Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytwarzanie oprogramowania | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Wysocki <Wlodzimierz.Wysocki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>, Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
W-2 | Programowanie 2 |
W-3 | Bazy danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych metodyk, reguł, technik, praktyk i narzędzi wytwarzania oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie i konfiguracja środowiska i narzędzi wykorzystywanych na laboratoriach | 2 |
T-L-2 | Wzorce architektoniczne | 4 |
T-L-3 | Wzorce projektowe | 8 |
T-L-4 | Techniki i narzędzia refaktoryzacji | 2 |
T-L-5 | Realizacja projektu z wykorzystaniem metodyki XP | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Role, czynności i produkty wytwarzania oprogramowania | 1 |
T-W-2 | Wzorce architektoniczne | 1 |
T-W-3 | Wzorce projektowe | 2 |
T-W-4 | Techniki i narzędzia refaktoryzacji | 2 |
T-W-5 | Metodyka eXtreme Programming | 1 |
T-W-6 | Wytwarzanie kodu zarządzane testami - Test Driven Development | 1 |
T-W-7 | Przeglądy i inspekcje oprogramowania | 1 |
T-W-8 | Klasyczne błędy i ich wpływ na proces tworzenia aplikacji - błędy wobec ludzi, procesu, produktu, technologii | 2 |
T-W-9 | Reguły efektywnego programowania i dokumentowania | 1 |
T-W-10 | Wzorce i narzędzia integracyjne | 1 |
T-W-11 | Wzorce architektoniczne – systemy rozproszone | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 33 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Realizacja projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za ćwiczenia indywidualne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za realizację i prezentację projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratoriów jako średnia ważona z ćwiczeń indywidualnych oraz z realizacji i prezentacji projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.03_W01 Student zna główne współczesne metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania | I_1A_W03, I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-8 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.03_U01 Student potrafi zastosować metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania w realizacji zadań inżynierskich | I_1A_U05, I_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.03_K01 Student potrafi pełnić różne role w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania | I_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.03_W01 Student zna główne współczesne metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i pokrótce scharakteryzować wybrane główne współczesne metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania | |
3,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować wybrane główne współczesne metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania | |
4,0 | Student potrafi wymienić i pokrótce scharakteryzować większość głównych metodyk, reguł, technik, praktyk i narzędzi wytwarzania oprogramowania | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować większość głównych metodyk, reguł, technik, praktyk i narzędzi wytwarzania oprogramowania | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować wszystkie główne współczesne metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania; potrafi wskazać szczegółowe ich zalety i wady oraz możliwości zastosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.03_U01 Student potrafi zastosować metodyki, reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania w realizacji zadań inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować kilka wybranych reguł, techniki i praktyk oraz jedno narzędzie wytwarzania oprogramowania w realizacji prostych zadań inżynierskich wg wybranej metodyki | |
3,5 | Student potrafi zastosować wybrane reguły, techniki, praktyki i narzędzia wytwarzania oprogramowania w realizacji prostych zadań inżynierskich wg kilku metodyk | |
4,0 | Student potrafi zastosować większość głównych reguł, technik, praktyk i narzędzi wytwarzania oprogramowania w realizacji prostych zadań inżynierskich wg kilku metodyk | |
4,5 | Student potrafi zastosować większość głównych reguł, technik, praktyk i narzędzi wytwarzania oprogramowania w realizacji zadań inżynierskich o średnim poziomie złożoności wg kilku metodyk | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować większość głównych reguł, technik, praktyk i narzędzi wytwarzania oprogramowania w realizacji zadań inżynierskich o średnim poziomie złożoności wg kilku metodyk |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.03_K01 Student potrafi pełnić różne role w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pełnić dwie role w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania o niskim poziomie złożoności | |
3,5 | Student potrafi pełnić większość ról w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania o niskim poziomie złożoności | |
4,0 | Student potrafi pełnić wszystkie główne role w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania o niskim poziomie złożoności | |
4,5 | Student potrafi pełnić wszystkie główne role w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania o średnim poziomie złożoności | |
5,0 | Student wykazuje się wysokim poziomem kreatywności w pełnieniu wszystkich głównych ról w procesie zespołowego wytwarzania oprogramowania o średnim poziomie złożoności |
Literatura podstawowa
- Pressman R.S., Software Engineering: A Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2014, 8
- Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
- Wirfs-Brock R., McKean A., Projektowanie obiektowe. Role, odpowiedzialność i współpraca, Helion, 2005
- Freeman E., Bates B., Sierra K., Robson E., Wzorce projektowe. Rusz głową!, Helion, 2010
- Erl T., SOA. Koncepcje, technologie i projektowanie, Helion, 2014
- Bloch J., Java. Efektywne programowanie, Helion, 2009, II
- Patton R., Testowanie oprogramowania, Mikom, 2002
Literatura dodatkowa
- Fowler M., Beck K., Brant J., Opdyke W., Roberts D., Gamma E., Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion, 2011
- Beck K., Wzorce implementacyjne, Helion, 2014
- Martin R.C., Clean Architecture: A Craftsman's Guide to Software Structure and Design, Prentice-Hall, 2017
- Martin R. C., Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, 2010
- Mitchell R., McKim J., Design by Contract, by Example, Addison-Wesley, 2001