Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Towaroznawstwo zielarskie
Sylabus przedmiotu Pojemnikowa uprawa ziół:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo zielarskie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pojemnikowa uprawa ziół | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość biologii roślin, ich wymagań siedliskowych, podstawowych zasad uprawy i rozmnażania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z metodami uprawy ziół przyprawowych w pojemnikach. |
C-2 | Wpojenie nawyku uprawy ziół na własny użytek: np. w kuchni, na balkonie, tarasie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaprojektowanie mini ogródka ziół na własne potrzeby. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie pojemikowej uprawy ziół z uwzględnieniem miejsca ich uprawy w zależności od wymagań. | 2 |
T-W-2 | Pojemniki, podłoża wykoprzystywane do uprawy ziół, z uwzględnieniem ich wymagań uprawowych. | 4 |
T-W-3 | Dobór gatunków ziół do uparwy pojemnikowej. Tworzenie wybranych kompozycji. | 4 |
T-W-4 | Siew, sadzenie i pielęgnacja ziół uprawianych w pojemnikach. Hydroponiczna uprawa ziół przyprawowych. | 3 |
T-W-5 | Sposoby wykorzystania ziół uprawianych w pojemnikach. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | przygotowanie projektu mini ogródka ziołowego | 11 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowannie do zajęć | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenie | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny i konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metody eksponujące - materiał roślinny, podłoża, pojemniki, zdjęcia, ryciny |
M-4 | Metody praktyczne - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-09_W01 Ma wiedzę z zakresu wymagań uprawowych, doboru podłoża, pojemników, nawożenia i zabiegów pielęgnacyjnych roślin zielarskich uprawianych w pojemnikach. | TOZ_10-_W02 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-09_U01 Potrafi zaprojektować uprawę ziół w pojemnikach, w zależności od miejsca uprawy i wymagań odbiorcy. | TOZ_10-_U02 | — | C-1 | T-L-1, T-W-3 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-09_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie doboru gatunków roślin zielarskich do uprawy pojemnikowej w zależności od ich wymagań. | TOZ_10-_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-09_W01 Ma wiedzę z zakresu wymagań uprawowych, doboru podłoża, pojemników, nawożenia i zabiegów pielęgnacyjnych roślin zielarskich uprawianych w pojemnikach. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych, doboru podłoża i pojemników, zasad nawożenia i wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-09_U01 Potrafi zaprojektować uprawę ziół w pojemnikach, w zależności od miejsca uprawy i wymagań odbiorcy. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz umie wykonać projekt z zastosowaniem podstawowych gatunków ziół nadających się do uprawy w pojemnikach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-09_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie doboru gatunków roślin zielarskich do uprawy pojemnikowej w zależności od ich wymagań. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru gatunków zielarskich do uprawy w pojemnikach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pojemnikowa uprawa ziół, Delta, Warszawa, 2006
- Tremal F.X., Zioła z ogrodu i balkonu, Delta, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Czasopisma popularno-naukowe, np. Działkowiec; Herbalism; Viva Zioła!
- e-ogród.wp.pl