Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Język Rust:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język Rust | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Błaszyński <Piotr.Blaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych konstrukcji programistycznych w dowolnym języku programowania. Podstawy architektury komputerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów w języku Rust, jego składnią i semantyką. |
C-2 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Rust. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Środowisko pracy, podstawowy program | 2 |
T-L-2 | Podstawowe typy i zmienne, podstawy | 2 |
T-L-3 | Sterowanie przepływem | 2 |
T-L-4 | Referencje, własność obiektów i wypożyczanie | 2 |
T-L-5 | Dopasowywanie wzorców | 2 |
T-L-6 | Korzystanie z przydatnych pakietów | 3 |
T-L-7 | Iteratory | 1 |
T-L-8 | Obsługa błędów | 2 |
T-L-9 | Elementy funkcyjne języka | 2 |
T-L-10 | Typy generyczne, zaawansowane dziedziczenie i czas życia obiektów | 2 |
T-L-11 | Funkcje, wskaźniki do funkcji i domknięcia | 2 |
T-L-12 | Wskaźniki, sprytne wskaźniki | 2 |
T-L-13 | Współbieżność (wątki, synchronizacja) | 2 |
T-L-14 | Integracja z innymi językami | 2 |
T-L-15 | Dystrybucja, pakiety i moduły | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe cechy języka | 1 |
T-W-2 | Podstawowe typy i zmienne, podstawy | 1 |
T-W-3 | Sterowanie przepływem | 1 |
T-W-4 | Referencje, własność obiektów i wypożyczanie | 1 |
T-W-5 | Dopasowywanie wzorców | 1 |
T-W-6 | Przegląd przydatnych pakietów | 1 |
T-W-7 | Iteratory | 1 |
T-W-8 | Obsługa błędów | 1 |
T-W-9 | Elementy funkcyjne języka | 1 |
T-W-10 | Typy generyczne, zaawansowane dziedziczenie i czas życia obiektów | 1 |
T-W-11 | Funkcje, wskaźniki do funkcji i domknięcia | 1 |
T-W-12 | Wskaźniki, sprytne wskaźniki | 1 |
T-W-13 | Współbieżność (wątki, synchronizacja) | 1 |
T-W-14 | Integracja z innymi językami | 1 |
T-W-15 | Dystrybucja, pakiety i moduły | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca własna | 33 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją |
M-2 | Laboratoria - samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Rust |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena samodzielnie realizowanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana jako średnia ważona ocen formujących. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C11.4_W01 Student zna i rozumie składnię i semantykę języka programowania Rust, potrafi przygotować i uruchomić program w tym języku, potrafi czytać i modyfikować istniejące programy. Zna podstawowe biblioteki. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-6, T-W-1, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C11.4_U01 Student potrafi rozwiązać postawiony w zadaniu problem przy pomocy programu w języku Rust, ponadto potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki oraz wyjaśnić działanie programu na podstawie kodu źródłowego. | I_1A_U04, I_1A_U05, I_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-8, T-L-15, T-L-14, T-L-5, T-L-9, T-L-12, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-3 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C11.4_W01 Student zna i rozumie składnię i semantykę języka programowania Rust, potrafi przygotować i uruchomić program w tym języku, potrafi czytać i modyfikować istniejące programy. Zna podstawowe biblioteki. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie składnię i semantykę języka programowania Rust w stopniu podstawowym, potrafi przygotować i uruchomić podstawowe programy w tym języku, potrafi w stopniu podstawowym czytać i modyfikować istniejące programy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C11.4_U01 Student potrafi rozwiązać postawiony w zadaniu problem przy pomocy programu w języku Rust, ponadto potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki oraz wyjaśnić działanie programu na podstawie kodu źródłowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać postawiony w zadaniu podstawowy problem przy pomocy programu w języku Rust, ponadto potrafi właściwie wykorzystać podstawowe biblioteki oraz wyjaśnić działanie prostego programu na podstawie kodu źródłowego. Student potrafi przygotować i uruchomić podstawowe programy w tym języku, potrafi również w stopniu podstawowym czytać i modyfikować istniejące programy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Daniel Arbuckle, Rust Quick Start Guide, Packt Publishing, Birmingham, 2018, 1, ISBN 978-1-78961-670-5
- Steve Klabnik, Carol Nichols, Język Programowania Rust, No Starch Press, San Francisco, 2023, 2, http://rust.w8.pl/book/
Literatura dodatkowa
- Guillaume Gomez, Antoni Boucher, Rust Programming By Example, Packt, Birmingham, 2018, 1, ISBN 978-1-78839-063-7