Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla drobiu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla drobiu
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,20,22zaliczenie
laboratoriaL6 25 2,80,23zaliczenie
wykładyW6 40 2,50,32egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,50,23zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy anatomii, fizjologii oraz żywienia ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólna chrakterystyka gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Cechy charakterystyczne pokroju i użytkowości kur i indyków2
T-A-2Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek.3
T-A-3Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej, mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu3
T-A-4Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd.3
T-A-5Specyficzne cechy budowy układów powłokowego, pokarmowego, oddechowego, szkieletowego, mięśniowego ptaków użytkowych.3
T-A-6Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji.3
T-A-7Żywienie drobiu. Charakterystyka podstawowych komponentów paszowych pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek żywieniowych.3
20
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.2
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.4
T-L-3Wypełnianie karty producenta drobiu. Analiza produkcji nieśnej w fermach reprodukcyjnych. Obliczanie podstawowych wskaźników użytkowości nieśnej i mięsnej drobiu.3
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaj wybranych gatunków drobiu. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wady w budowie morfologicznej jaj.4
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Obliczanie wskaźników wylęgowości jaj.4
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla róznych gatunków drobiu z uwzględnieniem specyfiki żywienia w okresie wychowu i użytkowania nieśnego5
T-L-7Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.3
25
zajęcia terenowe
T-T-1Wyjazd na jedną z ferm drobiarskich zloklaizowanych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem fermy wielkotowarowej oraz z techniką utrzymania i żywienia ptaków a także z zasadmi bioasekuracji. Prezentacja podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu.5
5
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi3
T-W-2Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej, jej rozwój na świecie i w kraju. Spożycie mięsa drobiowego i jaj w Polsce i na świecie. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego.4
T-W-3Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu.5
T-W-4Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania drobiu.4
T-W-5Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych. Czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności6
T-W-6Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Wartość odżywcza mięsa drobiowego i możliwości jej modyfikacji.3
T-W-7Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku.5
T-W-8Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi.3
T-W-9Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne. Biologiczna kontrola lęgów. Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę.5
T-W-10Repetytorium z najważniejszych zagadnień związanych z produkcją drobiarską2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2samodzielne studiowanie treści programowych zawartych w audytoriach16
A-A-3Konsultacje2
38
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2opracowanie raportów z laboratoriów10
A-L-3opracowanie dawek pokarmowych dla drobiu młodego i dorosłego6
A-L-4czytanie wskazanej literatury9
A-L-5Przygotowanie się poprzez analizę wskazanej literatury przedmiotowej do "wejściówek" na zajęcia laboratoryjne7
A-L-6Przygotowanie się do kolokwiów10
A-L-7Konsultacje2
69
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestniczenie w zajęciach5
5
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach40
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-W-4Pisemny egzamin2
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie, wykład konwersatoryjny
M-2film
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- 60 minutowy egzamin pisemy
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: kolokwia cząstkowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D4_W01
Student wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W06, ZO_1A_W10C-1T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D4_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu.
ZO_1A_U07, ZO_1A_U17, ZO_1A_U16C-1T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D4_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej
ZO_1A_K01C-1T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D4_W01
Student wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
2,0Student nie potrafi wymienić gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Nie zna zasad lokalizacji ferm. Nie ma żadnej wiedzy o jakości surowców drobiarskich oraz wielkości produkcji jaj i mięsa drobiowego w Polsce i na świecie. Nie zna zasad prowadzenia lęgów i racjonalnego żywienia drobiu.
3,0Wymienia gatunki, typy użytkowe i rasy drobiu ale nie potrafi ich opisać. Zna niektóre zasady lokalizacji ferm. W ogólny sposób charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podstawy racjonalnego żywienia drobiu.
3,5Wymienia i podaje ogólną charakterykę gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Zna podstawowe zasady lokalizacji ferm. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,0Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podtawowe zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,5Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Ma szczegółową widzę o zasadach lokalizacji ferm i sposobach utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Wnikliwie charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna doskonale zasady prowadzenia lęgów. Podaje szczegółowo zasady racjonalnego żywienia drobiu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D4_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu.
