Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Modelowanie obiektów trójwymiarowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie obiektów trójwymiarowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wernikowski <marek.wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Gry komputerowe 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów tworzenia trójwymiarowych obiektów oraz budowania scen. |
C-2 | Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia modeli 3D w środowisku do modelowania. |
C-3 | Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia scen 3D. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie modelu: kształt geometryczny. | 3 |
T-L-2 | Tworzenie modelu: teksturowanie i mapy wektorów normalnych. | 3 |
T-L-3 | Tworzenie modelu: animacje. | 4 |
T-L-4 | Modelowanie sceny: kamera i oświetlenie. | 2 |
T-L-5 | Optymalizacja modelu pod kątem przyspieszenia renderingu. | 2 |
T-L-6 | Prezentacja stworzonych modeli. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiska do modelowania obiektów 3D, reprezentacje obiektów 3D. | 2 |
T-W-2 | Techniki modelowania kształtów geometrycznych. | 3 |
T-W-3 | Techniki modelowania materiałów. | 2 |
T-W-4 | Proces tworzenia animacji obiektów. | 2 |
T-W-5 | Modelowanie sceny: kamera. | 2 |
T-W-6 | Modelowanie sceny: oświetlenie. | 2 |
T-W-7 | Techniki optymalizacji modeli. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-3 | metoda praktyczna - pokaz |
M-4 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | metoda praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenie podlega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pytań w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C26.2_W01 Posiada wiedzę z zakresu modelowania i animowania obiektów trójwymiarowych. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C26.2_U01 Modeluje obiekt trójwymiarowy z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania. | I_1A_U02, I_1A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C26.2_K01 Rozumie złożoność procesu modelowania trójwymiarowego. | I_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-L-6, T-W-8 | M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C26.2_W01 Posiada wiedzę z zakresu modelowania i animowania obiektów trójwymiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna i wymienia techniki tworzenia modeli oraz elementy sceny trójwymiarowej. | |
3,5 | ||
4,0 | Rozumie etapy tworzenia modelu i opisuje przebieg jednego wybranego. | |
4,5 | ||
5,0 | Charakteryzuje przebieg każdego etapu tworzenia modelu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C26.2_U01 Modeluje obiekt trójwymiarowy z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Projektuje scenę twójwymiarową oraz tworzy podstawowy kształt geometryczny. | |
3,5 | ||
4,0 | Projektuje scenę trójwymiarową oraz tworzy zaawansowany kształt geometryczny z nałożonymi materiałami. | |
4,5 | ||
5,0 | Projektuje scenę trójwymiarową oraz tworzy zaawansowany kształt geometryczny z nałożonymi materiałami i utworzoną dla niego animacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C26.2_K01 Rozumie złożoność procesu modelowania trójwymiarowego. | 2,0 | |
3,0 | Określa poziom trudności wymagań dotyczących modelowania i dostosowuje je w zależności od stopnia ich złożoności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pradeep Mamgain, Autodesk 3ds Max 2020: A Detailed Guide to Modeling, Texturing, Lighting, and Rendering, 2019
- Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, CRC Press, USA, 2018, 4
Literatura dodatkowa
- Jennifer O'Connor, Mastering mental ray: Rendering Techniques for 3D and CAD Professionals, 2010
- Markus Kuhlo, Architectural Rendering with 3ds Max and V-Ray: Photorealistic Visualization, Routledge, UK, 2013