Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Nowoczesne koncepcje zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Nowoczesne koncepcje zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wybranych zagadnień z podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z różnymi koncepcjami zarządzania i uwarunkowaniami ich stosowania.
C-2Uświadomienie potencjalnych skutków stosowania danej koncepcji zarządzania, jakie mogą oddziaływać na ludzi, organizacje, gospodarki i społeczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości3
T-W-2Przemysł 4.0 i 5.03
T-W-3Społeczeństwo 5.02
T-W-4Zrównoważony rozwój, CSR, ESG2
T-W-5Przedsiębiorczość społeczna1
T-W-6Sieci międzyorganizacyjne6
T-W-7Organizacja turkusowa2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (skorygowane o punkty z aktywności pod warunkiem uzyskania progu zaliczenia)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_D04/3.2_W01
Student zna i rozumie różne koncepcje zarządzania oraz zna uwarunkowania ich stosowania.
Z_1P_W01C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8M-1, M-3, M-2S-2, S-1
Z_1P_D04/3.2_W02
Student zna i rozumie potencjalne skutki związane ze stosowaniem danej koncepcji oddziałujące na ludzi, organizacje, gospodarki czy społeczeństwa.
Z_1P_W01, Z_1P_W03C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_D04/3.2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią koncepcję zarządzania na podstawie określonych celów oraz oceniać jej skutki.
Z_1P_U02C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_D04/3.2_K01
Student jest gotów do krytycznego oceniania przydatności określonych koncepcji zarządzania w różnych sytuacjach.
Z_1P_K01C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_D04/3.2_W01
Student zna i rozumie różne koncepcje zarządzania oraz zna uwarunkowania ich stosowania.
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować większości koncepcji zarządzania.
3,0Student jest w stanie scharakteryzować wybrane koncepcje zarządzania oraz wskazać różnice między nimi na ogólnym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_D04/3.2_W02
Student zna i rozumie potencjalne skutki związane ze stosowaniem danej koncepcji oddziałujące na ludzi, organizacje, gospodarki czy społeczeństwa.
2,0Student nie rozpoznaje potencjalnych skutków stosowania koncepcji zarządzania.
3,0Student wskazuje wybrane skutki stosowania koncepcji zarządzania i zakres ich oddziaływania na poziomie ogólnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_D04/3.2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią koncepcję zarządzania na podstawie określonych celów oraz oceniać jej skutki.
2,0Student nie umie dobrać odpowiedniej koncepcji zarządzania do sformułowanych celów.
3,0Student dobiera odpowiednią koncepcję zarządzania do sformułowanych celów i ocenia jej skutki w sposób standardowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_D04/3.2_K01
Student jest gotów do krytycznego oceniania przydatności określonych koncepcji zarządzania w różnych sytuacjach.
2,0Student nie wykazuje chęci oceniania przydatności wybranych koncepcji zarządzania.
3,0Student chętnie wskazuje wady i zalety wybranych koncepcji zarządzania w odniesieniu do standardowych sytuacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
  2. Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
  3. Michałkiewicz A., Mierzejewska W., Contemporary organisation and Management. Challenges and trends, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
  4. Saniuk S., Grabowska S., Straka M., Identification of Social and Economic Expectations: Contextual Reasons for the Transformation Process of Industry 4.0 into the Industry 5.0 Concept, Sustainability, Vol 14, 1391, 2022, https://www.mdpi.com/2071-1050/14/3/1391
  5. Blikle A.J., Doktryna jakości: Rzecz o turkusowej samoorganizacji, 2018, Wydanie II (turkusowe), https://moznainaczej.com.pl/Download/DoktrynaJakosci/DoktrynaJako%C5%9Bci_wydanie_II.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk
  2. Wolnicki M., Piasecki R., New Challenges Facing the Global Economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ibuk
  3. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, CH Beck, Warszawa, 2012
  4. Bitkowska A., Zarządzanie procesowe w organizacjach. Podejście klasyczne i nowe koncepcje, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021, ibuk

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości3
T-W-2Przemysł 4.0 i 5.03
T-W-3Społeczeństwo 5.02
T-W-4Zrównoważony rozwój, CSR, ESG2
T-W-5Przedsiębiorczość społeczna1
T-W-6Sieci międzyorganizacyjne6
T-W-7Organizacja turkusowa2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D04/3.2_W01Student zna i rozumie różne koncepcje zarządzania oraz zna uwarunkowania ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z różnymi koncepcjami zarządzania i uwarunkowaniami ich stosowania.
