Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawcza ocena żywności
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1hodowle zwierząt, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakościowa mąki i pieczywa.4
T-L-2Ocena jakościowa produktów przemysłu warzywno-owocowego. Kiszonki.2
T-L-3Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.2
T-L-4Ocena organoleptyczna serów twarogowych i podpuszczkowych.2
T-L-5Używki i przyprawy. Gatunki handlowe, działanie na organizm. Ocena organoleptyczna.3
T-L-6Wykorzystanie analizy sensorycznej w ocenie towaroznawczej żywności na przykładzie wybranego produktu żywnościowego. Metoda szeregowania.2
15
wykłady
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.2
T-W-2Dodatki do żywności2
T-W-3Znakowanie żywności2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza ryb i ich przetworów1
T-W-5Tłuszcze roślinne1
T-W-6Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.2
T-W-7Grzyby i przetwory grzybowe1
T-W-8Ziemniaki i produkty przemysłu ziemniaczanego2
T-W-9Wody mineralne, soki i napoje bezalkoholowe.1
T-W-10Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Studiowanie literatury omawiającej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.3
A-L-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów3
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
ZO_2A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_U01
Student posiada umiejętność oceny jakości surowców i produktów żywnościowych oraz potrafi rozwiązywać problemy w trakcie wykonania analizy towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych.
ZO_2A_U08C-1T-W-7, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem spożycia i zagrożeniem dla zdrowia ludzi.
ZO_2A_K08C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
2,0Student nieposiada wiedzy pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i nie zna metod jej oceny. Nie potrafi scharakteryzować własciwosci sensorycznych, odżywczych i ocenić przydatność do spożycia żywności.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności, zna metod jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_U01
Student posiada umiejętność oceny jakości surowców i produktów żywnościowych oraz potrafi rozwiązywać problemy w trakcie wykonania analizy towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student dostateczne posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem spożycia i zagrożeniem dla zdrowia ludzi.
2,0Nie potrafi świadomie ocenić jakości oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,0Nie zawsze potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pod red. Sikorskiego Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
  2. pod Red. Grabowskiego T., Kijowskiego J., Mięso i przetwory drobiowe, WNT., Warszawa, 2004
  3. Jurczak M. E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004
  4. Biller E., Technologia żywności. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Pod red. Mroczka J., Ćwiczenia z kierunkowej technologii żywności. Technologia mięsa i jaj, Wydawnictwo SGGW., Warszawa, 2000
  2. red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
  3. Dudziński Z., Opakowania w gospodarce magazynowej z dokumentacją i wzorcową instrukcją gospodarowania opakowaniami, Wydawnictwo oddk., dańsk, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakościowa mąki i pieczywa.4
T-L-2Ocena jakościowa produktów przemysłu warzywno-owocowego. Kiszonki.2
T-L-3Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.2
T-L-4Ocena organoleptyczna serów twarogowych i podpuszczkowych.2
T-L-5Używki i przyprawy. Gatunki handlowe, działanie na organizm. Ocena organoleptyczna.3
T-L-6Wykorzystanie analizy sensorycznej w ocenie towaroznawczej żywności na przykładzie wybranego produktu żywnościowego. Metoda szeregowania.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.2
T-W-2Dodatki do żywności2
T-W-3Znakowanie żywności2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza ryb i ich przetworów1
T-W-5Tłuszcze roślinne1
T-W-6Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.2
T-W-7Grzyby i przetwory grzybowe1
T-W-8Ziemniaki i produkty przemysłu ziemniaczanego2
T-W-9Wody mineralne, soki i napoje bezalkoholowe.1
T-W-10Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Studiowanie literatury omawiającej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.3
A-L-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów3
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O6.3_W01Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-W-3Znakowanie żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza ryb i ich przetworów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieposiada wiedzy pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i nie zna metod jej oceny. Nie potrafi scharakteryzować własciwosci sensorycznych, odżywczych i ocenić przydatność do spożycia żywności.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności, zna metod jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O6.3_U01Student posiada umiejętność oceny jakości surowców i produktów żywnościowych oraz potrafi rozwiązywać problemy w trakcie wykonania analizy towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-W-7Grzyby i przetwory grzybowe
T-W-2Dodatki do żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student dostateczne posiada umiejętności identyfikacji surowców, oceny jakości surowców i produktów. Nie potrafi wykonywać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O6.3_K01Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem spożycia i zagrożeniem dla zdrowia ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-W-6Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.
T-W-7Grzyby i przetwory grzybowe
T-W-2Dodatki do żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi świadomie ocenić jakości oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,0Nie zawsze potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności oraz zagrożeń związanych z jej spożyciem.
3,5
4,0
4,5
5,0