Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 35 2,50,50zaliczenie
warsztatyWR4 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności4
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń3
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty3
T-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy3
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju3
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.4
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa3
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera4
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.4
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP2
T-A-11Zaliczenie zadań praktycznych - raport2
35
warsztaty
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów2
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów2
T-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza2
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży6
T-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw4
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty2
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury7
A-A-4przygotowanie raportu8
A-A-5analiza materiałów źródłowych i raportów10
62
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Przygotowanie do zajęć18
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
Z_1P_W01C-1, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-5, T-A-10, T-A-8M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.2_U01
Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
Z_1P_U02C-1, C-2T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-4, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2
Z_1P_M01/4.2_U02
Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
Z_1P_U03, Z_1P_U02C-2, C-1T-WR-5, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-7M-2, M-1, M-4S-2
Z_1P_M01/4.2_U03
Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03C-1, C-2T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-2M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/4.2_K01
Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu
Z_1P_K02, Z_1P_K04C-2, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-6, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-7M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z konkurencyjnością i nie ma ogólnej wiedzy z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 55%.
3,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 65%.
4,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 75%.
4,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 85%.
5,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.2_U01
Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
2,0Student nie potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
3,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 95%.
Z_1P_M01/4.2_U02
Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/4.2_U03
Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniiować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/4.2_K01
Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizować determinanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym.
3,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Juchniewicz Małgorzata, Czynniki konkurencyjności podmiotów użytkujących Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa: studium przypadku województwa warmińsko-mazurskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2020
  2. Sztorc Małgorzata, Strategie konkurowania międzynarodowych korporacji hotelowych, PWE, Warszawa, 2020
  3. Magdalena Kachniewska, Arkadiusz Michał Kowalski, Ewelina Szczech-Pietkiewicz, The Competitiveness of Cities: Components, Meaning and Determinants, 2018, https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/802/Kachniewska_Kowalski_Szczech-Pietkiewicz_The_Competitiveness_of_Cities_Components_Meaning_and_Determinants.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  4. Tomasz Siudek, Aldona Zawojska, COMPETITIVENESS IN THE ECONOMIC CONCEPTS, THEORIES AND EMPIRICAL RESEARCH, 2014, https://bibliotekanauki.pl/articles/37482.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Ambroziak Łukasz, Konkurencyjność polskich producentów żywności i jej determinant, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2018
  2. Łukiewska K., Brelik A., A Model for Measuring the International Competitiveness of Furniture Industry in the European Union Countries, European Research Studies Journal, 24(3) pp. 334-350, 2021
  3. Kuberska D., Grzybowska-Brzezińska M., Brelik A., Shaping Competitiveness Through Policy: The Case of the Organic Food Market, European Research Studies Journal, 23 (4) pp. 1334-1354, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności4
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń3
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty3
T-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy3
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju3
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.4
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa3
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera4
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.4
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP2
T-A-11Zaliczenie zadań praktycznych - raport2
35

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów2
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów2
T-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza2
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży6
T-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw4
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty2
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury7
A-A-4przygotowanie raportu8
A-A-5analiza materiałów źródłowych i raportów10
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Przygotowanie do zajęć18
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
Treści programoweT-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z konkurencyjnością i nie ma ogólnej wiedzy z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie).
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 55%.
3,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 65%.
4,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 75%.
4,5Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 85%.
5,0Student zna podstawowe pojęcia związane z konkurencyjnością i ma ogólną wiedzę z zakresu ujmowania konkurencyjności (mikro, makro, regionalnie) w więcej niż 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_U01Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
Treści programoweT-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.
T-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach.
3,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi interpretować instrumenty konkurowania przedsiębiorstw i zastosować model 5 sił M. Portera w swoich analizach w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_U02Student potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
C-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
Treści programoweT-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-1Ćwiczenia praktyczne
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniować unikalne atuty i mocne strony wybranego przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_U03Student potrafi zdefiniować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
Treści programoweT-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-4Praca z dokumentami i tekstami źródłowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Raport z wykonania zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zdefiniiować podstawowe czynniki konkurencyjności na wybranym rynku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/4.2_K01Student jest gotów podejmować działania dla poprawy pozycji konkurencyjnej podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu konkurencyjności i sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności
C-1Zrozumienie istoty konkurencyjności
Treści programoweT-A-4Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym - determinanty i cechy
T-A-3Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym - istota i determinanty
T-A-10Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw z sektora MSP
T-A-9Instrumenty konkurowania przedsiębiorstw - case study.
T-A-1Istota, klasyfikacja i elementy systemu konkurencyjności
T-A-2Główne teorie konkurencyjności - analiza założeń
T-A-6Potencjał konkurencyjny regionu a jego ocena konkurencyjności.
T-A-5Konkurencyjność w ujęciu regionalnym - region, makroregion, strategie rozwoju
T-A-8Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw - model 5 sił M.E. Portera
T-A-7Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw - rola interesariuszy, klasyfikacja zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa
T-WR-5Przewaga konkurencyjna wybranych przedsiębiorstw
T-WR-3Podstawowe czynniki konkurencyjności na danym rynku - analiza porównawcza
T-WR-4Kluczowe czynniki wpływające na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa - analiza wybranej branży
T-WR-6Perspektywy rozwoju przewagi konkurencyjnej w przyszłości - determinanty
T-WR-1Kluczowe wskaźniki konkurencyjności gospodarki - analiza z perspektywy różnych krajów
T-WR-2Badanie porównawcze - konkurencyjność regionów
T-WR-7Działania w celu wzmocnienia przewag konkurencyjnej - koncepcja foresight
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M-1Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupach 2-3 osobowych na zajęciach
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizować determinanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym.
3,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi prawidłowo interpretować pozycję konkurencyjną, właściwie analizowaćdeterminanty konkurencyjności w ujęciu mikro- i makroekonomicznym w co najmniej 95%.