Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Zwierzęta wspomagające rozwój, terapię i edukację:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta wspomagające rozwój, terapię i edukację | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie z wpływem kontaktu ze zwierzętami na różne sfery funkcjonowania człowieka oraz możliwościami wykorzystania oddziaływania zwierząt na rozwój, terapię i edukację. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Hipoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Koń do hipoterapii – najważniejsze cechy i umiejętności. | 3 |
T-A-2 | Praktyczne aspekty hipoterapii. Zajęcia w AOJ Osów. | 3 |
T-A-3 | Dogoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Wybór psa do dogoterapii – pies społeczny, bezpieczny, przewidywalny | 3 |
T-A-4 | Praktyczne aspekty dogoterapii. Ocena predyspozycji psów do pracy w dogoterapii | 3 |
T-A-5 | Felinoterapia – definicja, cele, oddziaływanie. Wybór kota do felinoterapii. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia kontaktów człowiek-zwierzę, korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami | 2 |
T-W-2 | Wspomaganie rozwoju, terapii i edukacji dzięki kontaktom ze zwierzętami. Wpływ zwierząt na funkcjonowanie człowieka | 3 |
T-W-3 | Definicja i podział zajęć z udziałem zwierząt-AAA, AAT, AAE, AAI. Cele i zadania poszczególnych form zajęć | 2 |
T-W-4 | Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt wykorzystywanych w terapii: psy, konie, koty. Wiodące zmysły, popędy, instynkty determinujące funkcjonowanie tych gatunków | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-4 | praca z literaturą | 10 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykłdaach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | praca z literaturą | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | pokaz |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.4_W01 Student definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.4_U01 student potrafi ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podsatawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii | ZO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.4_K01 Student ma świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka | ZO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-A-5, T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.4_W01 Student definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu definiuje podstawowe formy zajęć zooterapeutycznych, opisuje oddziaływanie wpływu zwierząt na funkcjonowanie człowieka, wymienia rolę gatunków towarzyszących i gospodarskich w zooterapii, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.4_U01 student potrafi ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podsatawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić cechy pożądane i niepożądane psów, koni, kotów do zooterapii, na podsatawie wskazanych cech i umiejętności weryfikuje przydatność zwierząt do zooterapii, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.4_K01 Student ma świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość konieczności stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania zwierząt na funkcjonowanie człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kokocińska A.M., Zooterapia z elementami etologii, impuls, Kraków, 2016, 1
- Bekasiewicz N.(pod red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008, 1
- Straus I., Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Hipoterapia. Fundacja Na Rzecz Rozowju Rehabilitacji Konnej Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996
Literatura dodatkowa
- Muller A.C., Lehari G., Pies do pracy w dogoterapii, PWRiL, Warszawa, 2017
- Potocka A., (pod red.), Terapia i edukacja z psem, PWN, Warszawa, 2019
- Sipowicz K., Najbert E., Pietras T., Dogoterapia. Terapia z udziałem psa, podstawy kynopedagogiki, PWN, Warszawa, 2016