Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa

Sylabus przedmiotu Systemy multimedialne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy multimedialne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności programowania proceduralnego i obiektowego
W-2Znajomośc podstawowych zagadnień z zakresu techniki cyfrowej, przetwarzania i analizy danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
C-2Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu systemów multimedialnych, Implementacja wybranych elementów graficznego interfejsu użytkownika4
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów wstępnego przetwarzania obrazu i dźwięku w kontekście ich fizycznej interpretacji. Wykorzystanie wybranych zjawisk optycznych i akustycznych w procesie pozyskiwania i prezentacji informacji multimedialnej.8
T-L-3Implementacja i badanie algorytmów kompresji oraz oceny jakości danych multimedialnych10
T-L-4Implementacja i badanie wybranych algorytmów kodowania, transmisji danych multimedialnych4
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów znakowania wodnego2
T-L-6Zaliczenie laboratorium2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy), fizyczne podstawy zjawisk optycznych i akustycznych wykorzystywanych w systemach multimedialnych.2
T-W-2Multimedialne systemy operacyjne, GUI, multimedialne API.2
T-W-3Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy sprzętowe i programowe, pojęcie kwantyzacji, próbkowania, fizyczna charakterystyka światła i dźwięku, opis wybranych zjawisk związanych z rozchodzeniem się światła i dźwięku w przestrzeni w kontekście systemów multimedialnych.4
T-W-4Prezentacja informacji graficznej, monitory, drukarki, wybrane algorytmy przetwarzania obrazu w tym zastosowaniu.2
T-W-5Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej.8
T-W-6Transmisja i przechowywanie danych multimedialnych, architektura sieciowa, strumieniowanie, cyfrowe radio i telewizja, kody korekcyjne.4
T-W-7Ocena jakości danych multimedialnych z uwzględnieniem fizycznych przyczyn powstawania zakłóceń.2
T-W-8Znakowanie wodne treści multimedialnych: obrazu i dźwięku.4
T-W-9Zaliczenie wykładu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Praca własna20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Praca własna41
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna - pokaz
M-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-6metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C24_W01
Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
I_1A_W02, I_1A_W05, I_1A_W04, I_1A_W01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6M-1, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C24_U01
Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
I_1A_U05, I_1A_U08, I_1A_U06C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-6M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C24_K01
Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu
I_1A_K01C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-6M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C24_W01
Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C24_U01
Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C24_K01
Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą

