Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo produktów pszczelich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo produktów pszczelich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiadomości z biologii, chemii, fizyki, biochemii i biofizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z procesem wytwarzania, pozyskiwania i przetwarzania produktów pszczelich oraz z procesami technologicznymi dotyczącymi ich obróbki i wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym i kosmetycznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pierzga, mleczko pszczele, jad pszczeli – badanie jakości, utrwalanie i przechowywanie. Technologie przetwarzania. | 2 |
2 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Miód pszczeli – sprzęt, maszyny i narzędzia do pozyskiwania i przetwarzania miodu. Technologie wytwarzania miodów pitnych, wyciągów i destylatów, piwa na miodzie. Przechowywanie miodu i przetworów miodowych. | 2 |
T-L-2 | Obnóża pyłkowe i propolis– techniki i metody analizy pyłku pszczelego oraz propolisu. Sposoby przetwarzania. Wykorzystanie w produktach spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych. | 2 |
T-L-3 | Wosk pszczeli – Norma na wosk. Przeróbka surowca woskowego. Ocena organoleptyczna. Wyroby woskowe. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miód pszczeli – powstawanie i pozyskiwanie miodu, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Właściwości prozdrowotne; antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu. Miody z dodatkiem owoców i ziołomiody. | 2 |
T-W-2 | Obnóża pyłkowe i pierzga– pozyskiwanie, skład chemiczny, właściwości biologiczne obnóży, działanie prozdrowotne. | 2 |
T-W-3 | Mleczko pszczele i popolis – znaczenie w rodzinie pszczelej, produkcja, odbiór i konserwacja. Właściwości fizyczne i chemiczne. Sposoby utrwalania. Zastosowanie w apiterapii | 2 |
T-W-4 | Wosk pszczeli - pozyskiwanie wosku, właściwości fizyczne i chemiczne. Zastosowanie wosku w medycynie, produktach spożywczych, kosmetologii. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie fachowej literatury dot. tematyki zajęć | 20 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne, produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.._W01 Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student zna procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich. | BT_1A_W10, BT_1A_W16 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.._U01 Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich. | BT_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.._K01 Nabiera umiejętności pracy w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas zajęć. | BT_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.._W01 Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student zna procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich. | 2,0 | |
3,0 | Student umie scharakteryzować główne składniki funkcjonalne występujące w produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna podstawowe możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i podstawowe zastosowania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Student umie wymienić podstawowe procesy technologiczne przetwarzania produktów pszczelich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.._U01 Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje główne składniki bioaktywne występujące w produktach pszczelich i interpretuje ich prozdrowotne działanie. Student nabywa podstawowych umiejętności pozyskiwania z rodzin wybranych produktów pszczelich oraz umiejętność projektowania podstawoych procesów technologicznych przetwórstwa produktów pszczelich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-O5.._K01 Nabiera umiejętności pracy w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas zajęć. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją Jarosława Prabuckiego, Pszczelnictwo, Promocyjne "Albatros", Szczecin, 1998
- Walerij A. Isodorow, Alchemia Pszczół, Bartnik Sądecki, 2013
- Wanda Ostrowska, Gospodarka pasieczna, PWRiL, 2013