Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy treningu koni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne podstawy treningu koni | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu. | 3 |
T-A-2 | Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni. Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce. | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia. | 2 |
T-L-2 | Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni). | 1 |
T-L-3 | Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych. Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne. | 1 |
T-W-3 | Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”. Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix. | 2 |
T-W-4 | Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle). | 2 |
T-W-5 | Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS. | 2 |
T-W-6 | Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 18 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Praca własna studenta | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 23 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
M-2 | film |
M-3 | prelekcja |
M-4 | odczyt |
M-5 | pokaz |
M-6 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02 student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-D4_U01 Student potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-3 |
ZO_1A_ZOK-N-D4_U02 student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-D4_K01 student ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni | ZO_1A_K02, ZO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02 student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-D4_U01 Student potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOK-N-D4_U02 student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-D4_K01 student ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gill J, Fizjologia konia, cz.I, Wyd. Sport Warszawa 2003, 2003
- Gill J., Fizjologia konia, cz.II, GraDar, 2004
- Szarska E, Znaczenie badan diagnostycznych krwi w ocenie stanu zdrowia oraz efektywności treningu koni wyścigowych i sportowych, Zesz. Nauk. AR , Rozprawy CCIII, 2003
- Kaproń M., Metody doskonalenia koni, Wyd. AR Lublin 1999, 1999
- Szarska E., Badania laboratoryjne w treningu koni, AR "Crex" Tychów 2011, 2011
Literatura dodatkowa
- Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badan laboratoryjnych w weterynarii, SGGW Warszawa, 2007
- Bugnault K., Biomechanika ruchu konia dla jeźdźca, Świadome Jeżdziectwo, Warszawa, 2010