Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Knowledge Management:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Knowledge Management | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z przedmiotu Podstawy zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z różnymi rodzajami wiedzy oraz zasobami wiedzy w organizacji. |
C-2 | Zapoznanie ze sposobami zapewnienia sprawnego zarządzania wiedzą. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction. Definition of knowledge. | 2 |
T-W-2 | DIKW model and knowledge conversion (5C-4C) | 1 |
T-W-3 | Knowledge as a resource (characteristics) | 1 |
T-W-4 | Types of knowledge | 2 |
T-W-5 | Knowledge flows | 2 |
T-W-6 | Knowledge processes (localization, acquisition, development, sharing, preservation and use of knowledge) | 4 |
T-W-7 | SECI model | 2 |
T-W-8 | Knowledge management technologies | 2 |
T-W-9 | Knowledge workers | 1 |
T-W-10 | Interorganizational knowledge | 2 |
T-W-11 | Written colloquium | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (liczba punktów skorygowana o punkty uzyskane z aktywności pod warunkiem osiągnięcia progu zaliczenia) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_D01/3.1_W01 Student zna i rozumie pojęcia dotyczące wiedzy, wie czym się różnią i zna procesy ich przekształcania. | Z_1P_W01 | — | C-1 | T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1P_D01/3.1_W02 Student zna i rozumie różne procesy zarządania wiedzą oraz wie, jakie mają znaczenie dla funkcjonowania ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństwa. | Z_1P_W01, Z_1P_W03 | — | C-2 | T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-10 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Z_1P_D01/3.1_W03 Student zna i rozumie zalety i ograniczenia różnych technologii zarządzania wiedzą. | Z_1P_W01, Z_1P_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_D01/3.1_U01 Student potrafi zaproponować sposób usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji. | Z_1P_U02 | — | C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-8 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_D01/3.1_K01 Student jest gotów do weryfikacji posiadanej wiedzy na podstawie innych źródeł wiedzy. | Z_1P_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-10 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_D01/3.1_W01 Student zna i rozumie pojęcia dotyczące wiedzy, wie czym się różnią i zna procesy ich przekształcania. | 2,0 | Student nie rozróżnia podstawowych pojęć dotyczących wiedzy. |
3,0 | Student rozumie znaczenie podstawowych pojęć dotyczących wiedzy na poziomie zadowalającym i potrafi je scharakteryzować na poziomie ogólnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_D01/3.1_W02 Student zna i rozumie różne procesy zarządania wiedzą oraz wie, jakie mają znaczenie dla funkcjonowania ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństwa. | 2,0 | Student nie zna procesów zarządzania wiedzą. |
3,0 | Student zna podstawowe procesy zarządzania wiedzą na poziomie zadowalającym i rozumie ich znaczenie dla ludzi, organizacji, gospodarek i społeczeństw na bardzo ogólnym poziomie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_D01/3.1_W03 Student zna i rozumie zalety i ograniczenia różnych technologii zarządzania wiedzą. | 2,0 | Student nie zna technologii zarządzania wiedzą. |
3,0 | Student wie jakie są podstawowe technologie zarządzania wiedzą i zna ich podstawowe zalety i ograniczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_D01/3.1_U01 Student potrafi zaproponować sposób usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji. | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować żadnych usprawnień zarządzania wiedzą w organizacji. |
3,0 | Student potrafi zaproponować pojedyncze standardowe usprawnienia zarządzania wiedzą w organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_D01/3.1_K01 Student jest gotów do weryfikacji posiadanej wiedzy na podstawie innych źródeł wiedzy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej gotowości do wykorzystania innych źródeł wiedzy niż dotychczasowe. |
3,0 | Student jest gotów do porównania własnej wiedzy z nielicznymi standardowymi nowymi źródłami wiedzy, przy czym nie podejmuje próby oceny ich wiarygodności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- King W.R. (red.), Knowledge Management and Organizational Learning, Springer, Dordrecht, 2009, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-1-4419-0011-1.pdf
- Gao T., Chai Y., Liu Y., A review of knowledge management about theoretical conception and designing approaches, International Journal of Crowd Science, 2018, Nr 2(1), ss. 42-51, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJCS-08-2017-0023/full/pdf?title=a-review-of-knowledge-management-about-theoretical-conception-and-designing-approaches
- Fazlagić J., Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa, 2014
- Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Trajer J., Paszek A., Iwan S., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2012, ibuk
- Zhang L., Chen W., How Do Innovation Network Structures Affect Knowledge Sharing? A Simulation Analysis of Complex Networks, Hindawi Complexity, 2021, Nr 2021, nr artykułu: 5107630, https://www.hindawi.com/journals/complexity/2021/5107630/
- Trippner-Hrabi J., Organizacja zespołów wiedzy: Charakterystyka, funkcjonownaie, rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019, 1, https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/organizacja-zespolow-wiedzy/
- Sworowska-Baranowska A., Knowledge pluralisation in for-common-good science: cross-disciplinary, cross-institutional and cross-sectoral research in Environmental Conservation in Poland, Forum Scientiae Oeconomia, 2022, Vol. 10, No. 2, ss. 45-72, https://ojs.wsb.edu.pl/index.php/fso/article/view/526/310