Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Patofizjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: żywienia człowieka, dietetyka, fizjologia człowieka, budowa ustroju ludzkiego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Zajęcia przypominające - planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro2
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.3
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.3
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.3
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.3
T-L-10Żywienie pacjentów z biegunką w różnych okresach życia (niemowlęta, dzieci starsze, dorośli)3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego3
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)3
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.3
T-L-14Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z niedokrwistością.3
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.3
T-L-16Zaliczenie1
45
wykłady
T-W-1Jak powstaje stan zapalny. Patofizjologia jamy ustnej i przełyku.2
T-W-2Patofizjologia chorób żołądka.3
T-W-3Patofizjologia chorób trzustki2
T-W-4Patofizjologia chorób wątroby2
T-W-5Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.2
T-W-6Patofizjologia chorób jelit.3
T-W-7Mechanizm biegunek bakteryjnych i wirusowych.2
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.3
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.2
T-W-10Patofizjologia choroby nowotworowej.2
T-W-11Patofizjologia niedokrwistości.3
T-W-12Patofizjologia ciąży.2
T-W-13Postępowanie z pacjentem po transplantacjach. Dieta ubogobakteryjna.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do zajęć.15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena formująca: Przygotowanie projektu diety dla pacjenta w wybranej jednostce chorobowej.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7zcid_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
TZZ_1A_W21, TZZ_1A_W06C-1, C-2T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-L-11, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-6, T-L-15, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7zcid_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12C-1, C-2T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-L-11, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-6, T-L-15, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K05C-1, C-2T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-L-11, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-6, T-L-15, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7zcid_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7zcid_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto potrafi zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, Warszawa, 2010
  3. Grzymisławski M., Dietetyka kliniczna, PZWL, Warszawa, 2019
  4. Sa'eed Bawa, Gajewska D., Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. portal z artykułami z zakresu zdrowia i patofizjologii, http://www.czytelniamedyczna.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. Zajęcia przypominające - planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro2
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.3
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.3
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.3
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.3
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.3
T-L-10Żywienie pacjentów z biegunką w różnych okresach życia (niemowlęta, dzieci starsze, dorośli)3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego3
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)3
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.3
T-L-14Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z niedokrwistością.3
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.3
T-L-16Zaliczenie1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jak powstaje stan zapalny. Patofizjologia jamy ustnej i przełyku.2
T-W-2Patofizjologia chorób żołądka.3
T-W-3Patofizjologia chorób trzustki2
T-W-4Patofizjologia chorób wątroby2
T-W-5Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.2
T-W-6Patofizjologia chorób jelit.3
T-W-7Mechanizm biegunek bakteryjnych i wirusowych.2
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.3
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.2
T-W-10Patofizjologia choroby nowotworowej.2
T-W-11Patofizjologia niedokrwistości.3
T-W-12Patofizjologia ciąży.2
T-W-13Postępowanie z pacjentem po transplantacjach. Dieta ubogobakteryjna.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do zajęć.15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7zcid_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-11Patofizjologia niedokrwistości.
T-W-1Jak powstaje stan zapalny. Patofizjologia jamy ustnej i przełyku.
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.
T-W-10Patofizjologia choroby nowotworowej.
T-W-3Patofizjologia chorób trzustki
T-W-4Patofizjologia chorób wątroby
T-W-5Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.
T-W-12Patofizjologia ciąży.
T-W-2Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-6Patofizjologia chorób jelit.
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób, potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7zcid_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-11Patofizjologia niedokrwistości.
T-W-1Jak powstaje stan zapalny. Patofizjologia jamy ustnej i przełyku.
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.
T-W-10Patofizjologia choroby nowotworowej.
T-W-3Patofizjologia chorób trzustki
T-W-4Patofizjologia chorób wątroby
T-W-5Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.
T-W-12Patofizjologia ciąży.
T-W-2Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-6Patofizjologia chorób jelit.
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto potrafi zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-11Patofizjologia niedokrwistości.
T-W-1Jak powstaje stan zapalny. Patofizjologia jamy ustnej i przełyku.
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.
T-W-10Patofizjologia choroby nowotworowej.
T-W-3Patofizjologia chorób trzustki
T-W-4Patofizjologia chorób wątroby
T-W-5Patofizjologia chorób pęcherzyka żółciowego.
T-W-12Patofizjologia ciąży.
T-W-2Patofizjologia chorób żołądka.
T-W-6Patofizjologia chorób jelit.
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.
T-L-11Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z narastającą niewydolnością nerek oraz dializowanego
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami żołądka.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-13Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobą nowotworową leczonego chemio-, radioterapią.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla chorych z narastającą niewydolnością wątroby i marskością.
T-L-15Opracowanie jadłospisu dla kobiety w ciąży z cukrzycą ciężarnych.
T-L-12Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z chorobami kryształkowymi stawów (szczawiany, pirofosforan wapnia, złogi kwasu moczowego)
T-L-9Opracowanie jadłospisu i zaleceń dotyczących stylu życia dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrządziejącym zapaleniem jelita grubego.
T-L-8Opracowanie jadłospisu dla chorych z kamicą żółciową.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla pacjenta z ostrym zapaleniem trzustki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.