Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Kultura i etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kultura i etyka biznesu
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arieta Prusak <wekon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,00,50zaliczenie
warsztatyWR5 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki i kultury biznesu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności analizowania i identyfikowania dylematów etycznych w biznesie.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i analizowania zachowań noszących znamiona mobbingu.
C-4Ukształtowanie umiejętności identyfikowania stereotypów i uprzedzeń w biznesie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne.2
T-A-2Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania.2
T-A-3Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku.4
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.3
T-A-5Kultura biznesu.2
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.6
T-A-7Różnice kulturowe w biznesie.4
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.2
25
warsztaty
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.5
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.5
T-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.5
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.4
T-WR-5Podsumowanie zajęć.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2konsultacje2
A-A-3praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji, zapoznanie z opisem przypadku12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
49
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do warsztatów - czytanie literatury, zapozanie się z opisem przypadku30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu.
Z_1P_W01, Z_1P_W03C-1T-A-1, T-A-8M-1, M-2, M-3S-2
Z_1P_M01/5.1_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu.
Z_1P_W02, Z_1P_W03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.1_U01
Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
Z_1P_U01, Z_1P_U07C-1T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Z_1P_K05C-1T-A-7, T-WR-4, T-A-6, T-WR-2, T-A-3, T-WR-1, T-A-5, T-A-4, T-WR-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/5.1_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu.
2,0
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, oraz uwarunkowania kulturowe biznesu, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.1_U01
Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
  3. Zenderowski R., Koziński B., Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu, Warszawa, 2022

Literatura dodatkowa

  1. George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  3. Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne.2
T-A-2Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania.2
T-A-3Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku.4
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.3
T-A-5Kultura biznesu.2
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.6
T-A-7Różnice kulturowe w biznesie.4
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.2
25

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.5
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.5
T-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.5
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.4
T-WR-5Podsumowanie zajęć.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2konsultacje2
A-A-3praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji, zapoznanie z opisem przypadku12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do warsztatów - czytanie literatury, zapozanie się z opisem przypadku30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_W02Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-2Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania.
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.
T-A-5Kultura biznesu.
T-A-7Różnice kulturowe w biznesie.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, oraz uwarunkowania kulturowe biznesu, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_U01Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.
T-WR-5Podsumowanie zajęć.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_K01Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-7Różnice kulturowe w biznesie.
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.
T-A-3Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku.
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.
T-A-5Kultura biznesu.
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.
T-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0