Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Markery genetczne jakosci produktów zwierzęcych i pasz:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery genetczne jakosci produktów zwierzęcych i pasz | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania markerów genetycznych w analizie jakości produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz pasz |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Markery DNA powiązane z jakością mięsa. | 2 |
T-A-2 | Markery DNA powiązane z jakością/wydajnością mleka. | 2 |
T-A-3 | Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborne pathogens). Metagenomika. | 2 |
T-A-4 | Foodomika jako nowe kompleksowe podejście do żywności i żywienia. | 2 |
T-A-5 | Markery genetyczne powiązane z preferencją smaku oraz wybranych produktów spożywczych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Typy markerów, kryteria wyboru. Metody poszukiwania markerów, miary przydatności do użycia. | 2 |
T-W-2 | Barkoding i metabarkoding DNA. | 2 |
T-W-3 | Metody wykrywania modyfikacji genetycznych w produktach zwierzęcych i paszach. | 2 |
T-W-4 | Analiza autentyczności produktów zwierzęcych i pasz z wykorzystaniem markerów DNA. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 1 |
11 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prentacją multimedialną |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonanej prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_W01 Zna różne typy markerów pozwalających na ocenę jakości i autentyczności produktów spożywczych i pasz | ZO_1A_W15, ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_U01 Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie markerów w ocenie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz | ZO_1A_U10, ZO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_null_K01 Ma świadomość korzyści wykorzystania markerów DNA w ocenie żywności i pasz oraz zagrożeń wynikających ich zafałszowania | ZO_1A_K01, ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-4, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_W01 Zna różne typy markerów pozwalających na ocenę jakości i autentyczności produktów spożywczych i pasz | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać definicję markera genetycznego i wymienić różne jego typy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_U01 Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie markerów w ocenie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz | 2,0 | |
3,0 | Student umiejętnie wskazuje podstawowe zastosowania makerów DNA w analizie żywności i pasz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_null_K01 Ma świadomość korzyści wykorzystania markerów DNA w ocenie żywności i pasz oraz zagrożeń wynikających ich zafałszowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi świadomie wkazywać niektóre z zalet wykorzytania markerów genetycznych w ocenie jakości produktów zwierzęcych i pasz oraz ich autentyczności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Charon Krystyna M., Świtoński Marek, Genetyka i genomika zwierząt, WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, Warszawa, 2022
- Avise John C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Da-Wen Sun, Modern Techniques for Food Authentication 2nd edition, Academic Press, 2018, Chapter 14 - DNA-Based Technique: Polymerase Chain Reaction (PCR)