Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody w toksykologicznej ocenie jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody w toksykologicznej ocenie jakości żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 39 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 24 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, toksykologii żywności, technologii żywności, fizjologii żywienia, opakowalnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej6
T-L-2Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności8
T-L-3Badanie wybranych parametrów toksykologicznych związanych z jakością wody pitnej6
T-L-4Zagadnienia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: metody okeślenia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: na przykładzie.6
T-L-5Metody spektroskopowe (UV-VIS) w analizie śladowej: na przykładzie.4
T-L-6Prezentacje prac kontrolnych / referatów przez studentów3
T-L-7Nowoczesne metody przygotowania próbek w analizie śladowej4
T-L-8Zaliczenie końcowe2
39
wykłady
T-W-1Przypomnienie zagadnień z właściwym rozszerzeniem materiału - metabolizm wraz z biotransformacją trucizn w organizmie i czynniki z tym związane, badania dotyczące toksyczności różnych substancji - rozszerzone omówienie zagadnień, szacowanie parametrów oceny ryzyka zdrowotnego2
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. Ocena miarodajności wyniku w analizie śladowej.2
T-W-3Współcześnie stosowane metody toksykologicznej analizy instrumentalnej i ich znaczenie w ocenie jakości żywności.6
T-W-4Walidacja metod w śladowej analizie toksykologicznej.4
T-W-5Wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących. PN-EN ISO/IEC 17025:2005, 2017.4
T-W-6Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością - zagadnienie migracji3
T-W-7Problemy jakości wody pitnej.3
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach39
A-L-2przygotowanie się do zajęć12
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej10
A-L-4przygotowanie się do zaliczeń14
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2konsultacje1
A-W-3studiowanie literatury15
A-W-4przygotowanie się do zajęć18
A-W-5przygotowanie się do egzaminu15
A-W-6Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaiz_W01
Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W14, TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W06C-1T-L-8, T-L-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaiz_U01
Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U09C-1T-L-8, T-L-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaiz_K01
Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-L-8, T-L-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaiz_W01
Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
2,0Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
3,0Student umie w stopniu dostatecznym predstawić i wykorzystać kilka wymaganych w ramach przedmiotu elementów wiedzy
3,5Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,5Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności
5,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaiz_U01
Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim
2,0Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań
3,0Student ogólnikowo prezentuje uzyskane informacji oraz wyniki swoich badań bez ich analizy
3,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy
4,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach.
4,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaiz_K01
Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992, I
  3. Hulanicki A., Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 2001, I

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria; Zeszyty Problemowe PNR, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej6
T-L-2Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności8
T-L-3Badanie wybranych parametrów toksykologicznych związanych z jakością wody pitnej6
T-L-4Zagadnienia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: metody okeślenia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: na przykładzie.6
T-L-5Metody spektroskopowe (UV-VIS) w analizie śladowej: na przykładzie.4
T-L-6Prezentacje prac kontrolnych / referatów przez studentów3
T-L-7Nowoczesne metody przygotowania próbek w analizie śladowej4
T-L-8Zaliczenie końcowe2
39

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie zagadnień z właściwym rozszerzeniem materiału - metabolizm wraz z biotransformacją trucizn w organizmie i czynniki z tym związane, badania dotyczące toksyczności różnych substancji - rozszerzone omówienie zagadnień, szacowanie parametrów oceny ryzyka zdrowotnego2
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. Ocena miarodajności wyniku w analizie śladowej.2
T-W-3Współcześnie stosowane metody toksykologicznej analizy instrumentalnej i ich znaczenie w ocenie jakości żywności.6
T-W-4Walidacja metod w śladowej analizie toksykologicznej.4
T-W-5Wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących. PN-EN ISO/IEC 17025:2005, 2017.4
T-W-6Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością - zagadnienie migracji3
T-W-7Problemy jakości wody pitnej.3
24

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach39
A-L-2przygotowanie się do zajęć12
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej10
A-L-4przygotowanie się do zaliczeń14
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2konsultacje1
A-W-3studiowanie literatury15
A-W-4przygotowanie się do zajęć18
A-W-5przygotowanie się do egzaminu15
A-W-6Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D1oaiz_W01Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W14Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ekonomiczne, prawne i społeczne aspekty związane z przemysłem spożywczym, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
TZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową
Treści programoweT-L-8Zaliczenie końcowe
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
3,0Student umie w stopniu dostatecznym predstawić i wykorzystać kilka wymaganych w ramach przedmiotu elementów wiedzy
3,5Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,5Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności
5,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D1oaiz_U01Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U07Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnej oceny jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową
Treści programoweT-L-8Zaliczenie końcowe
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań
3,0Student ogólnikowo prezentuje uzyskane informacji oraz wyniki swoich badań bez ich analizy
3,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy
4,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach.
4,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D1oaiz_K01Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową
Treści programoweT-L-8Zaliczenie końcowe
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze