Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Bazy danych 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania relacyjnych baz danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie schematu relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu ER | 6 |
T-L-2 | SQL Data Definition Language | 2 |
T-L-3 | SQL Data Manupulation Language: SELECT, FROM, WHERE, GROUP BY, HAVING, ORDER BY, IN, funkcje agregujące | 2 |
T-L-4 | SQL Data Manupulation Language: JOIN, podzapytania | 4 |
T-L-5 | SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operacje arytmetyczne | 2 |
T-L-6 | SQL Data Manipulation Language: funkcje warunkowe i tekstowe, daty i czasu | 2 |
T-L-7 | Widoki i indeksy | 2 |
T-L-8 | Funkcje własne, procedury i wyzwalacze | 4 |
T-L-9 | Transakcje | 2 |
T-L-10 | XML i JSON | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dane, znaczenie i wartość danych, rodzaje baz danych, relacyjne i nierelacyjne bazy danych, system zarządzania relacyjną bazą danych. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER). | 4 |
T-W-3 | Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL. | 4 |
T-W-4 | Zależności funkcyjne, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja. | 2 |
T-W-5 | Organizacja danych na dyskach: zapis wierszowy i kolumnowy, systemy RAID dla baz danych, zarządzanie buforem bazy danych. | 2 |
T-W-6 | Indeksy, B+ drzewa, funkcje mieszające, indeksy bitmapowe. | 2 |
T-W-7 | Algebra relacji i logiczna optymalizacja zapytań. Statystyki i histogramy danych. | 2 |
T-W-8 | Fizyczna optymalizacja zapytań, Cost Based Optimization. Algorytmy przeszukiwania, sortowania, łączenia. | 2 |
T-W-9 | Transakcje, ACID, algorytm WAL, poziomy izolacji i spójności, serializacja, dwufazowe blokowanie, wykrywanie zakleszczeń. | 4 |
T-W-10 | Dane częściowo ustrukturyzowane. XML: składnia, elementy, atrybuty, przestrzenie nazw, parsowanie. DTD, XSD, XPath, XQuery. JSON: składnia, elementy, atrybuty, parsowanie. | 2 |
T-W-11 | Mechanizmy zapewniania bezpieczeństwa baz danych: Discretionary Access Control, Role-Based Access Controll, Mandatory Access Control, Polyinstantation, SQL injection. | 2 |
T-W-12 | Wprowadzenie do hurtowni danych, model gwiazdy i płatka śniegu, modelowanie wielowymiarowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach - wykład obowiązkowy | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C10_W01 Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych oraz projektoweania relacyjnych baz danych. | I_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C10_U01 Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania, | I_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-7, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C10_W01 Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych oraz projektoweania relacyjnych baz danych. | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady zarządzania informacją w systemach z relacyjną bazą danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C10_U01 Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania, | 2,0 | nie umie formułować zapytań w języku SQL na podstawowym poziomie |
3,0 | potrafi sformułować podstawowe zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Garcia-Molina, Ullman, Widom, Systemy baz danych. Kompletny podręcznik, Helion, Gliwice, 2011, 2
- Elmasri, Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, Gliwice, 2019, 7
Literatura dodatkowa
- Beynon-Davies, Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003