Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Knowledge Management:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Knowledge Management
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z przedmiotu Podstawy zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z różnymi rodzajami wiedzy oraz zasobami wiedzy w organizacji.
C-2Zapoznanie ze sposobami zapewnienia sprawnego zarządzania wiedzą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Introduction. Definition of knowledge.2
T-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)1
T-W-3Knowledge as a resource (characteristics)1
T-W-4Types of knowledge2
T-W-5Knowledge flows2
T-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)4
T-W-7SECI model2
T-W-8Knowledge management technologies2
T-W-9Knowledge workers1
T-W-10Interorganizational knowledge2
T-W-11Written colloquium1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_D01/3.1_W01
Student zna i rozumie pojęcia dotyczące wiedzy, wie czym się różnią i zna procesy ich przekształcania.
Z_1P_W01C-1T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-7M-2, M-3, M-1S-1, S-2
Z_1P_D01/3.1_W02
Student zna i rozumie różne procesy zarządania wiedzą oraz wie, jakie mają znaczenie dla funkcjonowania ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństwa.
Z_1P_W01, Z_1P_W03C-2T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-10M-2, M-1, M-3S-2, S-1
Z_1P_D01/3.1_W03
Student zna i rozumie zalety i ograniczenia różnych technologii zarządzania wiedzą.
Z_1P_W01, Z_1P_W03C-1, C-2T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_D01/3.1_U01
Student potrafi zaproponować sposób usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1P_U02C-2T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_D01/3.1_K01
Student jest gotów do weryfikacji posiadanej wiedzy na podstawie innych źródeł wiedzy.
Z_1P_K01C-2, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-10M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_D01/3.1_W01
Student zna i rozumie pojęcia dotyczące wiedzy, wie czym się różnią i zna procesy ich przekształcania.
2,0Student nie rozróżnia podstawowych pojęć dotyczących wiedzy.
3,0Student rozumie znaczenie podstawowych pojęć dotyczących wiedzy na poziomie zadowalającym i potrafi je scharakteryzować na poziomie ogólnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_D01/3.1_W02
Student zna i rozumie różne procesy zarządania wiedzą oraz wie, jakie mają znaczenie dla funkcjonowania ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństwa.
2,0Student nie zna procesów zarządzania wiedzą.
3,0Student zna podstawowe procesy zarządzania wiedzą na poziomie zadowalającym i rozumie ich znaczenie dla ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństw na bardzo ogólnym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_D01/3.1_W03
Student zna i rozumie zalety i ograniczenia różnych technologii zarządzania wiedzą.
2,0Student nie zna technologii zarządzania wiedzą.
3,0Student wie jakie są podstawowe technologie zarządzania wiedzą i zna ich podstawowe zalety i ograniczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_D01/3.1_U01
Student potrafi zaproponować sposób usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0Student nie potrafi zaproponować żadnych usprawnień zarządzania wiedzą w organizacji.
3,0Student potrafi zaproponować pojedyncze standardowe usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_D01/3.1_K01
Student jest gotów do weryfikacji posiadanej wiedzy na podstawie innych źródeł wiedzy.
2,0Student nie wykazuje żadnej gotowości do wykorzystania innych źródeł wiedzy niż dotychczasowe.
3,0Student jest gotów do porównania własnej wiedzy z nielicznymi standardowymi nowymi źródłami wiedzy, przy czym nie podejmuje próby oceny ich wiarygodności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. King W.R. (red.), Knowledge Management and Organizational Learning, Springer, Dordrecht, 2009, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-1-4419-0011-1.pdf
  2. Gao T., Chai Y., Liu Y., A review of knowledge management about theoretical conception and designing approaches, International Journal of Crowd Science, 2018, Nr 2(1), ss. 42-51, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJCS-08-2017-0023/full/pdf?title=a-review-of-knowledge-management-about-theoretical-conception-and-designing-approaches
  3. Fazlagić J., Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa, 2014
  4. Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Trajer J., Paszek A., Iwan S., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2012, ibuk
  2. Zhang L., Chen W., How Do Innovation Network Structures Affect Knowledge Sharing? A Simulation Analysis of Complex Networks, Hindawi Complexity, 2021, Nr 2021, nr artykułu: 5107630, https://www.hindawi.com/journals/complexity/2021/5107630/
  3. Trippner-Hrabi J., Organizacja zespołów wiedzy: Charakterystyka, funkcjonownaie, rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019, 1, https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/organizacja-zespolow-wiedzy/
  4. Sworowska-Baranowska A., Knowledge pluralisation in for-common-good science: cross-disciplinary, cross-institutional and cross-sectoral research in Environmental Conservation in Poland, Forum Scientiae Oeconomia, 2022, Vol. 10, No. 2, ss. 45-72, https://ojs.wsb.edu.pl/index.php/fso/article/view/526/310

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction. Definition of knowledge.2
T-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)1
T-W-3Knowledge as a resource (characteristics)1
T-W-4Types of knowledge2
T-W-5Knowledge flows2
T-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)4
T-W-7SECI model2
T-W-8Knowledge management technologies2
T-W-9Knowledge workers1
T-W-10Interorganizational knowledge2
T-W-11Written colloquium1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D01/3.1_W01Student zna i rozumie pojęcia dotyczące wiedzy, wie czym się różnią i zna procesy ich przekształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z różnymi rodzajami wiedzy oraz zasobami wiedzy w organizacji.
