Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Metody analizy strategicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Metody analizy strategicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 36 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami analizy strategicznej i uwarunkowaniami ich stosowania.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej z zastosowaniem wybranych metod.
C-3Nabycie umiejętności interpretacji wyników analizy strategicznej i formułowanie wniosków na tej podstawie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia.4
T-L-2Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera2
T-L-3Mapy grup strategicznych2
T-L-4Bilans strategiczny przedsiębiorstwa2
T-L-5Analiza kluczowych czynników sukcesu1
T-L-6Analiza luki kompetencyjnej1
T-L-7Analiza łańcucha wartości2
T-L-8Analiza porftlefa produktów: macierz BCG2
T-L-9Analiza portfela klientów2
T-L-10Analiza SWOT-TOWS4
T-L-11Analiza interesariuszy4
T-L-12Podstawy analizy sieci10
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyjaśnienie kluczowych zagadnień dotyczących stosowania poszczególnych metod
M-2ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem komputera (Excel, Pajek, Internet)
M-3ćwiczenia grupowe z wykorzystaniem komputera (Excel, Internet)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C10/4.2_W01
Student zna i rozumie różne metody analizy strategicznej, cele i uwarunkowania ich stosowania.
Z_1P_W02, Z_1P_W01C-2, C-1T-L-1, T-L-11, T-L-4, T-L-9, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-12M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C10/4.2_U01
Student potrafi wyszukać i dobrać odpowiednie dane i informacje wykorzystywane w przeprowadzeniu analizy strategicznej określonymi metodami.
Z_1P_U02C-2, C-1T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-10, T-L-12M-1, M-2, M-3S-2, S-1
Z_1P_C10/4.2_U02
Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą, przedstawiać jej wyniki (w tym w sposób graficzny) oraz sformułować wnioski i zalecenia dla organizacji.
Z_1P_U01, Z_1P_U02C-1, C-3, C-2T-L-9, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-12, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C10/4.2_K01
Student jest gotów do zweryfikowania wyników przeprowadzanych przez siebie analiz przez porównanie ich z innymi źródłami wiedzy w danym obszarze (raporty branżowe, materiały publicystyczne, sprawozdania firm, itp.).
Z_1P_K02C-3T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C10/4.2_W01
Student zna i rozumie różne metody analizy strategicznej, cele i uwarunkowania ich stosowania.
2,0Student nie zna celów ani uwarunkowań stosowania żadnej metody analizy strategicznej.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat celów i uwarunkowań stosowania kilku omawianych metod analizy strategicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C10/4.2_U01
Student potrafi wyszukać i dobrać odpowiednie dane i informacje wykorzystywane w przeprowadzeniu analizy strategicznej określonymi metodami.
2,0Student nie potrafi określić jakiego typu dane i informacje są mu potrzebne do przeprowadzenia analizy określoną metodą oraz nie potrafi ich wyszukać.
3,0Student potrafi ogólnie określić jakiego typu dane i informacje są mu potrzebne do przeprowadzenia analizy określoną metodą i potrafi je wyszukać w najbardziej dostępnych źródłach.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C10/4.2_U02
Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą, przedstawiać jej wyniki (w tym w sposób graficzny) oraz sformułować wnioski i zalecenia dla organizacji.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy określoną metodą (nie zna etapów postępowania), nie potrafi zaprezentować jej wyników ani sformułować wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą z pomocą, zaprezentować wyniki w prosty sposób oraz sformułować standardowe wnioski na poziomie zadowalającym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C10/4.2_K01
Student jest gotów do zweryfikowania wyników przeprowadzanych przez siebie analiz przez porównanie ich z innymi źródłami wiedzy w danym obszarze (raporty branżowe, materiały publicystyczne, sprawozdania firm, itp.).
2,0Student nie jest w stanie porównać własnych wyników z innymi dostępnymi danymi lub informacjami.