C-2Uświadomienie potencjalnych skutków stosowania danej koncepcji zarządzania, jakie mogą oddziaływać na ludzi, organizacje, gospodarki i społeczeństwa.
Treści programoweT-W-7Organizacja turkusowa
T-W-3Społeczeństwo 5.0
T-W-5Przedsiębiorczość społeczna
T-W-1Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości
T-W-6Sieci międzyorganizacyjne
T-W-4Zrównoważony rozwój, CSR, ESG
T-W-2Przemysł 4.0 i 5.0
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (skorygowane o punkty z aktywności pod warunkiem uzyskania progu zaliczenia)
S-1Ocena formująca: Aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować większości koncepcji zarządzania.
3,0Student jest w stanie scharakteryzować wybrane koncepcje zarządzania oraz wskazać różnice między nimi na ogólnym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D04/3.2_W02Student zna i rozumie potencjalne skutki związane ze stosowaniem danej koncepcji oddziałujące na ludzi, organizacje, gospodarki czy społeczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potencjalnych skutków stosowania danej koncepcji zarządzania, jakie mogą oddziaływać na ludzi, organizacje, gospodarki i społeczeństwa.
Treści programoweT-W-6Sieci międzyorganizacyjne
T-W-4Zrównoważony rozwój, CSR, ESG
T-W-1Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości
T-W-5Przedsiębiorczość społeczna
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
T-W-7Organizacja turkusowa
T-W-3Społeczeństwo 5.0
T-W-2Przemysł 4.0 i 5.0
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (skorygowane o punkty z aktywności pod warunkiem uzyskania progu zaliczenia)
S-1Ocena formująca: Aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje potencjalnych skutków stosowania koncepcji zarządzania.
3,0Student wskazuje wybrane skutki stosowania koncepcji zarządzania i zakres ich oddziaływania na poziomie ogólnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D04/3.2_U01Student potrafi dobrać odpowiednią koncepcję zarządzania na podstawie określonych celów oraz oceniać jej skutki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z różnymi koncepcjami zarządzania i uwarunkowaniami ich stosowania.
C-2Uświadomienie potencjalnych skutków stosowania danej koncepcji zarządzania, jakie mogą oddziaływać na ludzi, organizacje, gospodarki i społeczeństwa.
Treści programoweT-W-7Organizacja turkusowa
T-W-6Sieci międzyorganizacyjne
T-W-3Społeczeństwo 5.0
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
T-W-2Przemysł 4.0 i 5.0
T-W-4Zrównoważony rozwój, CSR, ESG
T-W-5Przedsiębiorczość społeczna
T-W-1Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (skorygowane o punkty z aktywności pod warunkiem uzyskania progu zaliczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać odpowiedniej koncepcji zarządzania do sformułowanych celów.
3,0Student dobiera odpowiednią koncepcję zarządzania do sformułowanych celów i ocenia jej skutki w sposób standardowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D04/3.2_K01Student jest gotów do krytycznego oceniania przydatności określonych koncepcji zarządzania w różnych sytuacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z różnymi koncepcjami zarządzania i uwarunkowaniami ich stosowania.
C-2Uświadomienie potencjalnych skutków stosowania danej koncepcji zarządzania, jakie mogą oddziaływać na ludzi, organizacje, gospodarki i społeczeństwa.
Treści programoweT-W-7Organizacja turkusowa
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
T-W-5Przedsiębiorczość społeczna
T-W-6Sieci międzyorganizacyjne
T-W-3Społeczeństwo 5.0
T-W-1Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości
T-W-4Zrównoważony rozwój, CSR, ESG
T-W-2Przemysł 4.0 i 5.0
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (skorygowane o punkty z aktywności pod warunkiem uzyskania progu zaliczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci oceniania przydatności wybranych koncepcji zarządzania.
3,0Student chętnie wskazuje wady i zalety wybranych koncepcji zarządzania w odniesieniu do standardowych sytuacji.
3,5
4,0
4,5
5,0