Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza w MS Excel:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza w MS Excel
Specjalność Controlling finansowy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bucior <wekon@zut.edu.pl>, Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL4 40 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk2
T-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie2
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka2
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza1
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii3
T-A-9Zaliczenie przedmiotu1
15
laboratoria
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja2
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych4
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny8
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny8
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka2
T-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza6
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-9Zaliczenie przedmiotu2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie bezpośrednio do zajęć i zaliczenia, w tym studiowanie literatury przedmiotu8
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachukowości zarządczej25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
M-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.1_W01
Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1, C-2T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-5M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.1_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04C-3, C-4T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-3S-1, S-4, S-2, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
Z_1P_K02, Z_1P_K05, Z_1P_K01, Z_1P_K04C-2, C-3, C-1, C-4T-A-5, T-A-7, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-A-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-L-3, T-A-4, T-A-9, T-L-9M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-5, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.1_W01
Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywanych przez nią narzędzi do podejmowania decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.1_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
3,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
5,0Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych

Literatura podstawowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  5. Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, 2018, 9

Literatura dodatkowa

  1. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M., Young S.M., Management Accounting: Information for Decision – Making and Strategy Execution, Pearson, 2012
  2. Sobańska I. (red.), Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  3. Nowak E. (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 2008
  4. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, tom I i II, Difin, Warszawa, 2006
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk2
T-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie2
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka2
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza1
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii3
T-A-9Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja2
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych4
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny8
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny8
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka2
T-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza6
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-9Zaliczenie przedmiotu2
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie bezpośrednio do zajęć i zaliczenia, w tym studiowanie literatury przedmiotu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachukowości zarządczej25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.1_W01Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk
T-A-9Zaliczenie przedmiotu
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza
T-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywanych przez nią narzędzi do podejmowania decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.1_U01Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza
T-L-9Zaliczenie przedmiotu
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
3,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.1_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych
T-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk
T-A-9Zaliczenie przedmiotu
T-L-9Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
5,0Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych