Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Podstawy introdukcji wybranych gatunków zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy introdukcji wybranych gatunków zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia kręgowców, etologia, wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, chów i hodowla przeżuwaczy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta. | 1 |
T-A-2 | Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy. | 1 |
T-A-3 | Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski. | 1 |
T-A-4 | Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych. | 1 |
T-A-5 | Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. | 1 |
T-A-6 | Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z introdukcją. | 2 |
T-W-2 | Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim. | 1 |
T-W-3 | Próby odtworzenia tura oraz reintrodukcja żubra i łosia przykład korzystnego wpływu człowieka na ekosystem. | 1 |
T-W-4 | Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów. | 1 |
T-W-5 | Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej. | 1 |
T-W-6 | Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie. | 1 |
T-W-7 | Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach. | 7 |
A-A-2 | Studiowanie literatury związanej z tematem bieżących zajęć. | 14 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia. | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji i jej omówenie. | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Prezentacje multimedialne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Referat na wybrany temat prezentacja. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Sprwadzian pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W04, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_U01 Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty. | ZO_1A_U01, ZO_1A_U14, ZO_1A_U15, ZO_1A_U09 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O143_K01 Student prezentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował wiadomości dotyczące biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O143_U01 Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność posługiwania się informacjami dotyczącymi dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O143_K01 Student prezentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł | 2,0 | |
3,0 | Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny., PWN., Warszawa., 1987
- Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne., PWN., Warszawa., 2002
- Olszewska-Torbe A., Preś A., Natura 2000 nad Zalewem Szczecińskim., Buchalter., Szczecin, 2005
- Nicolle C., Świat dzikich zwierząt - encyklopedia Larousse., Ediciones Altaya., Warszawa, 2000
- www., Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych., (IUCN Red List of Threatened Species), 2009, Aktual. 2009.
Literatura dodatkowa
- Elton Ch.S., Ekologia inwazji zwierząt i roślin., PWR i L., Warszawa., 1967
- Wilson E., Reeder M., Mammal Species of the World. A Taxomic and Geographic Reference., Johns Hopkins University Press., 2005
- Szarski H., Historia zwierząt kręgowych., PWN, Warszawa, 1980