Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Żywność funkcjonalna i dietetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność funkcjonalna i dietetyczna
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia żywienia, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności funkcjonalnej i dietetycznej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce1
T-L-2Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych2
T-L-3Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych2
T-L-4Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-5Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-6Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-7Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-8zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie2
T-W-2Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej2
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej2
T-W-4Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym2
T-W-5Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie.2
T-W-6Żywność niskoenergetyczna2
T-W-7Żywność wysokobłonnikowa2
T-W-8Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych2
T-W-9Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia2
T-W-10zaliczenie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Analiza literatury5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, przydatności produktów funkcjonalnych i dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów
M-5Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5zcid_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
TZZ_1A_W12C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5zcid_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
TZZ_1A_U12C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5zcid_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
2,0Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
3,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
4,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
4,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
5,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5zcid_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
2,0Nie potrafi zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz nie potrafi ocenić ich wartości odżywczej.
3,0Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w dostetcznym stopniu.
3,5Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w dobrym stopniu.
4,5Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w ponad dobrym stopniu.
5,0Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w bardzo dobrym stopniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Nie jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w dostatecznym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w dostatecznym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
3,5Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w ponad dostatecznym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w ponad dostatecznym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
4,0Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
4,5Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w ponad dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
5,0Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w bardzo dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Świderski H. (red.), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2018
  2. Jeznach M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  3. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.), Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Wyd. PWN, Warszawa, 2011
  4. Wieczorek-Chełmińska Z. (red.), Nowoczesna dietetyczna książka kucharska, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Przemysł Spożywczy, http://przemyslspozywczy.eu/
  2. czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce1
T-L-2Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych2
T-L-3Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych2
T-L-4Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-5Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-6Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-7Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych2
T-L-8zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie2
T-W-2Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej2
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej2
T-W-4Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym2
T-W-5Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie.2
T-W-6Żywność niskoenergetyczna2
T-W-7Żywność wysokobłonnikowa2
T-W-8Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych2
T-W-9Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia2
T-W-10zaliczenie2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Analiza literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5zcid_W01Student zna i rozumie wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności funkcjonalnej i dietetycznej.
Treści programoweT-L-1Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce
T-L-2Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych
T-L-3Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych
T-L-4Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-5Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-6Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-7Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-W-2Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej
T-W-1Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie
T-W-9Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia
T-W-4Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym
T-W-5Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie.
T-W-6Żywność niskoenergetyczna
T-W-7Żywność wysokobłonnikowa
T-W-8Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, przydatności produktów funkcjonalnych i dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów
M-5Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
3,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
4,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
4,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
5,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym wiadomości z zakresu przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5zcid_U01Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności funkcjonalnej i dietetycznej.
Treści programoweT-L-1Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce
T-L-2Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych
T-L-3Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych
T-L-4Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-5Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-6Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-7Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-W-2Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej
T-W-1Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie
T-W-9Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia
T-W-4Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym
T-W-5Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie.
T-W-6Żywność niskoenergetyczna
T-W-7Żywność wysokobłonnikowa
T-W-8Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, przydatności produktów funkcjonalnych i dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów
M-5Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz nie potrafi ocenić ich wartości odżywczej.
3,0Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w dostetcznym stopniu.
3,5Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w dobrym stopniu.
4,5Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w ponad dobrym stopniu.
5,0Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych oraz ocenić ich wartość odżywczą w bardzo dobrym stopniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności funkcjonalnej i dietetycznej.
Treści programoweT-L-1Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce
T-L-2Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych
T-L-3Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych
T-L-4Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-5Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-6Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-L-7Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych
T-W-2Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej
T-W-1Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie
T-W-9Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia
T-W-4Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym
T-W-5Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie.
T-W-6Żywność niskoenergetyczna
T-W-7Żywność wysokobłonnikowa
T-W-8Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, przydatności produktów funkcjonalnych i dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów
M-5Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Nie jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w dostatecznym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w dostatecznym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
3,5Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w ponad dostatecznym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w ponad dostatecznym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
4,0Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
4,5Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w ponad dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
5,0Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych w bardzo dobrym stopniu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.