Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Socjalizacja zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjalizacja zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.2
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.1
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
7
wykłady
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.2
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia17
A-A-3udział w konsultacjach2
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3udział w konsultacjach2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne -test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
ZO_1A_U17C-1T-A-2, T-A-1M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-3, M-2, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
2,0
3,0student tłumaczy podstawowe definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
2,0
3,0student interpretuje podstawowe sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gd. Wyd.Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  3. Turid Rugaas, Sygnały uspokajające, Galaktyka, 2005
  4. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.2
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.1
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.2
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia17
A-A-3udział w konsultacjach2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia16
A-W-3udział w konsultacjach2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O121_W01student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-2film
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne -test
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student tłumaczy podstawowe definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O121_U01student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-2film
M-4pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne -test
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student interpretuje podstawowe sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O121_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-2film
M-4pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0