Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Medycyna niekonwencjonalna u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Medycyna niekonwencjonalna u zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia2
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt2
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia2
T-A-4Magnetostymulacja2
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)2
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia2
T-A-7Laseroterapia2
T-A-8Podsumowanie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność3
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.4
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień5
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia cwiczeń3
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_W01
Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
ZO_1A_W15C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
ZO_1A_U14C-2T-W-3, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_K01
Student jest chętny i świadomy znaczenia niekonwencjonalnych metod mających wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
ZO_1A_K02C-2T-W-3, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_W01
Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_K01
Student jest chętny i świadomy znaczenia niekonwencjonalnych metod mających wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
2,0Student nie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycje i zdrowie zwierząt
3,5Student jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,0Student jest chętny i świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,5Student jest chętny, świadomy i zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany
5,0Student jest chętny, świadomy i doskonale zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany

Literatura podstawowa

  1. Rastocny S., Biorezonans i inne techniki terapeutyczne, Vital, Warszawa, 2022
  2. Olejki eteryczne dla kotów i psów, Akcesoria Olejkowe, Warszawa, 2021
  3. Sołowiow I., Atlas akupunktury weterynaryjnej (pies, koń) T I, Wotan, Warszawa, 2017
  4. Barbara Rakow, Homeopatia w leczeniu psów i kotów, Multico, Warszawa, 2010, 1
  5. Elizabeth Fulton, Kathleen Prasad, Reiki dla zwierząt, Studio Astropsychologii, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dynowski Z.,F., Podstawy hirudoterapii, dr inż. Zygmunt Dynowski, Opole, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia2
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt2
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia2
T-A-4Magnetostymulacja2
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)2
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia2
T-A-7Laseroterapia2
T-A-8Podsumowanie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność3
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.4
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień5
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia cwiczeń3
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-O8.5_W01Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
Treści programoweT-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-O8.5_U01Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
T-A-7Laseroterapia
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia
T-A-4Magnetostymulacja
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-O8.5_K01Student jest chętny i świadomy znaczenia niekonwencjonalnych metod mających wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
T-A-7Laseroterapia
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia
T-A-4Magnetostymulacja
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycje i zdrowie zwierząt
3,5Student jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,0Student jest chętny i świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,5Student jest chętny, świadomy i zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany
5,0Student jest chętny, świadomy i doskonale zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany