Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Zachowania organizacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowania organizacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę i umiejetności z zakresu zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracowników w organizacji |
C-2 | Wyjaśnianie i przewidywanie zachowań człowieka w organizacji |
C-3 | Kształtowanie zdolności identyfikacji mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach |
C-4 | Rozpoznawanie i interpretacja wpływu organizacji na zachowania pracowników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza czynników wpływających na zachowania indywidualne i grupowe pracowników | 6 |
T-A-2 | Cechy dobrego przywódcy | 2 |
T-A-3 | Analiza kultury menedżerskiej | 2 |
T-A-4 | Badanie wartości wybranych organizacji i ich możliwego wpływu na zachowania pracowników | 4 |
T-A-5 | Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie pisemne - analiza studium przypadku | 2 |
18 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie systemu wartości człowieka i jego wpływu na zachowanie | 4 |
T-L-2 | Badanie ról zespołowych i określenie ich wpływu na zachowanie pracownika | 4 |
T-L-3 | Analiza inteligencji emocjonalnej i określenie jej wpływu na zachowania | 4 |
T-L-4 | Badanie sposobów pozyskiwania i przetwarzania informacji i ich wpływ na zachowanie pracowników | 4 |
T-L-5 | Kultura zróżnicowania i inkluzywności, i jej wpływ na zachowanie pracowników | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i determinanty zachowań organizacyjnych | 3 |
T-W-2 | Zachowania indywidualne pracowników | 4 |
T-W-3 | Zachowania grupowe w organizacji | 4 |
T-W-4 | Przywództwo i rola lidera w budowaniu zachowań pracowników | 4 |
T-W-5 | Kolokwium zaliczeniowe 1 | 2 |
T-W-6 | Wartości organizacji i DNA organizacji | 4 |
T-W-7 | Kultura menedżerska | 3 |
T-W-8 | Wypalenie zawodowe | 4 |
T-W-9 | Komunikacja wewnętrzna | 3 |
T-W-10 | Inteligencja emocjonalna | 3 |
T-W-11 | Kolokwium zaliczeniowe 2 | 2 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Analiza studium przypadku |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C07/3.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie czynniki wpływające na zachowania indywidualne i grupowe pracowników | Z_1P_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1P_C07/3.1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie wartości, kultury organizacyjnej i roli lidera w kształtowaniu zachowań organizacyjnych | Z_1P_W02 | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-11 | M-2, M-1 | S-1 |
Z_1P_C07/3.1_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie wpływ klimatu organizacyjnego na kształtowanie zachowań pracowników | Z_1P_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C07/3.1_U01 Student potrafi ocenić wpływ wartości osobistych i organizacji na zachowania indywidulane pracowników | Z_1P_U03 | — | C-4, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-L-3 | M-4, M-3, M-5 | S-2, S-4, S-3 |
Z_1P_C07/3.1_U02 Student potrafi analizować i interpretować wpływ kultury organizacyjnej oraz pracy zespołowej na zachowania pracowników | Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-3, C-4 | T-A-6, T-L-2, T-A-3, T-A-4, T-L-5 | M-3, M-5, M-4 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C07/3.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania etycznych zachowań podczas pracy zespołowej i pełnienia roli lidera | Z_1P_K05 | — | C-4, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-L-5, T-L-2 | M-4, M-5 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C07/3.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie czynniki wpływające na zachowania indywidualne i grupowe pracowników | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ wybranych czynników determinujących zachowanie pracowników na sprawność zarządzania organizacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C07/3.1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie wartości, kultury organizacyjnej i roli lidera w kształtowaniu zachowań organizacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje pojęcie wartości oraz rozpoznaje podstawowe elementy kultury organizacyjnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C07/3.1_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie wpływ klimatu organizacyjnego na kształtowanie zachowań pracowników | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe czynniki składające się na klimat organizacyjny i w sposób ogólny wyjaśnia ich wpływ na zachowania pracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C07/3.1_U01 Student potrafi ocenić wpływ wartości osobistych i organizacji na zachowania indywidulane pracowników | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi ocenić i interpretować wpływ wartości na podstawy pracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C07/3.1_U02 Student potrafi analizować i interpretować wpływ kultury organizacyjnej oraz pracy zespołowej na zachowania pracowników | 2,0 | |
3,0 | Student ogólnie interpretuje wpływ podstawowych elementów kultury organizacyjnej oraz relacji międzyludzkich na zachowania pracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C07/3.1_K01 Student jest gotów do przestrzegania etycznych zachowań podczas pracy zespołowej i pełnienia roli lidera | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość oddziaływania na zachowania innych osób, przyjmując określone zachowania etyczne w pracy zespołowej, jak i pełnienia roli lidera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robbins S., Judge T., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa, 2012
- Januszkiewicz K., Elastyczność zachowań organizacyjnych pracowników: koncepcja i metodyka badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2018
- Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2019
- Sułkowski Ł., Kultura organizacyjna od podstaw, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, 2020, Dostęp online: http://monografie.san.edu.pl/monografie/
Literatura dodatkowa
- Groysberg B., Lee J., Price J., Cheng J.Y., The Leader’s Guide to Corporate Culture, Harvard Business Review, 2018, Dostęp online: https://hbr.org/2018/01/the-leaders-guide-to-corporate-culture
- Peterson S., Abramson R., Stutman R.K., How to Develop Your Leadership Style, Harvard Business Review, 2020, Dostęp online: https://hbr.org/2020/11/how-to-develop-your-leadership-style
- Wilczyński A., Kołoszycz E., Information Gathering Methods and Learning Preferences Among Economics Students Using VARK Learning Styles, Proceedings of the 37th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 2021, Dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/352262024_Information_Gathering_Methods_and_Learning_Preferences_Among_Economics_Students_Using_VARK_Learning_Styles
- Wilczyński A., Wykorzystanie modelu Belbina do identyfikacji ról grupowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołęka, 2018, Tom: 31, Zeszyt 4, Dostęp online: https://bazekon.uek.krakow.pl/rekord/171546695