Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrometeorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą |
C-2 | Zapoznanie z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk meteorologicznych |
C-3 | Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów Polski |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja służby meteorologicznej i metody opracowań elementów pogody | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych | 3 |
T-A-3 | Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu | 1 |
T-A-4 | Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju | 1 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych | 2 |
T-L-2 | Przymrozki - metody wyznaczania i występowania | 2 |
T-L-3 | Analiza i interpretacja prognoz agroklimatycznych. Serwisy i aplikacje pogodowe. Osłona agrometeorologiczna. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery. wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie winorośli | 1 |
T-W-2 | Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera | 1 |
T-W-3 | Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne | 1 |
T-W-4 | Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin | 1 |
T-W-5 | Niekorzystne dla roślin czynniki pogodowe. Ostrzeżenia meteorologiczne | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Opracowanie części praktycznej ćwiczeń | 17 |
A-A-3 | Przeglądanie stron internetowych dotyczących komunikatów i ostrzeżeń o niekorzystnych zjawiskach pogodowych | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Opanowanie treści niezbędnej do zaliczenia i czytanie literatury | 19 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Opanowanie treści niezbędnej do zaliczenia przedmiotu i studiowanie literatury przedmiotu | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - sytuacyjne, dyskusje na zajęciach |
M-3 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
M-4 | Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C03_W01 Student ma wiedzę w zakresu zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych | UWW_1A_W02 | — | — | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C03_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | UWW_1A_U01, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C03_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | UWW_1A_U13 | — | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C03_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | UWW_1A_K02 | — | — | C-3, C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C03_W01 Student ma wiedzę w zakresu zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C03_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C03_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C03_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi myśleć w sposób kreatywny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kożuchowski Krzysztof, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa, 2005, I
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
Literatura dodatkowa
- red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
- red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002