Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo produktów pszczelich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo produktów pszczelich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 2 0,60,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 8 1,40,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiadomości z biologii, chemii, fizyki, biochemii i biofizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z procesem wytwarzania, pozyskiwania i przetwarzania produktów pszczelich oraz z procesami technologicznymi dotyczącymi ich obróbki i wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym i kosmetycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pierzga, mleczko pszczele, jad pszczeli – badanie jakości, utrwalanie i przechowywanie. Technologie przetwarzania.2
2
laboratoria
T-L-1Miód pszczeli – sprzęt, maszyny i narzędzia do pozyskiwania i przetwarzania miodu. Technologie wytwarzania miodów pitnych, wyciągów i destylatów, piwa na miodzie. Przechowywanie miodu i przetworów miodowych.2
T-L-2Obnóża pyłkowe i propolis– techniki i metody analizy pyłku pszczelego oraz propolisu. Sposoby przetwarzania. Wykorzystanie w produktach spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych.2
T-L-3Wosk pszczeli – Norma na wosk. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna. Wyroby woskowe.1
5
wykłady
T-W-1Miód pszczeli – powstawanie i pozyskiwanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Właściwości prozdrowotne; antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu. Miody z dodatkiem owoców i ziołomiody.2
T-W-2Obnóża pyłkowe i pierzga– pozyskiwanie, skład chemiczny, właściwości biologiczne obnóży, działanie prozdrowotne.2
T-W-3Mleczko pszczele i popolis – znaczenie w rodzinie pszczelej, produkcja, odbiór i konserwacja. Właściwości fizyczne i chemiczne. Sposoby utrwalania. Zastosowanie w apiterapii2
T-W-4Wosk pszczeli - pozyskiwanie wosku, właściwości fizyczne i chemiczne. Zastosowanie wosku w medycynie, produktach spożywczych, kosmetologii.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Samodzielne studiowanie fachowej literatury dot. tematyki zajęć20
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne, produkcyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O5.._W01
Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student zna procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich.
BT_1A_W10, BT_1A_W16C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O5.._U01
Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich.
BT_1A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O5.._K01
Nabiera umiejętności pracy w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas zajęć.
BT_1A_K04C-1T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O5.._W01
Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student zna procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich.
2,0
3,0Student umie scharakteryzować główne składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna podstawowe możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i podstawowe zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student umie wymienić podstawowe procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O5.._U01
Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich.
2,0
3,0Student prezentuje główne składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa podstawowych umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania podstawoych procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O5.._K01
Nabiera umiejętności pracy w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas zajęć.
2,0
3,0Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją Jarosława Prabuckiego, Pszczelnictwo, Promocyjne "Albatros", Szczecin, 1998
  2. Walerij A. Isodorow, Alchemia Pszczół, Bartnik Sądecki, 2013
  3. Wanda Ostrowska, Gospodarka pasieczna, PWRiL, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pierzga, mleczko pszczele, jad pszczeli – badanie jakości, utrwalanie i przechowywanie. Technologie przetwarzania.2
2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Miód pszczeli – sprzęt, maszyny i narzędzia do pozyskiwania i przetwarzania miodu. Technologie wytwarzania miodów pitnych, wyciągów i destylatów, piwa na miodzie. Przechowywanie miodu i przetworów miodowych.2
T-L-2Obnóża pyłkowe i propolis– techniki i metody analizy pyłku pszczelego oraz propolisu. Sposoby przetwarzania. Wykorzystanie w produktach spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych.2
T-L-3Wosk pszczeli – Norma na wosk. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna. Wyroby woskowe.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miód pszczeli – powstawanie i pozyskiwanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Właściwości prozdrowotne; antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu. Miody z dodatkiem owoców i ziołomiody.2
T-W-2Obnóża pyłkowe i pierzga– pozyskiwanie, skład chemiczny, właściwości biologiczne obnóży, działanie prozdrowotne.2
T-W-3Mleczko pszczele i popolis – znaczenie w rodzinie pszczelej, produkcja, odbiór i konserwacja. Właściwości fizyczne i chemiczne. Sposoby utrwalania. Zastosowanie w apiterapii2
T-W-4Wosk pszczeli - pozyskiwanie wosku, właściwości fizyczne i chemiczne. Zastosowanie wosku w medycynie, produktach spożywczych, kosmetologii.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Samodzielne studiowanie fachowej literatury dot. tematyki zajęć20
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O5.._W01Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student zna procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
BT_1A_W16Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z procesem wytwarzania, pozyskiwania i przetwarzania produktów pszczelich oraz z procesami technologicznymi dotyczącymi ich obróbki i wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym i kosmetycznym.
Treści programoweT-A-1Pierzga, mleczko pszczele, jad pszczeli – badanie jakości, utrwalanie i przechowywanie. Technologie przetwarzania.
T-W-1Miód pszczeli – powstawanie i pozyskiwanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Właściwości prozdrowotne; antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu. Miody z dodatkiem owoców i ziołomiody.
T-W-2Obnóża pyłkowe i pierzga– pozyskiwanie, skład chemiczny, właściwości biologiczne obnóży, działanie prozdrowotne.
T-W-3Mleczko pszczele i popolis – znaczenie w rodzinie pszczelej, produkcja, odbiór i konserwacja. Właściwości fizyczne i chemiczne. Sposoby utrwalania. Zastosowanie w apiterapii
T-W-4Wosk pszczeli - pozyskiwanie wosku, właściwości fizyczne i chemiczne. Zastosowanie wosku w medycynie, produktach spożywczych, kosmetologii.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne, produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie scharakteryzować główne składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna podstawowe możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i podstawowe zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student umie wymienić podstawowe procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O5.._U01Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; ocenia zagrożenia wynikające z osiągnięć biotechnologii; analizuje zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z procesem wytwarzania, pozyskiwania i przetwarzania produktów pszczelich oraz z procesami technologicznymi dotyczącymi ich obróbki i wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym i kosmetycznym.
Treści programoweT-L-1Miód pszczeli – sprzęt, maszyny i narzędzia do pozyskiwania i przetwarzania miodu. Technologie wytwarzania miodów pitnych, wyciągów i destylatów, piwa na miodzie. Przechowywanie miodu i przetworów miodowych.
T-L-2Obnóża pyłkowe i propolis– techniki i metody analizy pyłku pszczelego oraz propolisu. Sposoby przetwarzania. Wykorzystanie w produktach spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych.
T-L-3Wosk pszczeli – Norma na wosk. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna. Wyroby woskowe.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne, produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje główne składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa podstawowych umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania podstawoych procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O5.._K01Nabiera umiejętności pracy w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z procesem wytwarzania, pozyskiwania i przetwarzania produktów pszczelich oraz z procesami technologicznymi dotyczącymi ich obróbki i wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym i kosmetycznym.
Treści programoweT-A-1Pierzga, mleczko pszczele, jad pszczeli – badanie jakości, utrwalanie i przechowywanie. Technologie przetwarzania.
T-L-1Miód pszczeli – sprzęt, maszyny i narzędzia do pozyskiwania i przetwarzania miodu. Technologie wytwarzania miodów pitnych, wyciągów i destylatów, piwa na miodzie. Przechowywanie miodu i przetworów miodowych.
T-L-2Obnóża pyłkowe i propolis– techniki i metody analizy pyłku pszczelego oraz propolisu. Sposoby przetwarzania. Wykorzystanie w produktach spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych.
T-L-3Wosk pszczeli – Norma na wosk. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna. Wyroby woskowe.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne, produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0