3,0Student jest w stanie na poziomie zadowalającym dokonać porównań między uzyskanymi wynikami analiz a danymi i informacjami dostępnymi z innych źródeł i ogólnie ocenić stopień ich zgodności (rozbieżności).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2017, 5
  2. Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
  3. Gajdzik B., Jama B., Analiza strategiczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010, II
  4. David F.R., Strategic Management. Concepts and Cases., Prentice Hall, Boston, 2011, 13th, https://pracownik.kul.pl/files/12439/public/3_David.pdf
  5. Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis: Concepts, Techniques, Applications, Blackwell Publishing, Malden, MA, USA / Oxford, UK / Carlton, Victoria, Australia, 2005, 5th, https://www.blackwellpublishing.com/content/GrantContemporaryStrategyAnalysis/FIFTH_IM.pdf
  6. Batorski D., Zdziarski M., Analiza sieciowa i jej zastosowania w badaniach organizacji i zarządzania, Problemy Zarządzania, 2009, Vol. 7, nr 4(26), ss. 157-184, https://pz.wz.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=208574
  7. Mrvar A., Batagelj V., Programs for Analysis and Visualization of Very Large Networks. Reference Manual., 2022, Bezpłatny podręcznik użytkownika na bieżąco aktualizowany: http://mrvar.fdv.uni-lj.si/pajek/pajekman.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Gregorczyk S., Urbanek G. (red.), Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
  2. Krzakiewicz K., Cyfert S. (red. nauk.), Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2017, ibuk
  3. Ho, J. K.-H., Formulation of a Systemic PEST Analysis for Strategic Analysis, European Academic Research, 2014, Nr 2(5), ss. 6478-6492, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.433.5631&rep=rep1&type=pdf
  4. Rudnicki W., Vagner I., Methods of strategic analysis and proposal method of measuring productivity of a company, The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 2014, Nr 25 (2), ss. 175-184, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1f3e5d27-3aa2-4367-90f4-4e04c765b2ee
  5. De Nooy W., Mrvar A., Batagelj V., Exploratory Social Network Analysis with Pajek Revised and Expanded Edition for Updated Software, Cambridge University Press, Cambridge, UK / New York, NY, USA / Port Melbourne, Victoria, Australia / New Delhi, India, 2018, 3rd
  6. Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa, 2013, 2
  7. Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  8. Stachowicz-Stanusch A., Sworowska A., Wyłaniające się sieci innowacji – metoda analizy sieci, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2016, Nr 280, ss. 185-198, https://sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?showContent=true&id=251758

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia.4
T-L-2Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera2
T-L-3Mapy grup strategicznych2
T-L-4Bilans strategiczny przedsiębiorstwa2
T-L-5Analiza kluczowych czynników sukcesu1
T-L-6Analiza luki kompetencyjnej1
T-L-7Analiza łańcucha wartości2
T-L-8Analiza porftlefa produktów: macierz BCG2
T-L-9Analiza portfela klientów2
T-L-10Analiza SWOT-TOWS4
T-L-11Analiza interesariuszy4
T-L-12Podstawy analizy sieci10
36

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C10/4.2_W01Student zna i rozumie różne metody analizy strategicznej, cele i uwarunkowania ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej z zastosowaniem wybranych metod.
C-1Zapoznanie z metodami analizy strategicznej i uwarunkowaniami ich stosowania.
Treści programoweT-L-1Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia.
T-L-11Analiza interesariuszy
T-L-4Bilans strategiczny przedsiębiorstwa
T-L-9Analiza portfela klientów
T-L-5Analiza kluczowych czynników sukcesu
T-L-8Analiza porftlefa produktów: macierz BCG
T-L-10Analiza SWOT-TOWS
T-L-2Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera
T-L-7Analiza łańcucha wartości
T-L-3Mapy grup strategicznych
T-L-6Analiza luki kompetencyjnej
T-L-12Podstawy analizy sieci
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia grupowe z wykorzystaniem komputera (Excel, Internet)
M-2ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem komputera (Excel, Pajek, Internet)
M-1wyjaśnienie kluczowych zagadnień dotyczących stosowania poszczególnych metod
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna celów ani uwarunkowań stosowania żadnej metody analizy strategicznej.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat celów i uwarunkowań stosowania kilku omawianych metod analizy strategicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C10/4.2_U01Student potrafi wyszukać i dobrać odpowiednie dane i informacje wykorzystywane w przeprowadzeniu analizy strategicznej określonymi metodami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej z zastosowaniem wybranych metod.
