Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Podstawy epizootiologii i epidemiologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy epizootiologii i epidemiologii
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 0,40,49zaliczenie
wykładyW3 10 0,60,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i immunologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epizootycznymi i epidemiologicznymi zachodzącymi w populacjach zwierząt i ludzi, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pobieranie, transport i przygotowywanie prób do badań mikrobiologicznych.2
T-L-2Diagnostyka mikrobiologiczna materiału pobranego od zwierząt.6
T-L-3Analiza molekularna i filogenetyczna mikroorganizmów podlegających zgłoszeniu z użyciem technik in silico.2
10
wykłady
T-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.2
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.2
T-W-3Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym.1
T-W-4Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne.1
T-W-5Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające.1
T-W-6Zakaźne zatrucia pokarmowe.1
T-W-7Wybrane choroby zakaźne o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym (choroby bakteryjne i wirusowe, dermatofitozy, parazytozy).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach.10
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.2
A-W-4Konsultacje.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przyswajania treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej i ustnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O11.1_W01
Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby.
ZO_2A_W03, ZO_2A_W01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O11.1_U01
Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
ZO_2A_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O11.1_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
ZO_2A_K08C-1T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O11.1_W01
Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby.
2,0Student nie potrafi charakteryzować aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywać czynników warunkujących wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O11.1_U01
Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
2,0Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
3,5Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,5Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
5,0Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O11.1_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
2,0Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami.
3,0Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.

Literatura podstawowa

  1. Brzeziński Z., Epidemiologia kliniczna, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  2. Jabłoński L., Epidemiologia. Podręcznik dla lekarzy i studentów., Wyd. Folium, Lublin, 1999
  3. Kayser F. H., Bienz K. A., Eckert J., Zinkernagel R. M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  4. Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1994
  5. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  2. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2022
  3. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992
  4. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  5. Collier L., Oxford J., Wirusologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie, transport i przygotowywanie prób do badań mikrobiologicznych.2
T-L-2Diagnostyka mikrobiologiczna materiału pobranego od zwierząt.6
T-L-3Analiza molekularna i filogenetyczna mikroorganizmów podlegających zgłoszeniu z użyciem technik in silico.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.2
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.2
T-W-3Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym.1
T-W-4Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne.1
T-W-5Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające.1
T-W-6Zakaźne zatrucia pokarmowe.1
T-W-7Wybrane choroby zakaźne o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym (choroby bakteryjne i wirusowe, dermatofitozy, parazytozy).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach.10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.2
A-W-4Konsultacje.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O11.1_W01Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epizootycznymi i epidemiologicznymi zachodzącymi w populacjach zwierząt i ludzi, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.
Treści programoweT-W-5Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające.
T-W-6Zakaźne zatrucia pokarmowe.
T-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.
T-W-3Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym.
T-W-4Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne.
T-W-7Wybrane choroby zakaźne o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym (choroby bakteryjne i wirusowe, dermatofitozy, parazytozy).
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przyswajania treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi charakteryzować aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywać czynników warunkujących wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O11.1_U01Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epizootycznymi i epidemiologicznymi zachodzącymi w populacjach zwierząt i ludzi, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych.
T-W-2Dynamika rozwoju chorób zakaźnych.
T-W-4Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne.
T-W-7Wybrane choroby zakaźne o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym (choroby bakteryjne i wirusowe, dermatofitozy, parazytozy).
T-L-1Pobieranie, transport i przygotowywanie prób do badań mikrobiologicznych.
T-L-2Diagnostyka mikrobiologiczna materiału pobranego od zwierząt.
T-L-3Analiza molekularna i filogenetyczna mikroorganizmów podlegających zgłoszeniu z użyciem technik in silico.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przyswajania treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
3,5Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
4,5Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
5,0Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O11.1_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epizootycznymi i epidemiologicznymi zachodzącymi w populacjach zwierząt i ludzi, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się.
Treści programoweT-W-4Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne.
T-L-1Pobieranie, transport i przygotowywanie prób do badań mikrobiologicznych.
T-L-2Diagnostyka mikrobiologiczna materiału pobranego od zwierząt.
T-L-3Analiza molekularna i filogenetyczna mikroorganizmów podlegających zgłoszeniu z użyciem technik in silico.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przyswajania treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej i ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami.
3,0Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.