Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa
Sylabus przedmiotu Język Python:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język Python | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wprowadzenie do informatyki |
W-2 | Programowanie 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów i składnią języka Python. |
C-2 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Python. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się ze środowiskiem pracy. Uruchamianie programów. | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia w programowaniu proceduralnym. | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python. | 4 |
T-L-4 | Ćwiczenia w korzystaniu z pakietów. Tworzenie i użycie własnych modułów i pakietów. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenia w programowaniu obiektowym. Tworzenie własnych typów danych. Tworzenie własnych kolekcji. | 6 |
T-L-6 | Ćwiczenia w odczycie i zapisie plików tekstowych, binarnych. | 2 |
T-L-7 | Opracowanie programów realizujących obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem bibliotek Numpy i Matplotlib. | 4 |
T-L-8 | Ćwiczenia w programowaniu GUI. Projekt końcowy. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje o języku Python. Wprowadzenie do programowania proceduralnego: - podstawowe typy zmiennych, - podstawowe złożone typy danych – kolekcje, - operatory logiczne i arytmetyczne, - polecenia sterujące przebiegiem programu, - tworzenie i wywoływanie funkcji, - operacje wejścia-wyjścia. | 2 |
T-W-2 | Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki). | 3 |
T-W-3 | Rozszerzenie wiadomości o poleceniach sterujących przebiegiem programu (polecenie warunkowe, obsługa wyjątków). Funkcje użytkownika. Moduły i pakiety. | 3 |
T-W-4 | Programowanie zorientowane obiektowo – klasy, atrybuty, metody. Dziedziczenie klas. Tworzenie własnych typów danych i kolekcji. Dekoratory. Generatory. Adnotacje funkcji. | 4 |
T-W-5 | Obsługa plików. Wprowadzenie do obliczeń inżynierskich w języku Python – podstawowe informacje o korzystaniu z bibliotek Numpy i Matplotlib. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu. | 2 |
A-W-3 | Praca własna | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Python |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zaliczeń pisemnych i praktycznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C06_W01 Student zna i rozumie składnię języka programowania Python oraz posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C06_U01 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python, potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu, potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego. | I_1A_U06, I_1A_U05, I_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4 | M-2 | S-5, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C06_W01 Student zna i rozumie składnię języka programowania Python oraz posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym. Posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka. | |
3,5 | Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym. Zna proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. | |
4,0 | Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu dobrym. Zna dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich i naukowych. Wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka opanował w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka opanował w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń naukowych i inżynierskich. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek. | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Umie ocenić jakość programu oraz zna sposoby optymalizacji kodu. Wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka opanował w stopniu bardzo dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń naukowych i inżynierskich. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C06_U01 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python, potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu, potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python. Potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standardowych. Potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standardowych. Potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia naukowe i inżynierskie. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standardowych. Umie utworzyć i wykorzystywać własne typy danych i kolekcji. Potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia naukowe i inżynierskie. | |
5,0 | Student biegle projektuje i implementuje dowolnie złożone algorytmy w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standardowych. Umie utworzyć i wykorzystywać własne typy danych i kolekcji. Potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka w stopniu bardzo dobrym. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia naukowe i inżynierskie. Umie optymalizować kod programu. |
Literatura podstawowa
- M. Summerfield, Python 3. Kompletne wprowadzenie do programowania., Helion, Gliwice, 2010
- M. Gorelick, I. Ozsvald, Python. Programuj szybko i wydajnie., Helion, 2015
- L. Ramalho, Zaawansowany Python. Jasne, zwięzłe i efektywne programowanie., APN Promise, 2015
Literatura dodatkowa
- Python documentation – Tutorial, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2024
- Python documentation – Language reference, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2024
- Python documentation – Library reference, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2024