Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa

Sylabus przedmiotu Analityka biznesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analityka biznesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>, Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>, Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania
W-2Zarządzanie informacją 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do modelowania procesów biznesowych.
C-2Nabycie umiejętności modelowania procesów biznesowych.
C-3Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD4
T-L-2Przygotowanie danych: proces ETL4
T-L-3ETL i TSQL w SQL Server2
T-L-4SQL Server Integration Services4
T-L-5Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI4
T-L-6Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu2
20
wykłady
T-W-1Business Intelligence: wiadomości wstępne2
T-W-2Modelowanie Hurtowni Danych (HD)6
T-W-3Technologie zasilania i odświeżania HD2
T-W-4Wizualizacja danych BI4
T-W-5Trendy rozwojowe HD i BI2
T-W-6Big Data dla HD i BI4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca własna30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Praca własna28
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C27.4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
I_1A_W05C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C27.4_U01
Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy
I_1A_U06, I_1A_U08C-3T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C27.4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C27.4_U01
Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy
2,0
3,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy

Literatura podstawowa

  1. John Krogstie, Quality in Business Process Modeling, Springer, 2016
  2. Szymon Drejewicz, Zrozumieć BPMN: modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice, 2017
  3. Rick Sherman, Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics, Morgan Kaufmann, AMSTERDAM, BOSTON, HEIDELBERG, LONDON, NEW YORK, OXFORD, PARIS, SAN DIEGO, SAN FRANCISCO, SINGAPORE, SYDNEY, TOKYO, 2014, 1
  4. Vaisman, Alejandro, Zimányi, Esteban, Data Warehouse Systems Design and Implementation, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD4
T-L-2Przygotowanie danych: proces ETL4
T-L-3ETL i TSQL w SQL Server2
T-L-4SQL Server Integration Services4
T-L-5Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI4
T-L-6Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Business Intelligence: wiadomości wstępne2
T-W-2Modelowanie Hurtowni Danych (HD)6
T-W-3Technologie zasilania i odświeżania HD2
T-W-4Wizualizacja danych BI4
T-W-5Trendy rozwojowe HD i BI2
T-W-6Big Data dla HD i BI4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca własna30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Praca własna28
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C27.4_W01Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Ma wiedzę o nowoczesnych metodach projektowania, analizowania, wytwarzania, testowania oprogramowania oraz rozwiązywania wybranych zadań inżynierskich obejmujących w szczególności narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania na różnych etapach powstawania, eksploatacji i rozwoju systemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych.
Treści programoweT-W-1Business Intelligence: wiadomości wstępne
T-W-3Technologie zasilania i odświeżania HD
T-W-4Wizualizacja danych BI
T-W-5Trendy rozwojowe HD i BI
T-W-2Modelowanie Hurtowni Danych (HD)
T-W-6Big Data dla HD i BI
Metody nauczaniaM-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C27.4_U01Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
I_1A_U08Potrafi rozwiązywać inżynierskie zadania informatyczne z wykorzystaniem metod matematyki obliczeniowej w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych.
Treści programoweT-L-2Przygotowanie danych: proces ETL
T-L-1Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD
T-L-3ETL i TSQL w SQL Server
T-L-4SQL Server Integration Services
T-L-5Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI
T-L-6Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy