Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Prenatalne zaburzenia rozwojowe psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prenatalne zaburzenia rozwojowe psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozwoju embrionalnego oraz diagnostyki ultrasonograficznej u psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów.2
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).4
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.5
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.5
16
wykłady
T-W-1Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe.3
T-W-2Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne.2
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).3
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.2
T-W-5Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów.4
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie.
M-2Metoda przypadków i sytuacyjna.
M-3Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.1_W01
Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów.
Knlic_2A_W08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.1_U01
Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów.
Knlic_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku.
Knlic_2A_K03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.1_W01
Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów.
2,0
3,0Student wymienia tylko niektóre zaburzenia rozwojowe psów w okresie prenatalnym psów i w sposób podstawowy opisuje ich przebieg i znaczenie dla przebiegu ciąży.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.1_U01
Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów.
2,0
3,0Student w sposób podstawowy i niepełny potrafi dokonać oceny w przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku.
2,0
3,0Student tylko w podstawowym stopniu jest świadomy praktycznego znaczenia znajomości przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów dla hodowli tego gatunku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red)., Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Mannion P. (red.), Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt, Triangulum, Wrocław, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów.2
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).4
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.5
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.5
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe.3
T-W-2Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne.2
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).3
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.2
T-W-5Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów.4
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.1_W01Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.
Treści programoweT-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.
T-W-1Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe.
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia tylko niektóre zaburzenia rozwojowe psów w okresie prenatalnym psów i w sposób podstawowy opisuje ich przebieg i znaczenie dla przebiegu ciąży.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.1_U01Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.
Treści programoweT-A-1Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów.
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i sytuacyjna.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób podstawowy i niepełny potrafi dokonać oceny w przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_34.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania.
Treści programoweT-W-2Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne.
T-W-4Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów.
T-W-3Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk).
T-W-5Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów.
T-A-2Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD).
T-A-4Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów.
T-A-3Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie.
M-2Metoda przypadków i sytuacyjna.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w podstawowym stopniu jest świadomy praktycznego znaczenia znajomości przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów dla hodowli tego gatunku.
3,5
4,0
4,5
5,0