Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Arkusz kalkulacyjny w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Arkusz kalkulacyjny w zarządzaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa obsługa komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami arkuszy kalkulacyjnych wykorzystywanymi do praktycznego rozwiązywania problemów w zarządzaniu |
C-2 | Zapoznanie studenta z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach wykorzystywanych w zarządzaniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych | 2 |
T-L-2 | Usługi sieciowe w systemach informatycznych | 2 |
T-L-3 | Budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone | 3 |
T-L-4 | Funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie | 4 |
T-L-5 | Funkcje logiczne i wybrane funkcje finansowe | 5 |
T-L-6 | Kolokwium 1 | 2 |
T-L-7 | Narzędzia analizy danych: filtrowanie, sortowanie, sumy częściowe, formatowanie warunkowe | 3 |
T-L-8 | Tabele i wykresy przestawne | 2 |
T-L-9 | Analiza wariantowa - scenariusze | 2 |
T-L-10 | Odwrotna analiza wariantowa: szukaj wyniku, solver | 4 |
T-L-11 | Rejestrowanie makr i podstawy VBA | 5 |
T-L-12 | Kolokwium 2 | 2 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne/ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metody praktyczne/metoda przewodniego tekstu |
M-3 | Metody podające/objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczanie bieżących ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na rozwiązaniu problemów dotyczących zarządzania z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B07/1.7_W01 Student zna i rozumie funkcjonalności arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym do praktycznego wykorzystania w zarządzaniu. Zna i rozumie wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i współczesnej gospodarki. | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-2, C-1 | T-L-7, T-L-3, T-L-12, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B07/1.7_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym w zarządzaniu. Potrafi zastosować wybrane technologie internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych w zarządzaniu. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-12, T-L-7, T-L-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B07/1.7_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | Z_1P_K04 | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-10, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B07/1.7_W01 Student zna i rozumie funkcjonalności arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym do praktycznego wykorzystania w zarządzaniu. Zna i rozumie wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i współczesnej gospodarki. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich wpływ na współczesną gospodarkę, a także funkcje arkuszy kalkulacyjnych w stopniu dostatecznym.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B07/1.7_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym w zarządzaniu. Potrafi zastosować wybrane technologie internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych w zarządzaniu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, a także wykorzystać arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania problemów dotyczących zarządzania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B07/1.7_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sikorski W., Podstawy technik informatycznych, PWN, 2007
- Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, 2007
- Wayne L.W., Microsoft Excel 2013. Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2016
- Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020
Literatura dodatkowa
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Wydawnictwo Placet, 2013
- Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Wydawnictwo Placet, 2002
- Knight D., Knight B., Pearson M., Quintana M., Microsoft Power BI Quick Start Guide : Build Dashboards and Visualizations to Make Your Data Come to Life, Packt Publishing, Limited, 2018, Proquest