Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna i techniki negocjacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja społeczna i techniki negocjacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii oraz psychologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów negocjacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). | 2 |
T-A-2 | Komunikacja werbalna (zasady i bariery skutecznej komunikacji). | 2 |
T-A-3 | Komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała). | 2 |
T-A-4 | Związki i zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną (osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej, asertywność, autoprezentacja). | 2 |
T-A-5 | Wybrane techniki negocjacji. Skuteczny negocjator (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne). | 3 |
T-A-6 | Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, komunikacja interpersonalna w sytuacjach trudnych, perswazja i manipulacja). | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej. | 2 |
T-W-2 | Czynniki utrudniające prawidłową komunikację (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania. | 3 |
T-W-3 | Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne). | 2 |
T-W-4 | Komunikacja niewerbalna. | 2 |
T-W-5 | Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym (różnice w stylach komunikacji). | 2 |
T-W-6 | Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu. | 1 |
T-W-7 | Teoretyczne podstawy negocjacji (style, strategie, etapy i zasady prowadzenia negocjacji). | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca własna | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Metody podające: - wykład informacyjny - prelekcja - opis |
M-3 | Klasyczna metoda problemowa |
M-4 | Metody eksponujące - film |
M-5 | Metody problemowe: - wykład problemowy -wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: OCena podsumowująca: ocena przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A07.3_W01 Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces negocjacji. | I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6 | M-4, M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A07.3_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji oraz dobiera techniki negocjacyjne adekwatnie do założonego celu lub etapu procesu negocjacyjnego z uwzględnieniem m.in. okoliczności i różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych. | I_1A_U01, I_1A_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-4, M-2, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A07.3_K01 Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych. | I_1A_K02, I_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A07.3_W01 Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces negocjacji. | 2,0 | |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A07.3_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji oraz dobiera techniki negocjacyjne adekwatnie do założonego celu lub etapu procesu negocjacyjnego z uwzględnieniem m.in. okoliczności i różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu komunikacji społecznej, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A07.3_K01 Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Berne E., W co grają ludzie – psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, 2016
- Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław, 2004
- Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa, 2007
- Giffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk, 2003
Literatura dodatkowa
- Mikułowski-Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków, 2007
- Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Wyd. WPSB, Kraków, 2005
- Shapiro D. L., Negocjuj nienegocjowalne. Jak rozwiązywać konflikty podszyte emocjami, ICAN Institute, Warszawa, 2018