Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Analiza zjawisk rynkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza zjawisk rynkowych | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagdanień ze statystyki opisowej a także ogólna wiedza z podstaw zarządzania, w tym w szczególności z zakresu marketingu. |
W-2 | Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z gromadzeniem danych oraz możliwościami wykorzystania metod analizy danych rynkowych w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny pozycji przedsiębiorstwa i jego produktów na rynku krajowym oraz rynkach międzynarodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota badań rynkowych. Warunki podejmowania decyzji rynkowych. Opłacalność badań rynkowych. | 2 |
T-A-2 | Podstawowe rodzaje techniki i metody badań rynkowych. Gromadzenie i prezentacja danych rynkowych | 2 |
T-A-3 | Metody analizy pojemności rynku. Potencjał rynkowy przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-4 | Metody badania udziału przedsiębiorstwa w rynku. | 2 |
T-A-5 | Analiza zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw w warunkach rynkowych w czasie. | 2 |
T-A-6 | Analiza zjawisk dyfuzji i procesów adaptacji przedsiębiorstw na rynku. | 2 |
T-A-7 | Segmentacja rynku przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie zadań praktycznych. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sposoby określania pojemności rynku - przykłady i zastosowania | 4 |
T-L-2 | Badanie przestrzennego potencjału rynku | 4 |
T-L-3 | Określeanie udziału przedsiębiorstwa w rynku: pojedynczy rynek i pojedynczy produkt oraz wiele rynków i wiele produktów | 4 |
T-L-4 | Analiza rozwoju wybranych zja2wisk rynkowych w czasie | 2 |
T-L-5 | Analiza zjawisk dyfuzji | 2 |
T-L-6 | Analiza procesów adaptacji | 2 |
T-L-7 | Segmentacja rynku | 2 |
T-L-8 | Wybór rynków docelowych (targetting) | 4 |
T-L-9 | Pozycjonowanie produktu na rynku (positioning) | 2 |
T-L-10 | Wykorzystanie map percepcji w pozycjonowaniu produktów na rynku | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie zadań praktycznych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | studia literaturowe | 5 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Studia literaturowe | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu i prezentacji | 5 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zadania praktyczne |
M-2 | Laboratorium z użyciem komputera. |
M-3 | Case study |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy podczas ustnych pytań w trakcie zajęć audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (prezentacja multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/3.5_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadanienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analize danych rynkowych. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W03 | — | C-1 | T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/3.5_U01 Student potrafi wykorzystywać źródła danych rynkowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04, Z_1P_U07, Z_1P_U08 | — | C-1 | T-A-1, T-L-2, T-A-2, T-A-8, T-L-11, T-L-3, T-A-4, T-L-7, T-L-9, T-A-7, T-A-6, T-L-1, T-A-3, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-A-5, T-L-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/3.5_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą zjawisk rynkowych. | Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K01 | — | C-2 | T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-9, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-10, T-L-2, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/3.5_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadanienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analize danych rynkowych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień dotyczących źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/3.5_U01 Student potrafi wykorzystywać źródła danych rynkowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie zjawisk rynkowych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie zjawisk rynkowych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/3.5_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą zjawisk rynkowych. | 2,0 | Student nie jest gotowy do pracy indywidualnej i zespołowej przy przygotowaniu projektu badawczego |
3,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy znacznej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy niewielkiej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy | |
4,5 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy. Przy pomocy nauczyciela jest gotowy zaproponować etapy ewaluacji zadania | |
5,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy oraz samodzielnie zaproponować etapy ewaluacji zadania |
Literatura podstawowa
- Makowski M., Gromadzenie i analiza danych rynkowych w praktyce, CeDeWu, Warszawa, 2022
- Lutostański M., J., Łebkowska A., Protasiuk M., Badanie rynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
- Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiebiorstwie, Wyadwnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
- Hague, P. N., Hague, N., Morgan, C. A., Market research in practice: a guide to the basics., ogan Page Publishers, 2004
- McGivern, Y., The practice of market research: an introduction, Pearson Education, 2009
Literatura dodatkowa
- Kiba-Janiak, M., Cheba, K., Mucowska, M., de Oliveira, L. K., Segmentation of e-customers in terms of sustainable last-mile delivery, Oeconomia Copernicana, 13(4), 1117-1142, 2022
- Kiba-Janiak, M., Cheba, K., o-creation as a factor influencing the preferences of e-commerce customers in the area of last-mile deliveries and returns on the e-commerce market., Science Talks, 100233, 2022
- Sarstedt, M., Mooi, E., A concise guide to market research, The Process, Data, and, 12, 2014
- Cheba K., Zrównoważona międzynarodowa konkurencyjność krajów Unii Europejskiej. Studium teoretyczno-empiryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019