2,0Student nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzeby prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić oceny jakości jaj oraz analizy rzeźnej brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawek żywieniowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki zywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,5Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
5,0Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu Student formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków użytkowych, potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D4_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej
2,0Student przejawia całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera zespołu

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją E. Potemkowskiej, Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1983, 83-0900625-X
  2. praca zbiorowa pod redakcją Ewy Świerczewskiej, Hodowla i użytkowanie drobiu, SGGW, Warszawa, 1993
  3. E. Świerczewska, M. Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, SGGW, Warszawa, 1999
  4. A. Faruga, J. Jankowski, Indyki- hodowla i Użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 1996
  5. praca zbiorowa pod redakcją T. Krzymowskiego, Fizjologia zwierząt. Wybrane zagadnienia z fizjologii ptaków., PWRiL, Warszawa, 1995
  6. praca zbiorowa pod redakcją D. Jamroz i A. Potkańskiego, Żywienie Zwierząt i Paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją M. Mazurkiewicza, Choroby drobiu, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1995
  2. D.Szczerbińska, D.Majewska, A.Dańczak, Z.Tarasewicz, Emu, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólna chrakterystyka gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Cechy charakterystyczne pokroju i użytkowości kur i indyków2
T-A-2Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek.3
T-A-3Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej, mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu3
T-A-4Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd.3
T-A-5Specyficzne cechy budowy układów powłokowego, pokarmowego, oddechowego, szkieletowego, mięśniowego ptaków użytkowych.3
T-A-6Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji.3
T-A-7Żywienie drobiu. Charakterystyka podstawowych komponentów paszowych pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek żywieniowych.3
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.2
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.4
T-L-3Wypełnianie karty producenta drobiu. Analiza produkcji nieśnej w fermach reprodukcyjnych. Obliczanie podstawowych wskaźników użytkowości nieśnej i mięsnej drobiu.3
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaj wybranych gatunków drobiu. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wady w budowie morfologicznej jaj.4
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Obliczanie wskaźników wylęgowości jaj.4
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla róznych gatunków drobiu z uwzględnieniem specyfiki żywienia w okresie wychowu i użytkowania nieśnego5
T-L-7Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.3
25

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wyjazd na jedną z ferm drobiarskich zloklaizowanych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem fermy wielkotowarowej oraz z techniką utrzymania i żywienia ptaków a także z zasadmi bioasekuracji. Prezentacja podstawowego wyposażenia budynków-sprzęt do karmienia i pojenia drobiu.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi3
T-W-2Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej, jej rozwój na świecie i w kraju. Spożycie mięsa drobiowego i jaj w Polsce i na świecie. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego.4
T-W-3Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu.5
T-W-4Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania drobiu.4
T-W-5Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych. Czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności6
T-W-6Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Wartość odżywcza mięsa drobiowego i możliwości jej modyfikacji.3
T-W-7Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku.5
T-W-8Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi.3
T-W-9Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne. Biologiczna kontrola lęgów. Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę.5
T-W-10Repetytorium z najważniejszych zagadnień związanych z produkcją drobiarską2
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2samodzielne studiowanie treści programowych zawartych w audytoriach16
A-A-3Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2opracowanie raportów z laboratoriów10
A-L-3opracowanie dawek pokarmowych dla drobiu młodego i dorosłego6
A-L-4czytanie wskazanej literatury9
A-L-5Przygotowanie się poprzez analizę wskazanej literatury przedmiotowej do "wejściówek" na zajęcia laboratoryjne7
A-L-6Przygotowanie się do kolokwiów10
A-L-7Konsultacje2
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestniczenie w zajęciach5
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach40
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-W-4Pisemny egzamin2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D4_W01Student wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla róznych gatunków drobiu z uwzględnieniem specyfiki żywienia w okresie wychowu i użytkowania nieśnego
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Obliczanie wskaźników wylęgowości jaj.
