Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Konteneryzacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konteneryzacja | ||
Specjalność | Inżynieria chmurowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>, Magdalena Szaber-Cybularczyk <Magdalena.Szaber@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw sieci komputerowych |
W-2 | Znajomość podstaw systemu operacyjnego Linux |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności projektowania i wdrażania usług w platformach kontenerowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja kontenerów w systemie Linux | 2 |
T-L-2 | Tworzenie kontenerów oraz obrazów w systemie Docker | 4 |
T-L-3 | Tworzenie wirtualnych zasobów w platformie Kubernetes | 2 |
T-L-4 | Kolejkowanie w Kubernetesie | 2 |
T-L-5 | Zarządzanie cyklem życia podów oraz utrzymanie klastrów Kubernetesa | 2 |
T-L-6 | Bezpieczeństwo klastrów Kubernetesa | 2 |
T-L-7 | Trwałe przechowywanie danych w Kubernetesie | 2 |
T-L-8 | Komunikacja sieciowa w platformie Kubernetes | 4 |
T-L-9 | Monitorowanie klastrów Kubernetesa | 2 |
T-L-10 | Zarządzanie pakietami z wykorzystaniem narzędzia Helm | 2 |
T-L-11 | Kontenery w chmurach publicznych | 2 |
T-L-12 | Tworzenie aplikacji w platformie Kubernetes | 2 |
T-L-13 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do platform kontenerowych | 1 |
T-W-2 | Izolacja kontenerów w systemie Linux | 1 |
T-W-3 | Technologia Docker | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do platformy Kubernetes | 2 |
T-W-5 | Zarządzanie cyklem życia podów | 1 |
T-W-6 | Utrzymanie klastrów Kubernetesa | 1 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo klastrów Kubernetesa | 1 |
T-W-8 | Trwałe przechowywanie danych w Kubernetesie | 1 |
T-W-9 | Komunikacja sieciowa w platformie Kubernetes | 2 |
T-W-10 | Monitorowanie klastrów | 1 |
T-W-11 | Kontenery w chmurach publicznych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna | 20 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Obrona wykonanych wdrożeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D02.04_W01 Student zna podstawowe techniki związane z platformami kontenerowymi | I_1A_W05, I_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D02.04_U01 Student potrafi projektować i dokonywać wdrożeń oprogramowania na platformach kontenerowych | I_1A_U06, I_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D02.04_W01 Student zna podstawowe techniki związane z platformami kontenerowymi | 2,0 | |
3,0 | rozumie koncepcję konteneryzacji oprogramowania oraz zna architekturę popularnych platform kontenerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D02.04_U01 Student potrafi projektować i dokonywać wdrożeń oprogramowania na platformach kontenerowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi utworzyć kontener programowy oraz dokonać prostego wdrożenia oprogramowania na rozproszonej platormie kontenerowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sean P. Kane, Karl Matthias, Docker. Praktyczne zastosowania, Helion, 2019, II
- John Arundel, Justin Domingus, Kubernetes - rozwiązania chmurowe w świecie DevOps. Tworzenie, wdrażanie i skalowanie nowoczesnych aplikacji chmurowych, Helion, 2020
- Kelsey Hightower, Brendan Burns, Joe Beda, Kubernetes. Tworzenie niezawodnych systemów rozproszonych, Helion, 2019
Literatura dodatkowa
- Ian Miell, Aidan Hobson Sayers, Docker w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020
- Liz Rice, Kontenery. Bezpieczne wdrożenia. Podstawowe koncepcje i technologie, Helion, 2021
- Allan Espinosa, Russ McKendrick, Docker. Wydajność i optymalizacja pracy aplikacji., Helion, 2020, II