Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powienien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roslinnych regulatorów wzrsotu. Powinien znać metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roslin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie wiedzy teoretycznej pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro |
C-2 | Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro |
C-3 | Nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roslin w kulturach in vitro |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja laboratorium kultur tkankowych, wyposażenie, odczynniki, zasady BHP | 1 |
T-A-2 | Rodzaje i skład pożywek stosowanych do nanażania roślin | 1 |
T-A-3 | Somatyczna embriogeneza - proces tworzenia i wykorzystania sztucznych nasion | 1 |
3 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie pożywek hodowlanych | 2 |
T-L-2 | Dezynfekcja materiału roślinnego na potrzeby hodowli in vitro | 2 |
T-L-3 | Kultury izolowanych organów wybranych roslin ogrodniczych | 3 |
T-L-4 | Adaptacja roslin do warunków in vivo. Obserwacje i ocena wpływu zastosowanych czynników (regulatory wzrostu, skład mineralny pożywki) na efektywność namnażania i ukorzeniania | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Roslinne kultury in vitro, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce ogrodniczej | 1 |
T-W-2 | Etapy mikrorozmnażania. | 1 |
T-W-3 | Regulatory wzrosu i ich wpływ na mikrorozmnażanie roslin | 2 |
T-W-4 | Metody dezynfekcji materiału roslinnego na potrzeby kultur in vitro | 1 |
T-W-5 | Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli twórczej roslin ogrodniczych. Metody komercyjnego namnażania roślin ogrodniczych w kulturach in vitro | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia | 4 |
7 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie prezentacji | 7 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
17 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne - samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych sprawozdań i kospektów |
S-4 | Ocena formująca: Bieżąca ocena aktywności studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O11-1_W01 Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roslin w kulturach in vitro | UWW_1A_W04 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O11-1_U01 Potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro | UWW_1A_U14 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O11-1_K01 Student pracuje w grupie, potrafi podejmować samodzielne działania przy wykonywaniu analiz | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O11-1_W01 Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roslin w kulturach in vitro | 2,0 | |
3,0 | zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O11-1_U01 Potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełania liczne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O11-1_K01 Student pracuje w grupie, potrafi podejmować samodzielne działania przy wykonywaniu analiz | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zenkteler M, Hodowla komórek i tkanek roslinncych, PWN, Wa-wa, 1981
- Malepszy S, Biotechnologia roslin, PWN, Wa-wa, 2007
Literatura dodatkowa
- Stokłosowa E, Hodowla komórek i tkanek, PWN, Wa-wa, 2008