Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Zarządzanie zasobami ludzkimi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią zarządzania zasobami ludzkimi |
C-2 | Zgłębianie wiedzy na temat procesów (zadań) zarządzania zasobami ludzkimi |
C-3 | Budowanie umiejętności analizy procesów zarządzania zasobami ludzkimi |
C-4 | Ocena rozwiązań stosowanych w zakresie funkcji (zadań) zarządzania zasobami ludzkimi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy tworzące politykę personalną i strategię HR | 4 |
T-A-2 | Organizacja procesu pozyskiwania pracowników, metody i narzędzia | 8 |
T-A-3 | Analiza procesu onboardingu w wybranych organizacjach | 4 |
T-A-4 | Kolokwium zaliczeniowe 1 | 2 |
T-A-5 | Sposoby budowania zaangażowania pracowników | 4 |
T-A-6 | Analiza elementów procesu rozwoju zasobów ludzkich, techniki budowania kapitału ludzkiego | 4 |
T-A-7 | Budowanie dobrostanu pracowników | 4 |
T-A-8 | Analiza efektywności wybranych procesów zarządzania zasobami ludzkimi z wykorzystaniem KPI | 4 |
T-A-9 | Kolokwium zaliczeniowe 2 | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi | 3 |
T-W-2 | Modele zarządzania zasobami ludzkimi i strategia HR | 4 |
T-W-3 | Pozyskiwanie pracowników | 6 |
T-W-4 | Rozwój zasobów ludzkich | 3 |
T-W-5 | Budowanie zaangażowania pracowników | 5 |
T-W-6 | Odejście pracownika z organizacji | 3 |
T-W-7 | Organizacja funkcji HR | 3 |
T-W-8 | Analityka działań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | egzamin | 2 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń wykonywanych przez studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C03/2.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w zarządzaniu organizacjami | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1P_C03/2.3_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie zadania/procesy zarządzania zasobami ludzkimi i ich wpływ na zarządzanie organizacjami | Z_1P_W02 | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1P_C03/2.3_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie podstawowe metody stosowane w obszarach (zadaniach) zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1P_W02, Z_1P_W03 | — | C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C03/2.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z wybranych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-3, C-4 | T-A-9, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-1 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1P_C03/2.3_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zaprezentowane metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-4, C-3 | T-A-6, T-A-3, T-A-9, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C03/2.3_K01 Student jest gotów do wyrażania oceny rozwiązań stosowanych w obszarze zarządzania pracownikami w organizacjach | Z_1P_K01 | — | C-4 | T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-6 | M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C03/2.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w zarządzaniu organizacjami | 2,0 | Student nie potrafi definiować istoty zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student powierzchownie definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach | |
3,5 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach oraz wskazuje na wybrane zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,0 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach oraz wskazuje na zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,5 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach, wskazuje na zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi oraz określa ich znaczenie w strategii HR | |
5,0 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach, wskazuje na zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi, określa ich znaczenie w strategii HR i relacje między nimi | |
Z_1P_C03/2.3_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie zadania/procesy zarządzania zasobami ludzkimi i ich wpływ na zarządzanie organizacjami | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować żadnego z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student objaśnia w sposób powierzchowny wybrane procesy zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student charakteryzuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi wraz z wydzieleniem ich najważniejszych etapów | |
4,0 | Student opisuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi z określeniem ich etapów w sposób uporządkowanych (zna przebieg procesów) | |
4,5 | Student opisuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi z określeniem ich etapów w sposób uporządkowany (zna przebieg procesów) oraz potrafi przypisać do nich metody zarządzania zasobami ludzkimi | |
5,0 | Student opisuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi z określeniem ich etapów w sposób uporządkowany (zna przebieg procesów) oraz potrafi przypisać do nich metody zarządzania zasobami ludzkimi wraz z ich charakterystyką | |
Z_1P_C03/2.3_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie podstawowe metody stosowane w obszarach (zadaniach) zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie zna żadnej z metod zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi i scharakteryzować nieliczne z tych metod | |
3,5 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi i scharakteryzować większość z tych metod | |
4,0 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi i scharakteryzować wszystkie z tych metod | |
4,5 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi oraz je scharakteryzować wraz ze wskazaniem możliwości ich zastosowania | |
5,0 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi, dokonać ich charakterystyki oraz określić ich mocne i słabe strony |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C03/2.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z wybranych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wybranych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania organizacjami |
3,0 | Student potrafi wykorzystać jedynie kilka z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania organizacjami | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania organizacjami | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania organizacjami oraz uzasadnić ich przydatność | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania organizacjami, uzasadnić ich przydatność i określić ich wady i zalety | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania organizacjami, uzasadnić ich przydatność, określić ich wady i zalety oraz dokonać ich modyfikacji | |
Z_1P_C03/2.3_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zaprezentowane metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy poznanych procesów zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy jedynie wybranych procesów zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student potrafi analizować wszystkie poznane procesy zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR | |
4,0 | Student potrafi analizować wszystkie poznane procesy zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR oraz przewidzieć możliwe efekty ich wdrożenia | |
4,5 | Student potrafi analizować wszystkie poznane procesy zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR, przewidzieć możliwe efekty ich wdrożenia oraz określić ich mocne i słabe strony | |
5,0 | Student potrafi analizować wszystkie poznane procesy zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR, przewidzieć możliwe efekty ich wdrożenia, określić ich mocne i słabe strony oraz warunki ich zastosowania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C03/2.3_K01 Student jest gotów do wyrażania oceny rozwiązań stosowanych w obszarze zarządzania pracownikami w organizacjach | 2,0 | Student nie potrafi formułować opinii na temat sposobów zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student wyraża ogólne opinie na temat sposobów zarządzania pracownikami | |
3,5 | Student wyraża ogólne opinie na temat sposobów zarządzania pracownikami oraz dokonuje ich uzasadnienia | |
4,0 | Student wyraża ogólne opinie na temat sposobów zarządzania pracownikami oraz dokonuje ich uzasadnienia posługując się przykładami rozwiązań stosowanych przez organizacje | |
4,5 | Student wyraża ogólne opinie na temat sposobów zarządzania pracownikami oraz dokonuje ich uzasadnienia, posługując się przykładami rozwiązań stosowanych przez organizacje i dokonuje ich krytycznej oceny | |
5,0 | Student wyraża ogólne opinie na temat sposobów zarządzania pracownikami oraz dokonuje ich uzasadnienia, posługując się przykładami rozwiązań stosowanych przez organizacje, dokonując ich krytycznej oceny i tworzy ich modyfikacje |
Literatura podstawowa
- Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncepcje - praktyki - wyzwania, PWE, Warszawa, 2018
- Armstrong M., Taylor S., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Graczyk-Kucharska I., Spychała M., Goliński M., Szafrański M., Wyzwania nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom, 2020, Dostęp online: https://inw-spatium.pl/2020/08/26/wyzwania-nowoczesnego-zarzadzania-zasobami-ludzkimi/
- Żuchowski I., Zarządzanie zasobami ludzkimi. (istota, uwarunkowania, komponenty, specyfika)., Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe im. Adama Chętnika, Ostrołęka, 2021, Dostęp online: https://mans.edu.pl/nauka-i-badania/wydawnictwo
- Oczkowska R., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Przesłanki, funkcje, instrumenty, PWN, Warszawa, 2019
- Armstrong M., Taylor S., Armstrong's handbook of human resource management practice, Kogan Page, London, 2014, Dostęp online: https://www.academia.edu/32280546/ARMSTRONGS_HANDBOOK_OF_HUMAN_RESOURCE_MANAGEMENT_PRACTICE_i;
Literatura dodatkowa
- Mitoraj-Jaroszek M., fektywne zarządzanie rozwojem pracowników w firmie : rezultaty przede wszystkim, Helion, Gliwice, 2019
- Wilczyński A., Analiza systemów oceny okresowej pracowników niebędących nauczycielami akademickimi w wybranych uczelniach, Akademia Zarządzania, Białystok, 2023, Volume 7, Issue 1, Dostęp online: http://info.wiz.pb.edu.pl/Nauka/Czasopismo-Akademia-Zarz%C4%85dzania
- Popieluch K., HR Business Partner: rola, filar, perspektywy, PWN, Warszawa, 2018