T-L-3Wypełnianie karty producenta drobiu. Analiza produkcji nieśnej w fermach reprodukcyjnych. Obliczanie podstawowych wskaźników użytkowości nieśnej i mięsnej drobiu.
T-L-7Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaj wybranych gatunków drobiu. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wady w budowie morfologicznej jaj.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi
T-W-6Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Wartość odżywcza mięsa drobiowego i możliwości jej modyfikacji.
T-W-5Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych. Czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności
T-W-3Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu.
T-W-7Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku.
T-W-2Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej, jej rozwój na świecie i w kraju. Spożycie mięsa drobiowego i jaj w Polsce i na świecie. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego.
T-W-8Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi.
T-W-10Repetytorium z najważniejszych zagadnień związanych z produkcją drobiarską
T-W-9Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne. Biologiczna kontrola lęgów. Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę.
T-W-4Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania drobiu.
T-A-3Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej, mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu
T-A-4Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd.
T-A-7Żywienie drobiu. Charakterystyka podstawowych komponentów paszowych pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek żywieniowych.
T-A-1Ogólna chrakterystyka gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Cechy charakterystyczne pokroju i użytkowości kur i indyków
T-A-2Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek.
T-A-6Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji.
T-A-5Specyficzne cechy budowy układów powłokowego, pokarmowego, oddechowego, szkieletowego, mięśniowego ptaków użytkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie, wykład konwersatoryjny
M-2film
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- 60 minutowy egzamin pisemy
S-3Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Nie zna zasad lokalizacji ferm. Nie ma żadnej wiedzy o jakości surowców drobiarskich oraz wielkości produkcji jaj i mięsa drobiowego w Polsce i na świecie. Nie zna zasad prowadzenia lęgów i racjonalnego żywienia drobiu.
3,0Wymienia gatunki, typy użytkowe i rasy drobiu ale nie potrafi ich opisać. Zna niektóre zasady lokalizacji ferm. W ogólny sposób charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podstawy racjonalnego żywienia drobiu.
3,5Wymienia i podaje ogólną charakterykę gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Zna podstawowe zasady lokalizacji ferm. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,0Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podtawowe zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
4,5Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Ma szczegółową widzę o zasadach lokalizacji ferm i sposobach utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Wnikliwie charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna doskonale zasady prowadzenia lęgów. Podaje szczegółowo zasady racjonalnego żywienia drobiu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D4_U01Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie gatunków, typów użytkowych i ras drobiu oraz wybranych mieszańców towarowych kur.
T-L-6Układanie dawek żywieniowych dla róznych gatunków drobiu z uwzględnieniem specyfiki żywienia w okresie wychowu i użytkowania nieśnego
T-L-5Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. Analiza czynników wpływających na zdolność wylęgową jaj. Obliczanie wskaźników wylęgowości jaj.
T-L-3Wypełnianie karty producenta drobiu. Analiza produkcji nieśnej w fermach reprodukcyjnych. Obliczanie podstawowych wskaźników użytkowości nieśnej i mięsnej drobiu.
T-L-7Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaj wybranych gatunków drobiu. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wady w budowie morfologicznej jaj.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzeby prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić oceny jakości jaj oraz analizy rzeźnej brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawek żywieniowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki zywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
4,5Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu
5,0Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu Student formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków użytkowych, potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-D4_K01Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków.
Treści programoweT-L-6Układanie dawek żywieniowych dla róznych gatunków drobiu z uwzględnieniem specyfiki żywienia w okresie wychowu i użytkowania nieśnego
T-L-3Wypełnianie karty producenta drobiu. Analiza produkcji nieśnej w fermach reprodukcyjnych. Obliczanie podstawowych wskaźników użytkowości nieśnej i mięsnej drobiu.
T-L-7Ocena poubojowa drobiu- przeprowadzenie dysekcji tuszek brojlera kurzego i obliczenie podstawowych wskaźników wydajności rzeźnej.
T-L-2Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego.
T-L-4Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaj wybranych gatunków drobiu. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wady w budowie morfologicznej jaj.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przejawia całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera zespołu