Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Metody instrumentalne w analizie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody instrumentalne w analizie żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw fizyki, ze szczególnym uwzglednieniem zjawisk optycznych.
W-2Znajomośc podstaw chemii fizycznej
W-3Zaliczone zajęcia z chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami analizy instrumentalnej
C-2Zastosowanie metod instrumentalnych w analizie zywności
C-3Interpretacja wyników z zastosowaniem technik chromatograficznych i spektroskopowych
C-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.2
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.2
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p2
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.2
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych4
T-W-3Etapy procesu analitycznego.2
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.3
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis2
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR2
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.3
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC2
T-W-9Zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej.
TZZ_1A_W06C-4, C-5T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01
Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01C-1, C-4, C-5T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02
Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U06C-3, C-2, C-1, C-4, C-5T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K01C-4, C-5T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej.
2,0Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metod badań surowców i produktów spożywczych. Nie zna nowych technik analizy instrumentalnej.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalne w dobrym stopniuj.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w dobrym stopniu.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na bardzo dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w bardzo dobrym stopniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01
Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02
Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
2,0Nie potrafi zidentyfikować głównych składników żywności i ich zmian w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowanych zależności. Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dostetecznym . Potrafi w dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dostatcznym stopniu . Potrafi w ponad dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dobrym stopniu . Potrafi w dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
5,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w bardzo dobrym stopniu . Potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
2,0
3,0Jest gotów w dostetcznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Silverstein R.M i in., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  2. Szczepanik, Walenty, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa, 2012
  3. Cygański, Andrzej, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, 2014
  4. Wasiak, Wiesław (Red.) Voelkel, Adam (Red.), Chromatografia w praktyce, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Journal of Chromatography B., Elsevier
  2. Najbar J., Turek A., Fotochemia i spektroskopia optyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.2
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.2
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p2
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.2
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych4
T-W-3Etapy procesu analitycznego.2
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.3
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis2
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR2
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.3
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC2
T-W-9Zaliczenie1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metod badań surowców i produktów spożywczych. Nie zna nowych technik analizy instrumentalnej.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalne w dobrym stopniuj.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w dobrym stopniu.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na bardzo dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w bardzo dobrym stopniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_U01Potrafi wyszukiwać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami analizy instrumentalnej
C-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_U02Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZZ_1A_U06Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas przechowywania żywności. Potrafi wykryć zafałszowania żywności oraz obecność w niej organizmów pasożytniczych.
Cel przedmiotuC-3Interpretacja wyników z zastosowaniem technik chromatograficznych i spektroskopowych
C-2Zastosowanie metod instrumentalnych w analizie zywności
C-1Zapoznanie z metodami analizy instrumentalnej
C-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować głównych składników żywności i ich zmian w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowanych zależności. Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dostetecznym . Potrafi w dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dostatcznym stopniu . Potrafi w ponad dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dobrym stopniu . Potrafi w dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
5,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w bardzo dobrym stopniu . Potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów w dostetcznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0