Animacja jako zawód przyszłości.1
T-W-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.2
T-W-3Formy i funkcje animacji. Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych.2
T-W-4Podstawy gerontologii osób starszych. Gry i zabawy dla osób z niepełnosprawnością (ruchową, słuchu, wzroku, intelektualną).3
T-W-5Zajęcia grupowe dla osób starszych.2
T-W-6Najczęściej spotykane przykłady eventów. Zangażowanie w pracy grupowej.3
T-W-7Animacja w podróży.3
T-W-8Gry i zabawy animacyjne w autokarze, na parkingu czy korytarzu hotelowym.2
T-W-9"Klienta nie wystarczy obsłużyć, klienta należy zachwycić" - działalnia w branży eventowej.3
21

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność studenta na wykładach.21
A-W-2Przegląd i studiowanie literatury obowiązującej.19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
A-W-4Przegląd i studiowanie literatury uzupełniającej.20
A-W-5Przygotowanie projektu zabawy podczas wolnego czasu na wycieczce szkolnej10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Proponowane studentom zajęcia z Animacji czasu wolnego oficjalnie przyjmują formę wykładu. W rzeczywistości jest to teoria wzbogacona o aktywizujące metody kształcenia, typu: pokaz, inscenizacja, dyskusja, gry.
M-2Wykład problemowy, film, pokaz, warsztaty grupowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy - zaliczenie częściowe przekazanego materiału teoretycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie wybranej przez siebie gry grupowej - zorganizowanie czasu podczas wyjazdu turystycznego lub eventu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O9/1_W01
Student powinien znać zasady doboru animacji do wieku uczestników zajęć.
TiR_1A_W04, TiR_1A_W05S1A_W04, S1A_W05, S1A_W11C-1T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
TiR_1A_O9/1_W02
Powinien posiadać znajomość animacji możliwych do wykorzystania w czasie zajęć z zakresu rekreacji twórczej i kulturalno-rozrywkowej.
TiR_1A_W02, TiR_1A_W05S1A_W02, S1A_W05C-2T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O9/1_U01
Student umie zaplanować i przeprowadzić animację z zakresu rekreacji kulturalno – rozrywkowej.
TiR_1A_U01S1A_U01C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-1, S-2
TiR_1A_O9/1_U03
Posiada umiejętność organizacji gier i zabaw integracyjnych z grupami w różnym wieku.
TiR_1A_U01S1A_U01C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O9/1_K01
Student posiada kompetencje w zakresie organizatora czasu wolnego w turystyce.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K05S1A_K02, S1A_K05C-2T-W-5, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O9/1_W01
Student powinien znać zasady doboru animacji do wieku uczestników zajęć.
2,0
3,0Potrafi wymienić kilka zasad doboru animacji do wieku uczestników zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O9/1_W02
Powinien posiadać znajomość animacji możliwych do wykorzystania w czasie zajęć z zakresu rekreacji twórczej i kulturalno-rozrywkowej.
2,0
3,0Powinien podać przykład zagospodarowania czasu w postaci ćwiczeń rekreacyjnych czy też zajęć rozrywkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O9/1_U01
Student umie zaplanować i przeprowadzić animację z zakresu rekreacji kulturalno – rozrywkowej.
2,0
3,0Potrafi przedstawić plan animacji czasu wolnego
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O9/1_U03
Posiada umiejętność organizacji gier i zabaw integracyjnych z grupami w różnym wieku.
2,0
3,0Potrafi wymienić kilka przykładów gier i zabaw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O9/1_K01
Student posiada kompetencje w zakresie organizatora czasu wolnego w turystyce.
2,0
3,0Student potrafi zagospodarować wolny czas dla grupy turystycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bączek J.B., Animator czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa, 2011
  2. Bączek J.B., (2011), Psychooogia eventów. Pierwszy w Poslce praktyczny podręcznik psychologii dla branży eventowej, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa, 2011
  3. Stiefenhofer M., Wielka księga gier, zabaw i łamigłówek, Bauer – Weltbild Media Klub dla Ciebie, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nitsch C., 300 gier i zabaw w domu, na powietrzu, w podróży, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2006
  2. Tokarczuk O. (red.), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wałbrzych, 1994

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Animacja czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki. Animacja jako zawód przyszłości.1
T-W-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.2
T-W-3Formy i funkcje animacji. Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych.2
T-W-4Podstawy gerontologii osób starszych. Gry i zabawy dla osób z niepełnosprawnością (ruchową, słuchu, wzroku, intelektualną).3
T-W-5Zajęcia grupowe dla osób starszych.2
T-W-6Najczęściej spotykane przykłady eventów. Zangażowanie w pracy grupowej.3
T-W-7Animacja w podróży.3
T-W-8Gry i zabawy animacyjne w autokarze, na parkingu czy korytarzu hotelowym.2
T-W-9"Klienta nie wystarczy obsłużyć, klienta należy zachwycić" - działalnia w branży eventowej.3
21

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność studenta na wykładach.21
A-W-2Przegląd i studiowanie literatury obowiązującej.19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
A-W-4Przegląd i studiowanie literatury uzupełniającej.20
A-W-5Przygotowanie projektu zabawy podczas wolnego czasu na wycieczce szkolnej10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O9/1_W01Student powinien znać zasady doboru animacji do wieku uczestników zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej.
Treści programoweT-W-5Zajęcia grupowe dla osób starszych.
T-W-1Animacja czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki. Animacja jako zawód przyszłości.
Metody nauczaniaM-1Proponowane studentom zajęcia z Animacji czasu wolnego oficjalnie przyjmują formę wykładu. W rzeczywistości jest to teoria wzbogacona o aktywizujące metody kształcenia, typu: pokaz, inscenizacja, dyskusja, gry.
M-2Wykład problemowy, film, pokaz, warsztaty grupowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy - zaliczenie częściowe przekazanego materiału teoretycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie wybranej przez siebie gry grupowej - zorganizowanie czasu podczas wyjazdu turystycznego lub eventu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić kilka zasad doboru animacji do wieku uczestników zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O9/1_W02Powinien posiadać znajomość animacji możliwych do wykorzystania w czasie zajęć z zakresu rekreacji twórczej i kulturalno-rozrywkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie planowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych, itp.,
Treści programoweT-W-5Zajęcia grupowe dla osób starszych.
T-W-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.
Metody nauczaniaM-1Proponowane studentom zajęcia z Animacji czasu wolnego oficjalnie przyjmują formę wykładu. W rzeczywistości jest to teoria wzbogacona o aktywizujące metody kształcenia, typu: pokaz, inscenizacja, dyskusja, gry.
M-2Wykład problemowy, film, pokaz, warsztaty grupowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy - zaliczenie częściowe przekazanego materiału teoretycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie wybranej przez siebie gry grupowej - zorganizowanie czasu podczas wyjazdu turystycznego lub eventu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Powinien podać przykład zagospodarowania czasu w postaci ćwiczeń rekreacyjnych czy też zajęć rozrywkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O9/1_U01Student umie zaplanować i przeprowadzić animację z zakresu rekreacji kulturalno – rozrywkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi interpretować podstawowe zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej.
C-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie planowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych, itp.,
Treści programoweT-W-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.
T-W-7Animacja w podróży.
T-W-8Gry i zabawy animacyjne w autokarze, na parkingu czy korytarzu hotelowym.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy, film, pokaz, warsztaty grupowe.
M-1Proponowane studentom zajęcia z Animacji czasu wolnego oficjalnie przyjmują formę wykładu. W rzeczywistości jest to teoria wzbogacona o aktywizujące metody kształcenia, typu: pokaz, inscenizacja, dyskusja, gry.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy - zaliczenie częściowe przekazanego materiału teoretycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie wybranej przez siebie gry grupowej - zorganizowanie czasu podczas wyjazdu turystycznego lub eventu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić plan animacji czasu wolnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O9/1_U03Posiada umiejętność organizacji gier i zabaw integracyjnych z grupami w różnym wieku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi interpretować podstawowe zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie planowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych, itp.,
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej.
Treści programoweT-W-3Formy i funkcje animacji. Animacja dzieci, młodzieży, dorosłych.
T-W-4Podstawy gerontologii osób starszych. Gry i zabawy dla osób z niepełnosprawnością (ruchową, słuchu, wzroku, intelektualną).
T-W-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.
Metody nauczaniaM-1Proponowane studentom zajęcia z Animacji czasu wolnego oficjalnie przyjmują formę wykładu. W rzeczywistości jest to teoria wzbogacona o aktywizujące metody kształcenia, typu: pokaz, inscenizacja, dyskusja, gry.
M-2Wykład problemowy, film, pokaz, warsztaty grupowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie wybranej przez siebie gry grupowej - zorganizowanie czasu podczas wyjazdu turystycznego lub eventu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić kilka przykładów gier i zabaw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O9/1_K01Student posiada kompetencje w zakresie organizatora czasu wolnego w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie planowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych, itp.,
Treści programoweT-W-5Zajęcia grupowe dla osób starszych.
T-W-1Animacja czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki. Animacja jako zawód przyszłości.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy, film, pokaz, warsztaty grupowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy - zaliczenie częściowe przekazanego materiału teoretycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zagospodarować wolny czas dla grupy turystycznej
3,5
4,0
4,5
5,0