Literatura podstawowa

  1. David Feng, W.C. Siu, Multimedia Information Retrieval and Management: Technological Fundamentals and Applications (Signals and Communication Technology), 2003
  2. Ling Guan, Yifeng He, Sun-Yuan Kung, Jan Larsen, Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2012, wydanie drugie
  3. Vasudev Bhaskaran, Konstantinos Konstantinides, Image and Video Compression Standards: Algorithms and Architectures, Springer Science & Business Media, 1997
  4. B. S. Manjunath, Philippe Salembier, Introduction to MPEG-7: Multimedia Content Description Interface, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu systemów multimedialnych, Implementacja wybranych elementów graficznego interfejsu użytkownika4
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów wstępnego przetwarzania obrazu i dźwięku w kontekście ich fizycznej interpretacji. Wykorzystanie wybranych zjawisk optycznych i akustycznych w procesie pozyskiwania i prezentacji informacji multimedialnej.8
T-L-3Implementacja i badanie algorytmów kompresji oraz oceny jakości danych multimedialnych10
T-L-4Implementacja i badanie wybranych algorytmów kodowania, transmisji danych multimedialnych4
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów znakowania wodnego2
T-L-6Zaliczenie laboratorium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy), fizyczne podstawy zjawisk optycznych i akustycznych wykorzystywanych w systemach multimedialnych.2
T-W-2Multimedialne systemy operacyjne, GUI, multimedialne API.2
T-W-3Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy sprzętowe i programowe, pojęcie kwantyzacji, próbkowania, fizyczna charakterystyka światła i dźwięku, opis wybranych zjawisk związanych z rozchodzeniem się światła i dźwięku w przestrzeni w kontekście systemów multimedialnych.4
T-W-4Prezentacja informacji graficznej, monitory, drukarki, wybrane algorytmy przetwarzania obrazu w tym zastosowaniu.2
T-W-5Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej.8
T-W-6Transmisja i przechowywanie danych multimedialnych, architektura sieciowa, strumieniowanie, cyfrowe radio i telewizja, kody korekcyjne.4
T-W-7Ocena jakości danych multimedialnych z uwzględnieniem fizycznych przyczyn powstawania zakłóceń.2
T-W-8Znakowanie wodne treści multimedialnych: obrazu i dźwięku.4
T-W-9Zaliczenie wykładu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Praca własna41
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C24_W01Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W02Ma zaawansowaną i uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu fundamentalnych obszarów informatyki.
I_1A_W05Ma wiedzę o nowoczesnych metodach projektowania, analizowania, wytwarzania, testowania oprogramowania oraz rozwiązywania wybranych zadań inżynierskich obejmujących w szczególności narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania na różnych etapach powstawania, eksploatacji i rozwoju systemów informatycznych.
I_1A_W04Ma wiedzę o stanie obecnym i kierunkach rozwoju kluczowych obszarów informatyki i wybranych aspektów dyscyplin z otoczenia informatyki.
I_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie matematyki stosowanej i obliczeniowej oraz fizyki, niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów w informatyce i dyscyplinach pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Treści programoweT-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu systemów multimedialnych, Implementacja wybranych elementów graficznego interfejsu użytkownika
T-L-3Implementacja i badanie algorytmów kompresji oraz oceny jakości danych multimedialnych
T-L-4Implementacja i badanie wybranych algorytmów kodowania, transmisji danych multimedialnych
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów znakowania wodnego
T-L-6Zaliczenie laboratorium
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów wstępnego przetwarzania obrazu i dźwięku w kontekście ich fizycznej interpretacji. Wykorzystanie wybranych zjawisk optycznych i akustycznych w procesie pozyskiwania i prezentacji informacji multimedialnej.
T-W-2Multimedialne systemy operacyjne, GUI, multimedialne API.
T-W-3Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy sprzętowe i programowe, pojęcie kwantyzacji, próbkowania, fizyczna charakterystyka światła i dźwięku, opis wybranych zjawisk związanych z rozchodzeniem się światła i dźwięku w przestrzeni w kontekście systemów multimedialnych.
T-W-4Prezentacja informacji graficznej, monitory, drukarki, wybrane algorytmy przetwarzania obrazu w tym zastosowaniu.
T-W-5Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej.
T-W-8Znakowanie wodne treści multimedialnych: obrazu i dźwięku.
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy), fizyczne podstawy zjawisk optycznych i akustycznych wykorzystywanych w systemach multimedialnych.
T-W-7Ocena jakości danych multimedialnych z uwzględnieniem fizycznych przyczyn powstawania zakłóceń.
T-W-6Transmisja i przechowywanie danych multimedialnych, architektura sieciowa, strumieniowanie, cyfrowe radio i telewizja, kody korekcyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C24_U01Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności systemów informatycznych i ich składowych.
I_1A_U08Potrafi rozwiązywać inżynierskie zadania informatyczne z wykorzystaniem metod matematyki obliczeniowej w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
I_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych
C-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Treści programoweT-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu systemów multimedialnych, Implementacja wybranych elementów graficznego interfejsu użytkownika
T-L-3Implementacja i badanie algorytmów kompresji oraz oceny jakości danych multimedialnych
T-L-4Implementacja i badanie wybranych algorytmów kodowania, transmisji danych multimedialnych
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów znakowania wodnego
T-L-6Zaliczenie laboratorium
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów wstępnego przetwarzania obrazu i dźwięku w kontekście ich fizycznej interpretacji. Wykorzystanie wybranych zjawisk optycznych i akustycznych w procesie pozyskiwania i prezentacji informacji multimedialnej.
T-W-2Multimedialne systemy operacyjne, GUI, multimedialne API.
T-W-3Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy sprzętowe i programowe, pojęcie kwantyzacji, próbkowania, fizyczna charakterystyka światła i dźwięku, opis wybranych zjawisk związanych z rozchodzeniem się światła i dźwięku w przestrzeni w kontekście systemów multimedialnych.
T-W-4Prezentacja informacji graficznej, monitory, drukarki, wybrane algorytmy przetwarzania obrazu w tym zastosowaniu.
T-W-5Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej.
T-W-8Znakowanie wodne treści multimedialnych: obrazu i dźwięku.
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy), fizyczne podstawy zjawisk optycznych i akustycznych wykorzystywanych w systemach multimedialnych.
T-W-6Transmisja i przechowywanie danych multimedialnych, architektura sieciowa, strumieniowanie, cyfrowe radio i telewizja, kody korekcyjne.
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C24_K01Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych
Treści programoweT-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu systemów multimedialnych, Implementacja wybranych elementów graficznego interfejsu użytkownika
T-L-3Implementacja i badanie algorytmów kompresji oraz oceny jakości danych multimedialnych
T-L-4Implementacja i badanie wybranych algorytmów kodowania, transmisji danych multimedialnych
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów znakowania wodnego
T-L-6Zaliczenie laboratorium
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów wstępnego przetwarzania obrazu i dźwięku w kontekście ich fizycznej interpretacji. Wykorzystanie wybranych zjawisk optycznych i akustycznych w procesie pozyskiwania i prezentacji informacji multimedialnej.
T-W-2Multimedialne systemy operacyjne, GUI, multimedialne API.
T-W-3Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy sprzętowe i programowe, pojęcie kwantyzacji, próbkowania, fizyczna charakterystyka światła i dźwięku, opis wybranych zjawisk związanych z rozchodzeniem się światła i dźwięku w przestrzeni w kontekście systemów multimedialnych.
T-W-4Prezentacja informacji graficznej, monitory, drukarki, wybrane algorytmy przetwarzania obrazu w tym zastosowaniu.
T-W-5Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej.
T-W-8Znakowanie wodne treści multimedialnych: obrazu i dźwięku.
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy), fizyczne podstawy zjawisk optycznych i akustycznych wykorzystywanych w systemach multimedialnych.
T-W-6Transmisja i przechowywanie danych multimedialnych, architektura sieciowa, strumieniowanie, cyfrowe radio i telewizja, kody korekcyjne.
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą