Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testowanie oprogramowania | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Luiza Fabisiak <Luiza.Fabisiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowa analiza aplikacji | 2 |
T-L-2 | Ryzyko jakościowe | 2 |
T-L-3 | Defekt: Defekt funkcji, Defekt wydajności, defekt użyteczności, defekt bezpieczeństwa, defekt kompatybilności, defekt krytyczny, Błędy popełniane przez testerów, Obrona defektów i testerskie stany defekt oe, Jakość oprogramowania | 4 |
T-L-4 | Plan testowania Proces testowy, środowisko testowe, warunki testowe, przypadki testowe | 4 |
T-L-5 | Techniki oparte o incydenty Techniki oparte o specyfikację. techniki opartę o strukturę, techniki opartę o doświadczenie | 2 |
T-L-6 | Idea testowania przypadki testowe, idea projektowania testów, warunek testowy, lista kontrolna | 4 |
T-L-7 | Testy eksploaracyjne | 2 |
T-L-8 | Specyfkacja testowania Specyfikacja przypadków testowych, przypadkie testowe, retesty, testy regresywne | 2 |
T-L-9 | Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne | 4 |
T-L-10 | Ocena jaskości oprogramowania jakość oprogramowania, raport, Zakończenie testów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy testowania. Co to jest testowanie? Dlaczego testowanie jest niezbędne? Siedem zasad testowania. Proces testowy. Psychologia testowania. | 5 |
T-W-2 | Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model cyklu życia oprogramowania. Poziomy testów. Typy testów. Testowanie pielęgnacyjne. | 6 |
T-W-3 | Testowanie statyczne. Podstawy testowania statycznego. Proces przeglądu. | 4 |
T-W-4 | Techniki testowania. Kategoria technik testowania. Czarnoskrzynkowe techniki testowania. Bialoskrzynkowe techniki testowania. Techniki testowania oparte na doświadczeniu. | 6 |
T-W-5 | Zarządzanie testami. Organizacja testów. Planowanie i szacowanie testów. Monitorowanie testów i nadzór nad testami. Zarządzanie konfiguracją. Czynniki ryzyka a testowanie. | 5 |
T-W-6 | Narzędzia wspomagające testowanie. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi. Skuteczne korzystanie z narzędzi. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia loboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.02_W01 Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania oraz zna różne metody testowania oprogramowania. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.02_U01 Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia. | I_1A_U09, I_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania | I_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.02_W01 Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania oraz zna różne metody testowania oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z testowanie oprogramowania oraz potrafi wymienić dwie metody testowania oprogramowania. | |
3,5 | Student zna sposoby testowania poprawności dokumentacji oraz potrafi wymienić co najmniej 5 metod testowania oprogramowania. . | |
4,0 | Student zna sposoby tworzenia przypatków testowych oraz potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania | |
4,5 | Student zna zasady testowania funkcjonalnego oraz potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania. | |
5,0 | Student zna zasady planowania procesu testowania oraz potrafi wymienić oraz szczegółowo scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.02_U01 Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować oraz przeprowadzić proces testowania oprogramowania. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu podstawowym 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu zaawansowanym co najmniej 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu zaawansowanym więcej niż dwoma narzędziami pomocnymi w procesie testowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania. | |
3,5 | Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania. | |
4,0 | Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania. | |
4,5 | Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania. | |
5,0 | Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość więcej niż dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania. |
Literatura podstawowa
- Rafał Pawlak, Testowanie oprogramowania. Podręcznik dla początkujących, Helion, 2017
- Glenford J. Myers, Corey Sandler, Tom Badgett, Todd M. Thomas, Sztuka testowania oprogramowania, Helion, 2005
Literatura dodatkowa
- Karolina Zmitrowicz, Jakość projektów informatycznych. Rozwój i testowanie oprogramowania, Helion, 2015
- Renu Rajani, Testowanie kodu w praktyce, Helion, 2018