Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Statystyka w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka w zarządzaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz zarządzania i ekonomii. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego do oceny zjawisk z zakresu zarządzania. |
C-3 | Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określanie zbiorowości statystycznej, jednostki statystycznej. Wskazywanie cech stałych i zmiennych. Określanie typu cech zmiennych. Określanie prawidłowosci statystycznych na przykładach z zarządzania. | 2 |
T-L-2 | Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego. | 4 |
T-L-3 | Praca w zespole nad zaprojektowaniem badania statystycznego. | 2 |
T-L-4 | Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury. | 4 |
T-L-5 | Kolokwium z analizy struktury. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych. | 5 |
T-L-7 | Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki. | 4 |
T-L-8 | Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe. | 3 |
T-L-9 | Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki. | 2 |
28 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania). | 3 |
T-W-2 | Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA. | 3 |
T-W-3 | Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych). | 4 |
T-W-4 | Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych. | 3 |
T-W-5 | Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych). | 3 |
T-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Wykonanie prac domowych | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B08/2.1_W01 Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania. | Z_1P_W02, Z_1P_W01 | — | C-1, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Z_1P_B08/2.1_W02 Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania. | Z_1P_W02, Z_1P_W01 | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B08/2.1_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Z_1P_B08/2.1_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania. | Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B08/2.1_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. | Z_1P_K01, Z_1P_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B08/2.1_W01 Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania. |
3,0 | Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania w (55%-70%> | |
3,5 | Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania w (70%-80%> | |
4,0 | Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (80%-90%> | |
4,5 | Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (90%-95%> | |
5,0 | Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (95%-100%> | |
Z_1P_B08/2.1_W02 Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie pakietów statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania. |
3,0 | Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania. w (55%-70%>. | |
3,5 | Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (70%-80%>. | |
4,0 | Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (80%-90%>. | |
4,5 | Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (90%-95%>. | |
5,0 | Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (95%-100%>. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B08/2.1_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego. |
3,0 | Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (55%-70%>. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (70%-80%>. | |
4,0 | Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (80%-90%>. | |
4,5 | Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (90%-95%>. | |
5,0 | Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (95%-100%>. | |
Z_1P_B08/2.1_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędziastatystycznych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań a także odnieść ich do praktyki z zakresu zarządzania. |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (55%-70%>. | |
3,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (70%-80%>. | |
4,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (80%-90%>. | |
4,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (90%-95%>. | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (95%-100%>. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B08/2.1_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. | 2,0 | Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. |
3,0 | Student jest gotów, z dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. | |
3,5 | Student jest gotów, z pomoca nauczyciela,do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. | |
4,0 | Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. | |
4,5 | Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. | |
5,0 | Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania. |
Literatura podstawowa
- Aczel D.A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Jóżwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012
- Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Parlińska M., Parliński J., Analiza statystyczna danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
- Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa, 2021
- Bąk I., Markowicz I., Mosiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Jim Frost, Introduction to Statistics: An Intuitive Guide for Analyzing Data and Unlocking Discoveries, Statistics by Jim Publishing, USA, Pennsylvania, 2019
- Devore J.L., Berk K.N., Overview and Descriptive Statistics, Springer, 2011
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., C.H. Beck, Warszawa, 2008
- Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2000