Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Systemy informacji geograficznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informacji geograficznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zostanie zapoznany z definicjami, podstawowymi pojęciami oraz typowymi zastosowaniami z zakresu GIS. Studentowi zostaną objaśnione typy danych przestrzennych oraz metody ich pozyskiwania. Student zapoznany zostanie ze stosowanymi modelami i formatami danych geoprzestrzennych. Studentowi zostaną zaprezentowane podstawowe zasady projektowania systemów GIS oraz geobaz. W trakcie zajęć laboratoryjnych student zapozna się z programem ArcGIS w którym nabędzie umiejętności wprowadzania oraz przetwarzania danych geoinformatycznych, wykonywania analiz danych przestrzennych oraz tworzenia map i innych form wizualizacji danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do oprogramowania GIS (struktura, aplikacje i podstawowe funkcje) – Quantum GIS. | 2 |
T-L-2 | Praca z danymi BDOT 10k. Tworzenie bazy danych w formacie Geopackage. Stylizacja danych. Konwersja układów współrzędnych. | 2 |
T-L-3 | Praca z danymi sieciowymi Geoportal WMS, WFS. | 2 |
T-L-4 | Digitalizacja danych. | 2 |
T-L-5 | Praca z danymi rastrowymi – kalibracja, rektyfikacja. | 2 |
T-L-6 | Modele terenu i dane 3D – DEM, DTM. | 2 |
T-L-7 | Programowanie PYTHON – dane wektorowe. | 2 |
T-L-8 | Programowanie PYTHON – dane rastrowe. | 2 |
T-L-9 | Programowanie PYTHON – wizualizacja danych. | 2 |
T-L-10 | Bazy danych – programowanie SQL. | 2 |
T-L-11 | Podsumowanie pracy z bazami danych i Python. | 2 |
T-L-12 | Praca z dronem. | 2 |
T-L-13 | Analiza danych numerycznych pozyskanych dronem. | 4 |
T-L-14 | Przegląd geoportali i możliwości pobierania danych w krajach Unii Europejskiej INSPIRE. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geoinformatyka – wprowadzenie, podstawowe definicje, rodzaje danych wektorowych i rastrowych. | 2 |
T-W-2 | Układy współrzędnych odwzorowania i układy odniesienia poziome i pionowe. | 2 |
T-W-3 | Źródła danych przestrzennych – metody pozyskiwania danych. | 2 |
T-W-4 | Analizy przestrzenne – modele DTM i DEM. | 2 |
T-W-5 | Wprowadzenie do programowania Python – modele wektorowe i rastrowe. | 2 |
T-W-6 | Praca z bazą danych - SQL. | 2 |
T-W-7 | Praca z dronem – pozyskiwanie danych. | 2 |
T-W-8 | Infrastruktura geoinformatyczna w Unii Europejskiej. Dyrektywa Inspire. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanego w trakcie zajęć projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena indywidualnych umiejętności praktycznych pracy z programem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C18.2_W01 Student posiada wiedzę związaną z pozyskiwaniem, przetwarzaniem, analizą i wizualizacją danych przestrzennych. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C18.2_U01 Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS. Student rozwiązuje podstawowe projekty z zakresu GIS. Student definiuje dane geoprzestrzenne, potrafi nimi zarządzać, przeprowadza przykładowe analizy danych, tworzy nowe warstwy tematyczne. Student wykonuje mapy z wizualizacją opracowyanego zagadnienia. | I_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C18.2_W01 Student posiada wiedzę związaną z pozyskiwaniem, przetwarzaniem, analizą i wizualizacją danych przestrzennych. | 2,0 | Student nie zna pojęć z zakresu SIP oraz metod projektowania systemów SIP. Student nie potrafi opisać rodzaju danych geoprzestrzennych ani metod ich pozyskiwania. Student nie potrafi omówić podstaw projektowania SIP |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje pobieżnie podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz rodzaje danych geoprzestrzennych i sposoby ich pozyskiwania.Student potrafi wykonac podstawową mapę w systemie GIS | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz podstawowe właściwości geobaz. Student potrafi wykonac podstawową mapę w systemie GIS. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. | |
