Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Kultura organizacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kultura organizacyjna
Specjalność HR, kadry i płace
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z koncepcją kultury organizacyjnej i jej znaczeniem dla organizacji
C-2Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej
C-3Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie
C-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej2
T-A-2Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy2
T-A-3Elementy kultury organizacyjnej2
T-A-4Profile i typowogia kultur organizacyjnych2
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-A-6Kreowanie wartości w misji i wizji firmy2
T-A-7Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji2
T-A-8Style kierowania a kultura organizacyjna2
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku2
T-A-10Metodyka badania kultury organizacyjnej2
T-A-11Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury.2
T-A-12Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach.2
T-A-13Kultury organizacji w wymiarze międzynarodowym (model Hofstede)2
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku2
T-A-15Kolokwium pisemne2
30
konwersatoria
T-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej2
T-K-2Zmiana kultury organizacyjnej - wyzwania praktyczne2
T-K-3Zarządzanie przez wartości w praktyce2
T-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-K-5Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości2
T-K-6Inkluzywna kultura organizacji - studium przypadku2
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zapoznanie sięi z literaturą przedmiotu i poszukiwanie innych źródeł informacji6
A-A-3samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń8
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego6
50
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3przygotowanie do dyskuji (w tym poszukiwanie informacji)8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.5_W01
Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy
Z_1P_W02C-3, C-1T-A-4, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-14, T-A-12M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1
Z_1P_M02/3.5_W02
Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej
Z_1P_W02C-4, C-2T-A-11, T-A-10M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.5_U01
Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce
Z_1P_U01C-2T-K-4, T-A-9, T-A-14, T-A-5, T-K-7M-3, M-4, M-2S-2, S-1, S-3
Z_1P_M02/3.5_U02
Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw
Z_1P_U02C-4T-K-1M-3, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.5_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
Z_1P_K01C-4, C-3T-K-1, T-K-5, T-K-7, T-K-4, T-K-3M-3, M-2, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.5_W01
Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.5_W02
Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować metody badania kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.5_U01
Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce
2,0
3,0Zadawalające umiejętności przeprowadzenia badania kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.5_U02
Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw
2,0
3,0Zadawalające umiejętności zdiagnozowania iopracowania pojektu zmiany kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.5_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbiegień-Maciąg Lidia, Kultura w organizacji Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Hofstede Geert, Gert Jan Hofstede, Michael Minkov, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa, 2011, III zmienione
  3. Mazur-Wierzbicka Ewa, Wieczorek-Szymańska Anna, Leoński Wojciech, Zarządzanie zasobami ludzkimi - wrażliwe na różnorodność, CeDeWu, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Cameron KIm S., Quinn E.Robert, Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Wolters Kluwer, 2015
  2. Edmondson Amy C., Firma bez strachu. Jak zbudować kulturę organizacyjną, w której bezpiecznie jest wyrażać pomysły, zadawać pytania i przyznawać się do błędów, MT Biznes, 2021
  3. Schubert Violetta, Leadership and Organisational Culture in Development: Challenging Exceptionalism, Routledge, 2022, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej2
T-A-2Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy2
T-A-3Elementy kultury organizacyjnej2
T-A-4Profile i typowogia kultur organizacyjnych2
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-A-6Kreowanie wartości w misji i wizji firmy2
T-A-7Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji2
T-A-8Style kierowania a kultura organizacyjna2
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku2
T-A-10Metodyka badania kultury organizacyjnej2
T-A-11Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury.2
T-A-12Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach.2
T-A-13Kultury organizacji w wymiarze międzynarodowym (model Hofstede)2
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku2
T-A-15Kolokwium pisemne2
30

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej2
T-K-2Zmiana kultury organizacyjnej - wyzwania praktyczne2
T-K-3Zarządzanie przez wartości w praktyce2
T-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-K-5Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości2
T-K-6Inkluzywna kultura organizacji - studium przypadku2
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zapoznanie sięi z literaturą przedmiotu i poszukiwanie innych źródeł informacji6
A-A-3samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń8
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3przygotowanie do dyskuji (w tym poszukiwanie informacji)8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_W01Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-3Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie
C-1Zapoznanie z koncepcją kultury organizacyjnej i jej znaczeniem dla organizacji
Treści programoweT-A-4Profile i typowogia kultur organizacyjnych
T-A-6Kreowanie wartości w misji i wizji firmy
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku
T-A-2Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy
T-A-7Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji
T-A-3Elementy kultury organizacyjnej
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-A-8Style kierowania a kultura organizacyjna
T-A-1Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku
T-A-12Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_W02Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji
C-2Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej
Treści programoweT-A-11Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury.
T-A-10Metodyka badania kultury organizacyjnej
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować metody badania kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_U01Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej
Treści programoweT-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalające umiejętności przeprowadzenia badania kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_U02Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji
Treści programoweT-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalające umiejętności zdiagnozowania iopracowania pojektu zmiany kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji
C-3Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie
Treści programoweT-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej
T-K-5Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej
T-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-K-3Zarządzanie przez wartości w praktyce
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań
3,5
4,0
4,5
5,0