Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Adaptogeny i fitosurowce w profilaktyce stresu zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Adaptogeny i fitosurowce w profilaktyce stresu zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy botaniki, podstwy chemii organicznej, podstawy znaczenia drobrostanu u zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami ograniczenia stresu z wykorzystaniem substancji fitobiotycznych, ich rolą dla zapewnienia odpowiedniego dobrostanu zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza etykiet produktów zawierających adaptogeny i fitosurowce – studium przypadku. | 2 |
T-A-2 | Formy adaptogenów i fitosurowców – preparatyka ekstraktów i preparatów do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego. | 2 |
T-A-3 | Badania jakości fitosuplementów – oznaczanie wybranych mikro- i makroelementów | 5 |
T-A-4 | Metody oznaczania aktywności biologicznej adaptogenów– test DPPH | 3 |
T-A-5 | Metody oznaczania zawartości substancji biologicznie aktywnych w wybranych surowcach adaptogennych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Adaptogeny w żywieniu. Rynek adaptogenów i fitosurowców stosowanych w profilaktyce stresu, ich oznakowanie oraz aspekty prawne. Stres. Rola substancji roślinnych w profilaktyce stresu zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Aktywność adaptogenów. Mechanizm działania adaptogenów. Podział i rodzaje adaptogenów i fitosurowców w profilaktyce i redukcji stresu. Podział według działania farmakologicznego. Podział według składu chemicznego. Podział według rodzaju surowca roślinnego. | 2 |
T-W-3 | Metody oceny właściwości adaptogennych (test Porsolta, test labiryntu, swimming endurance test, ocena działania anabolicznego, test DPPH). Odżywianie i suplementacja ośrodkowego układu nerwowego. Surowce roślinne i preparaty działające stumulująco na OUN. | 2 |
T-W-4 | Roślinne surowce i substancje biologicznie aktywne stosowane w profilaktyce stresu zwierząt. Ginsenozydy. Fenylopropanoidy. Gypenozydy. Flawonoidy. Alkaloidy uspokajające. Kwasy fenolowe. Fitohormony. Saponiny. Glikozydy fenolowe. Terpenoidy. | 3 |
T-W-5 | Czynniki wpływające na jakość preparatów. Skład chemiczny. Standaryzacja preparatów. Metody pozyskiwania substancji aktywnych (ekstrakcja ciągła, ekstrakcja wspomagana mikrofalami, ekstrakcja pod zwiększonym ciśnieniem, ekstrakcja wspomagana ultradźwiękami, ekstrakcja przy użyciu płynu w stanie nadkrytycznym). Zanieczyszczenia. | 2 |
T-W-6 | Interakcje składników. Zakazane połączenia substancji aktywnych. Wchłanianie składników z preparatów. | 2 |
T-W-7 | Najnowsze badania naukowe dotyczące zastosowania adaptogenów w żywieniu – aktywność nowych składników i kierunki ich działania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury z zakresu metod oznaczania zawartości i aktywności biosubstancji | 15 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | repetytorium omówionych na zajęciach zagadnień | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielna lektura literatury fachowej | 12 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia lub wyjaśnienia, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem), film, pokaz, |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca okresowe ośiągnięcia studenta oraz ocena podsumowująca na koniec zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W13 Student nazywa i definiuje i chrakteryzuje wybrane adaptogeny, objaśnia możliwości ich zastosowania w codziennej diecie z uwzględnieniem wieku i stanu fizjologicznego oraz opisuje ich znaczenie dla dobrostanu zwierząt | ZO_1A_W13 | — | — | C-1 | T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-W-6, T-A-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U10 Student potrafi zastosować wiedzę o substancjach fitobiotycznych w układaniu strategii redukcji stresu i poprawy welfare u zwierząt | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K02 Student wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na różne metody pozwalające poprawić dobrostan zwierząt, przy zachowaniu dobrych praktyk produkcyjnych i etycznych | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-7, T-A-5, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W13 Student nazywa i definiuje i chrakteryzuje wybrane adaptogeny, objaśnia możliwości ich zastosowania w codziennej diecie z uwzględnieniem wieku i stanu fizjologicznego oraz opisuje ich znaczenie dla dobrostanu zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U10 Student potrafi zastosować wiedzę o substancjach fitobiotycznych w układaniu strategii redukcji stresu i poprawy welfare u zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania umiejętności przyswoił zasadniecze treści programowe, ale w zakresie umiejętności popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K02 Student wykazuje aktywną postawę i jest otwarty na różne metody pozwalające poprawić dobrostan zwierząt, przy zachowaniu dobrych praktyk produkcyjnych i etycznych | 2,0 | |
3,0 | Stuedent w zakresie kompetencji opnaował podstawowy materiał programowy, w zakresie wykazywania kompetencji popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Elżbieta Pisulewska,. Jadwiga Andrzejewska, Adaptogreny a odporność organizmu, Szapalanka Lab, Kraków, 2021, Pierwszy
- Melissa Petitto, Adaptogeny, Buchmann, 2023, Pierwszy
- Wulff Mary L.,Tilford Gregory L., Herbs for Pets, I-5 Publishing, 2000, Drugi