C-1Zapoznanie z metodami analizy strategicznej i uwarunkowaniami ich stosowania.
Treści programoweT-L-9Analiza portfela klientów
T-L-11Analiza interesariuszy
T-L-3Mapy grup strategicznych
T-L-8Analiza porftlefa produktów: macierz BCG
T-L-2Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera
T-L-4Bilans strategiczny przedsiębiorstwa
T-L-7Analiza łańcucha wartości
T-L-6Analiza luki kompetencyjnej
T-L-1Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia.
T-L-5Analiza kluczowych czynników sukcesu
T-L-10Analiza SWOT-TOWS
T-L-12Podstawy analizy sieci
Metody nauczaniaM-1wyjaśnienie kluczowych zagadnień dotyczących stosowania poszczególnych metod
M-2ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem komputera (Excel, Pajek, Internet)
M-3ćwiczenia grupowe z wykorzystaniem komputera (Excel, Internet)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić jakiego typu dane i informacje są mu potrzebne do przeprowadzenia analizy określoną metodą oraz nie potrafi ich wyszukać.
3,0Student potrafi ogólnie określić jakiego typu dane i informacje są mu potrzebne do przeprowadzenia analizy określoną metodą i potrafi je wyszukać w najbardziej dostępnych źródłach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C10/4.2_U02Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą, przedstawiać jej wyniki (w tym w sposób graficzny) oraz sformułować wnioski i zalecenia dla organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami analizy strategicznej i uwarunkowaniami ich stosowania.
C-3Nabycie umiejętności interpretacji wyników analizy strategicznej i formułowanie wniosków na tej podstawie.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej z zastosowaniem wybranych metod.
Treści programoweT-L-9Analiza portfela klientów
T-L-3Mapy grup strategicznych
T-L-5Analiza kluczowych czynników sukcesu
T-L-7Analiza łańcucha wartości
T-L-12Podstawy analizy sieci
T-L-1Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia.
T-L-4Bilans strategiczny przedsiębiorstwa
T-L-11Analiza interesariuszy
T-L-8Analiza porftlefa produktów: macierz BCG
T-L-10Analiza SWOT-TOWS
T-L-6Analiza luki kompetencyjnej
T-L-2Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera
Metody nauczaniaM-1wyjaśnienie kluczowych zagadnień dotyczących stosowania poszczególnych metod
M-3ćwiczenia grupowe z wykorzystaniem komputera (Excel, Internet)
M-2ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem komputera (Excel, Pajek, Internet)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych)
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy określoną metodą (nie zna etapów postępowania), nie potrafi zaprezentować jej wyników ani sformułować wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą z pomocą, zaprezentować wyniki w prosty sposób oraz sformułować standardowe wnioski na poziomie zadowalającym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C10/4.2_K01Student jest gotów do zweryfikowania wyników przeprowadzanych przez siebie analiz przez porównanie ich z innymi źródłami wiedzy w danym obszarze (raporty branżowe, materiały publicystyczne, sprawozdania firm, itp.).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności interpretacji wyników analizy strategicznej i formułowanie wniosków na tej podstawie.
Treści programoweT-L-5Analiza kluczowych czynników sukcesu
T-L-1Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia.
T-L-2Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera
T-L-12Podstawy analizy sieci
T-L-11Analiza interesariuszy
T-L-8Analiza porftlefa produktów: macierz BCG
T-L-4Bilans strategiczny przedsiębiorstwa
T-L-9Analiza portfela klientów
T-L-6Analiza luki kompetencyjnej
T-L-7Analiza łańcucha wartości
T-L-10Analiza SWOT-TOWS
T-L-3Mapy grup strategicznych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem komputera (Excel, Pajek, Internet)
M-3ćwiczenia grupowe z wykorzystaniem komputera (Excel, Internet)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie porównać własnych wyników z innymi dostępnymi danymi lub informacjami.
3,0Student jest w stanie na poziomie zadowalającym dokonać porównań między uzyskanymi wynikami analiz a danymi i informacjami dostępnymi z innych źródeł i ogólnie ocenić stopień ich zgodności (rozbieżności).
3,5
4,0
4,5
5,0