Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Koniowate w ogrodach zoologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Koniowate w ogrodach zoologicznych | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z hodowli koni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka gatunków z rodziny koniowatych (charakterystyka naturalnych obszarów występowania, tryb życia, status na liście Międzynarodowej Organizacji Ochrony Przyrody -IUCN, wymagania żywieniowe etc.) | 4 |
T-A-2 | Wybór gatunków koniowatych w aspekcie ich utrzymywania w ogrodzie zoologicznym w warunkach europejskich. | 3 |
T-A-3 | Koncepcja obiektu (budynków i wybiegów) i jego wyposażenia dla wybranych gatunków koniowatych. | 5 |
T-A-4 | Kształtowanie dobrostanu koniowatych w zoo (architektoniczno-techniczne i behawioralne) | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce) | 2 |
T-W-2 | Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo | 2 |
T-W-3 | Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia. | 2 |
T-W-4 | Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem. | 2 |
T-W-5 | Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi. | 2 |
T-W-6 | Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt, | 2 |
T-W-7 | Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie biotechnik rozrodu do międzygatunkowego krzyżowania koniowatych i jego cel. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie tematyki ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie zo zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja filmowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01 Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa. | ZO_1A_W14, ZO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01 Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji | ZO_1A_U17, ZO_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01 Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka | ZO_1A_K02, ZO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01 Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01 Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01 Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student po ukończeniu przedmiotu ma zdolność oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Morawiec U., Brzeski E., Hodowla koniowatych w Krakowskim Ogrodzie Zoologicznym, Z.N.AR Krak. Zoot, Kraków, 1993, 29, s.125-142
- Kozela R, Pielęgniarz zwierząt, Atest, 1999, 3, s.14-16
- Anonim, USTAWA o ochronie przyrodyz dnia 16 kwietnia 2004 r. Dz.U., 2004, Nr 92 poz. 880
Literatura dodatkowa
- Olech W., Ochrona zasobów genowych zwierząt realizowana w ogrodach zoologicznych, , Przegl.Hod, 2003, 71, s.10-14