Treści programoweT-W-11Written colloquium
T-W-5Knowledge flows
T-W-1Introduction. Definition of knowledge.
T-W-3Knowledge as a resource (characteristics)
T-W-4Types of knowledge
T-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)
T-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)
T-W-9Knowledge workers
T-W-7SECI model
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia podstawowych pojęć dotyczących wiedzy.
3,0Student rozumie znaczenie podstawowych pojęć dotyczących wiedzy na poziomie zadowalającym i potrafi je scharakteryzować na poziomie ogólnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D01/3.1_W02Student zna i rozumie różne procesy zarządania wiedzą oraz wie, jakie mają znaczenie dla funkcjonowania ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sposobami zapewnienia sprawnego zarządzania wiedzą.
Treści programoweT-W-11Written colloquium
T-W-7SECI model
T-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)
T-W-5Knowledge flows
T-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)
T-W-10Interorganizational knowledge
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia)
S-1Ocena formująca: Aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów zarządzania wiedzą.
3,0Student zna podstawowe procesy zarządzania wiedzą na poziomie zadowalającym i rozumie ich znaczenie dla ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństw na bardzo ogólnym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D01/3.1_W03Student zna i rozumie zalety i ograniczenia różnych technologii zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z różnymi rodzajami wiedzy oraz zasobami wiedzy w organizacji.
C-2Zapoznanie ze sposobami zapewnienia sprawnego zarządzania wiedzą.
Treści programoweT-W-11Written colloquium
T-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)
T-W-5Knowledge flows
T-W-8Knowledge management technologies
T-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technologii zarządzania wiedzą.
3,0Student wie jakie są podstawowe technologie zarządzania wiedzą i zna ich podstawowe zalety i ograniczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D01/3.1_U01Student potrafi zaproponować sposób usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sposobami zapewnienia sprawnego zarządzania wiedzą.
Treści programoweT-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)
T-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)
T-W-7SECI model
T-W-11Written colloquium
T-W-5Knowledge flows
T-W-9Knowledge workers
T-W-8Knowledge management technologies
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia)
S-1Ocena formująca: Aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować żadnych usprawnień zarządzania wiedzą w organizacji.
3,0Student potrafi zaproponować pojedyncze standardowe usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_D01/3.1_K01Student jest gotów do weryfikacji posiadanej wiedzy na podstawie innych źródeł wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sposobami zapewnienia sprawnego zarządzania wiedzą.
C-1Zapoznanie z różnymi rodzajami wiedzy oraz zasobami wiedzy w organizacji.
Treści programoweT-W-6Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge)
T-W-1Introduction. Definition of knowledge.
T-W-3Knowledge as a resource (characteristics)
T-W-9Knowledge workers
T-W-7SECI model
T-W-5Knowledge flows
T-W-2DIKW model and knowledge conversion (5C-4C)
T-W-8Knowledge management technologies
T-W-11Written colloquium
T-W-4Types of knowledge
T-W-10Interorganizational knowledge
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia)
S-1Ocena formująca: Aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej gotowości do wykorzystania innych źródeł wiedzy niż dotychczasowe.
3,0Student jest gotów do porównania własnej wiedzy z nielicznymi standardowymi nowymi źródłami wiedzy, przy czym nie podejmuje próby oceny ich wiarygodności.
3,5
4,0
4,5
5,0