Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
specjalność: Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection

Sylabus przedmiotu Genetic Markers for Food Quality:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnology
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetic Markers for Food Quality
Specjalność Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basics of genetics, physiology and molecular genetics

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To familiarize students with possibility of genetic markers use in food analysis
C-2Practical use of DNA analysis to assess food quality

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tongue and DNA tests for "supertaster"4
T-L-2DNA test for lactose intolerance3
T-L-3Food fraud detection in commercial animal products4
T-L-4Analysis of RN gene polymorphism in pigs4
15
wykłady
T-W-1Introduction, basic terms, markers classes, criteria of markers application2
T-W-2Genetic markers for taste and food preferences2
T-W-3Methods for GMO detection in food2
T-W-4Application of DNA markers in food authentication3
T-W-5DNA barcoding and its application in food industry2
T-W-6Detection of foodborne pathogens using DNA analysis2
T-W-7Genetic markers for meat and milk quality in different species2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Parcipitation to classes15
A-L-2Study of reccomended literature5
A-L-3Preparation for the test.3
A-L-4Consultation with the teacher2
25
wykłady
A-W-1Participation to lectures15
A-W-2Preparation for the test5
A-W-3Consultation with the teacher2
A-W-4Study of reccomended literature3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Invormative lectures with multimedia presentations
M-2Laboratory works

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Writing test
S-2Ocena podsumowująca: Assessment of multimedia presentation
S-3Ocena podsumowująca: Assessment of student activity and preparing for classes

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTA-S-O3.1_W01
Students indicates the need and practical application of DNA markers in food analysis
BTap_2A_W05C-2, C-1T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTA-S-O3.1_U01
Student gained skills in the food analysis by use DNA markers and can define the dangers associated with consumption of non-authentic food
BTap_2A_U05C-2T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTap_2A_BTA-S-O3.1_K01
Student is aware of needs and benefits of DNA markers application by the food analysis
BTap_2A_K02C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTap_2A_BTA-S-O3.1_W01
Students indicates the need and practical application of DNA markers in food analysis
2,0
3,0Student gives few examples of DNA markers application in food analysis
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTap_2A_BTA-S-O3.1_U01
Student gained skills in the food analysis by use DNA markers and can define the dangers associated with consumption of non-authentic food
2,0
3,0Student gained basic experience in food analysis by use DNA markers and gives few examples of food fraud
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTap_2A_BTA-S-O3.1_K01
Student is aware of needs and benefits of DNA markers application by the food analysis
2,0
3,0Student simply explains why DNA markers are usefull in food analysis
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malcolm Burns; Lucy Foster; Michael Walker, DNA Techniques to Verify Food Authenticity, Royal Society of Chemistry, 2019, free access: https://books.rsc.org/books/edited-volume/758/DNA-Techniques-to-Verify-Food-Authenticity

Literatura dodatkowa

  1. Robert Blair; Joe M. Regenstein, Genetic Modification and Food Quality: A Down to Earth Analysis, John Wiley & Sons, Ltd., 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tongue and DNA tests for "supertaster"4
T-L-2DNA test for lactose intolerance3
T-L-3Food fraud detection in commercial animal products4
T-L-4Analysis of RN gene polymorphism in pigs4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction, basic terms, markers classes, criteria of markers application2
T-W-2Genetic markers for taste and food preferences2
T-W-3Methods for GMO detection in food2
T-W-4Application of DNA markers in food authentication3
T-W-5DNA barcoding and its application in food industry2
T-W-6Detection of foodborne pathogens using DNA analysis2
T-W-7Genetic markers for meat and milk quality in different species2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Parcipitation to classes15
A-L-2Study of reccomended literature5
A-L-3Preparation for the test.3
A-L-4Consultation with the teacher2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation to lectures15
A-W-2Preparation for the test5
A-W-3Consultation with the teacher2
A-W-4Study of reccomended literature3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTap_2A_BTA-S-O3.1_W01Students indicates the need and practical application of DNA markers in food analysis
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W05has an extended knowledge about the structure, function and computer analysis of genes and genomes, as well as the influence of genetic factors on the formation of the environment
Cel przedmiotuC-2Practical use of DNA analysis to assess food quality
C-1To familiarize students with possibility of genetic markers use in food analysis
Treści programoweT-L-3Food fraud detection in commercial animal products
T-W-5DNA barcoding and its application in food industry
T-W-2Genetic markers for taste and food preferences
T-W-4Application of DNA markers in food authentication
T-W-1Introduction, basic terms, markers classes, criteria of markers application
T-W-6Detection of foodborne pathogens using DNA analysis
T-W-3Methods for GMO detection in food
T-W-7Genetic markers for meat and milk quality in different species
Metody nauczaniaM-1Invormative lectures with multimedia presentations
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Writing test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student gives few examples of DNA markers application in food analysis
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTap_2A_BTA-S-O3.1_U01Student gained skills in the food analysis by use DNA markers and can define the dangers associated with consumption of non-authentic food
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U05can individually and in a group design and implement experimental process, including measurements, applicable in biotechnology; interprets the results obtained and draws conclusions; conducts discussions based on self-knowledge acquired using specialist language
Cel przedmiotuC-2Practical use of DNA analysis to assess food quality
Treści programoweT-L-2DNA test for lactose intolerance
T-L-4Analysis of RN gene polymorphism in pigs
T-L-3Food fraud detection in commercial animal products
T-L-1Tongue and DNA tests for "supertaster"
Metody nauczaniaM-2Laboratory works
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Assessment of multimedia presentation
S-3Ocena podsumowująca: Assessment of student activity and preparing for classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student gained basic experience in food analysis by use DNA markers and gives few examples of food fraud
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTap_2A_BTA-S-O3.1_K01Student is aware of needs and benefits of DNA markers application by the food analysis
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02demonstrates understanding of biotechnological processes used in various areas of human activity; interprets and describes these processes using a scientific approach
Cel przedmiotuC-2Practical use of DNA analysis to assess food quality
C-1To familiarize students with possibility of genetic markers use in food analysis
Treści programoweT-L-4Analysis of RN gene polymorphism in pigs
T-L-3Food fraud detection in commercial animal products
T-W-5DNA barcoding and its application in food industry
T-W-4Application of DNA markers in food authentication
T-W-1Introduction, basic terms, markers classes, criteria of markers application
T-W-6Detection of foodborne pathogens using DNA analysis
T-W-3Methods for GMO detection in food
Metody nauczaniaM-1Invormative lectures with multimedia presentations
M-2Laboratory works
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Writing test
S-2Ocena podsumowująca: Assessment of multimedia presentation
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student simply explains why DNA markers are usefull in food analysis
3,5
4,0
4,5
5,0