Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Sokolnictwo i jastrzębiarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sokolnictwo i jastrzębiarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość biologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.2
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.1
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych1
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.1
T-A-5Układanie sokoła.1
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem1
7
wykłady
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie1
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa1
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego1
T-W-5Trofea sokolnicze1
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych1
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie projektu8
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Omówienie projektów2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów7
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
ZO_1A_W07C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
ZO_1A_U21C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_K01
Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
ZO_1A_K03C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_K01
Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
2,0
3,0Projektuje sokolarnie i dobiera do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracowuje teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieślikowski M., Sokolnictwo, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.2
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.1
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych1
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.1
T-A-5Układanie sokoła.1
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie1
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa1
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego1
T-W-5Trofea sokolnicze1
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych1
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie projektu8
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Omówienie projektów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów7
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O16.5_W01Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O16.5_U01Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O16.5_K01Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projektuje sokolarnie i dobiera do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracowuje teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0