Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Matematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria i in. |
C-2 | Zdobycie przez studentów umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi przy rozwiązywaniu zadań z matematyki wyższej |
C-3 | Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu i ekonomii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych. Rozwiązywanie zadań z algebry liniowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego | 8 |
T-L-2 | Granice ciągów i funkcji. Asymptoty i ciągłość funkcji jednej zmiennej | 6 |
T-L-3 | Kolokwium 1 | 2 |
T-L-4 | Pochodna funkcji jednej zmiennej oraz jej zastosowanie do badania przebiegu zmienności funkcji | 8 |
T-L-5 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej | 8 |
T-L-6 | Pochodne cząstkowe i ekstremum lokalne funkcji dwóch zmiennych | 2 |
T-L-7 | Kolokwium 2 | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych | 4 |
T-W-2 | Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji | 3 |
T-W-3 | Pochodna funkcji jednej zmiennej, ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej, badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej | 4 |
T-W-4 | Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych, ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych | 3 |
T-W-5 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej | 3 |
T-W-6 | Kolokwium | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | przygotowanie do kolokwiów | 6 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas laboratoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwia z laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B03/1.3_W01 Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w zarzadzaniu i ekonomii | Z_1P_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B03/1.3_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | Z_1P_U02, Z_1P_U01 | — | C-3, C-2 | T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B03/1.3_K01 Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych | Z_1P_K02, Z_1P_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B03/1.3_W01 Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w zarzadzaniu i ekonomii | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie teoretycznych podstaw analizy matematycznej i algebry liniowej oraz nie zna przykładów ich zastosowania |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
3,5 | Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
4,0 | Student zna i rozumie w stopniu dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
4,5 | Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
5,0 | Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B03/1.3_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać poznanych definicji i twierdzeń analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B03/1.3_K01 Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych |
3,0 | Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych | |
3,5 | Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych | |
4,0 | Student jest gotów w stopniu dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych | |
4,5 | Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych | |
5,0 | Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących organizacji oraz zjawisk gospodarczych |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz 1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
- Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
- Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2023
- Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
- Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Batóg B., Bieszk-Stolorz B., Foryś I., Guzowska M., Heberlein K., Matematyka dla studentów ekonomii, finansów i zarządzania, Diffin, Warszawa, 2020
- Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
- Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
- Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4