Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii weterynaryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy toksykologii weterynaryjnej
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 81 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 5 0,60,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,40,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.1
T-A-2Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.1
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
T-A-4Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
T-A-5Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
5
wykłady
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.1
T-W-2Wchłanianie, dystrybucja i elimancja ksenobiotyków. Biotransformacja. Mechanizmy działania toksycznego.1
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe.2
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej. Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-A-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu2
A-A-4Konsultacje1
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
ZO_1A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-2, S-1
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_W02
Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy.
ZO_1A_W09, ZO_1A_W15C-2T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_U01
Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
ZO_1A_U01C-3T-W-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_K01
Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
ZO_1A_K03C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_W02
Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy.
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_U01
Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-N1-8.2_K01
Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PWZL, Warszawa, 2006
  3. Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.1
T-A-2Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.1
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
T-A-4Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
T-A-5Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.1
T-W-2Wchłanianie, dystrybucja i elimancja ksenobiotyków. Biotransformacja. Mechanizmy działania toksycznego.1
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe.2
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej. Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-A-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu2
A-A-4Konsultacje1
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-N1-8.2_W01Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
Treści programoweT-W-2Wchłanianie, dystrybucja i elimancja ksenobiotyków. Biotransformacja. Mechanizmy działania toksycznego.
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-N1-8.2_W02Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
Treści programoweT-A-1Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-5Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-4Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
Metody nauczaniaM-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-N1-8.2_U01Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-W-4Podstawy analizy toksykologicznej. Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
T-A-2Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-N1-8.2_K01Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
C-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
Treści programoweT-W-2Wchłanianie, dystrybucja i elimancja ksenobiotyków. Biotransformacja. Mechanizmy działania toksycznego.
T-W-4Podstawy analizy toksykologicznej. Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-3Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe.
T-A-2Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-5Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-4Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2duskusja dydaktyczna
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych.
3,5
4,0
4,5
5,0