Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Konkurencyjność:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konkurencyjność | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie istoty konkurencyjności |
C-2 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności | 4 |
T-A-2 | Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń | 3 |
T-A-3 | Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty | 3 |
T-A-4 | Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy | 3 |
T-A-5 | Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju | 3 |
T-A-6 | Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności. | 4 |
T-A-7 | Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa | 3 |
T-A-8 | Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera | 4 |
T-A-9 | Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study. | 4 |
T-A-10 | Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie zadań praktycznych - raport | 2 |
35 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów | 2 |
T-WR-2 | Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów | 2 |
T-WR-3 | Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza | 2 |
T-WR-4 | Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży | 6 |
T-WR-5 | Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw | 4 |
T-WR-6 | Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty | 2 |
T-WR-7 | Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury | 7 |
A-A-4 | przygotowanie raportu | 8 |
A-A-5 | analiza materiałów źródłowych i raportów | 10 |
62 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia praktyczne |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków |
M-3 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie). | Z_1P_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-5, T-A-10, T-A-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4.2_U01 Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach. | Z_1P_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-4, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/4.2_U02 Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa | Z_1P_U03, Z_1P_U02 | — | C-2, C-1 | T-WR-5, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-7 | M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Z_1P_M01/4.2_U03 Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1, C-2 | T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/4.2_K01 Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu | Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie). | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć związanych z konkurencyjnością i nie ma ogólnej wiedzy z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie). |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 55%. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 65%. | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 75%. | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 85%. | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4.2_U01 Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach. | 2,0 | Student nie potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach. |
3,0 | Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 55%. | |
3,5 | Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 65%. | |
4,0 | Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 75%. | |
4,5 | Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 95%. | |
Z_1P_M01/4.2_U02 Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/4.2_U03 Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniiować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/4.2_K01 Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizować determinanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 55%. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 65%. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 75%. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 95%. |
Literatura podstawowa
- Juchniewicz Małgorzata, Czynniki konkurencyjności podmiotów użytkujących Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa: studium przypadku województwa warmińsko-mazurskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2020
- Sztorc Małgorzata, Strategie konkurowania międzynarodowych korporacji hotelowych, PWE, Warszawa, 2020
- Magdalena Kachniewska, Arkadiusz Michał Kowalski, Ewelina Szczech-Pietkiewicz, The Competitiveness of Cities: Components, Meaning and Determinants, 2018, https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/802/Kachniewska_Kowalski_Szczech-Pietkiewicz_The_Competitiveness_of_Cities_Components_Meaning_and_Determinants.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Tomasz Siudek, Aldona Zawojska, COMPETITIVENESS IN THE ECONOMIC CONCEPTS, THEORIES AND EMPIRICAL RESEARCH, 2014, https://bibliotekanauki.pl/articles/37482.pdf
Literatura dodatkowa
- Ambroziak Łukasz, Konkurencyjność polskich producentów żywności i jej determinant, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2018
- Łukiewska K., Brelik A., A Model for Measuring the International Competitiveness of Furniture Industry in the European Union Countries, European Research Studies Journal, 24(3) pp. 334-350, 2021
- Kuberska D., Grzybowska-Brzezińska M., Brelik A., Shaping Competitiveness Through Policy: The Case of the Organic Food Market, European Research Studies Journal, 23 (4) pp. 1334-1354, 2020