4,0 | Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz podstawowe właściwości geobaz. Student potrafi wykonac podstawową mapę w systemie GIS. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP. | |
4,5 | Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP wskazując zagrożenia oraz możliwe ścieżki projektowe. Student objaśnia metody projektowania geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP. Student potrafi wykonac zaawansowaną mapę w systemie GIS. | |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP wskazując zagrożenia oraz możliwe ścieżki projektowe. Student objaśnia metody projektowania geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP. Student interpretuje i łączy posiadaną więdzę z zakresu SIP i potrafi zaprojektować prosty system SIP. Student potrafi wykonac zaawansowaną mapę w systemie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C18.2_U01 Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS. Student rozwiązuje podstawowe projekty z zakresu GIS. Student definiuje dane geoprzestrzenne, potrafi nimi zarządzać, przeprowadza przykładowe analizy danych, tworzy nowe warstwy tematyczne. Student wykonuje mapy z wizualizacją opracowyanego zagadnienia. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się narzędziami GIS w celu stworzenia geobazy danych przestrzennych. Nie nabył umiejętności wykonania mapy i przeprowadzenia na niej prostych analiz. Nie nabył umiejętności dokładnego wyrysowania obiektów wektorowych. Nie potrafi prawidłowo skalibrować rastra. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS w celu stworzenia geobazy danych przestrzennych. Jest w stanie ją zwizualizować w postaci samodzielnie wykonanej mapy. Student ma jednak problemy z wykonywaniem analiz przestrzennych za pomocą języka SQL. Potrafi wyrysować obiekty z własnoręcznie skalibrowanej mapy z wykorzystaniem podstawowych narzędzi, lecz mapa jest niedokładna. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS w celu stworzenia geobazy danych przestrzennych. Jest w stanie ją zwizualizować w postaci samodzielnie wykonanej mapy. Student ma jednak problemy z wykonywaniem analiz przestrzennych za pomocą języka SQL. Potrafi wyrysować obiekty z własnoręcznie skalibrowanej mapy z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, lecz mapa jest niedokładna. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS w celu stworzenia geobazy danych przestrzennych. Jest w stanie ją zwizualizować w postaci samodzielnie wykonanej mapy. Student jest w stanie wykonać prawidłowo podstawowe analizy przestrzenne za pomocą języka SQL. Potrafi wyrysować obiekty z własnoręcznie skalibrowanej mapy z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, popełniając nieliczne błędy geometrii. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS w celu stworzenia geobazy danych przestrzennych. Jest w stanie ją zwizualizować w postaci samodzielnie wykonanej mapy. Student jest w stanie wykonać prawidłowo złożone zapytania za pomocą języka SQL. Potrafi wyrysować obiekty z własnoręcznie skalibrowanej mapy z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, popełniając nieliczne błędy geometrii. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami GIS w celu stworzenia geobazy danych przestrzennych. Jest w stanie ją zwizualizować w postaci samodzielnie wykonanej mapy. Student jest w stanie wykonać prawidłowo złożone zapytania za pomocą języka SQL. Potrafi wyrysować obiekty z własnoręcznie skalibrowanej mapy z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, które nie zawierają błędów geometrii. |
Literatura podstawowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., PJWSTK, Warszawa, 1999
- Magnuszewski Artur, GIS w geografii fizycznej, PWN, 1999
- Jan Kraak, Ferjan Ormeling, Kartografia - wizualizacja danych przestrzennych, PWN, 1998
- Paul A. Longley, Michael F. Goodchild, David J. Maguire, David W. Rhind, GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
- Leszek Litwin, Grzegorz Myrda, Systemy Informacji Geograficznej - zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, 2006